صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد ازکشاورزی شهری به عنوان ظرفیتی برای افزایش تعاملات اجتماعی در بین شهروندان یادکرد.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین مختاری در این خصوص اظهار کرد: بهترین و کامل‌ترین نتیجه از باز تولید سیستم تامین مواد غذایی و غذا در شهر، می‌تواند کشاورزی شهری باشد؛ کشاورزی شهری یک استراتژی تکمیلی برای کاهش فقر شهری، نا امنی غذایی، ایجاد تعاملات اجتماعی بین شهروندان، بهبود شرایط زیست محیطی، بهبود سلامت جسم و روان، کاهش هزینه‌های مدیریت شهری و توسعه اقتصادی شهر است.

وی با بیان اینکه کشاورزی شهری، به فعالیت‌هایی که به تولید، فرآوری، عمل‌آوری و توزیع محصولات غذایی گیاهی، که توسط شهرنشینان برای مصارف شخصی یا محلی اتفاق می‌افتد اشاره دارد گفت: مزایای اقتصادی کشاورزی شهری، از پتانسیل‌های بالقوه در آن است که باید بدان توجه داشت. مزایایی همچون، فرصت‌های کار‌آفرینی، فرصت‌های شغلی جدید که فرصت‌های کسب درآمد را به همراه دارد، کمک به پس‌انداز خانوار، افزایش مقرون به صرفه بودن مواد اولیه غذایی و غذا از جمله این موارد است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد هدف کشاورزی شهری احترام به پتانسیل زندگی سالم و حفظ طبیعت در شهر دانست و گفت: حفظ و افزایشِ تنوع محیط زیستی، کمک به اشتغال‌­زایی، افزایش امنیت غذایی، افزایش تعاملات اجتماعی، کاهش آلودگی هوا و ... از دیگر اهدافی است که در اجرای پروژه‌های کشاورزی شهری دنبال می‌شود.

مختاری احداث نخستین بوستان کشاورزی شهری مشهد در حاشیه بزرگراه امام علی علیه السلام را از اقدامات موثر مدیریت شهری طی سال‌های اخیر اعلام کرد و افزود: در بخش کشاورزی شهری این بوستان، حدود ۲۰۰ مزرعه ۲۵ متر مربعی برای کاشت محصول به شهروند واگذار و تمامی محصولات تولیدی از آن خود فرد است.

وی ادامه داد: بر اساس هماهنگی انجام شده با دانشگاه فردوسی مشهد از ۱۰ اردیبهشت ماه امسال، ثبت نام شهروندان در باشگاه کشاورزی شهری آغاز و راهبری عملیات به زراعی شامل کاشت، داشت و برداشت توسط دانشگاه فردوسی مشهد در دو فصل زراعی صورت می‌پذیرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در دوره بهاره محصولات متنوعی، چون ذرت، نخود، گوجه فرنگی، بادمجان، خیار، هندوانه و ... در این محل کاشت می‌شود گفت: در کشت پاییزه نیز محصولاتی، چون شلغم، چغندر، کاهو، کلم و ... به همت شهروندان کشت خواهد شد.

مختاری افزود: توجه به کشت سالم و ارگانیک بدون استفاده از محصولات شیمیایی، امنیت غذایی و جذب مشارکت گروه‌های اجتماعی از جمله مواردی است که در این پروژه هدف‌گذاری شده و می‌تواند از منظر اجتماعی یک گام منحصر به فرد برای تقویت سرمایه اجتماعی شهر باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، باشگاه کشاورزی شهری مشهد واقع در بوستان کشت پارک چهل بازه (حاشیه بزرگراه امام علی (ع)، حدفاصل بلوارسید رضی و دانشجو) با امکان کشت و کار در قطعات اختصاصی در خدمت شهروندان گرامی است.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.