مدیرعامل ایرانخودرو از بهکارگیری آنتیروباتها برای جلوگیری از دورزدن مراحل ثبتنام پیشفروش خودرو خبر داده است.
حسن فروزانفر - این خبر احتمالا کاسبی افراد خاصی را تعطیل میکند، افرادی که با استفاده از روبات در کسری از ثانیه کار ثبتنام در پیشفروش فوری خودروسازان را انجام میدادند.
آنها در ازای دریافت مبلغی بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان کار ثبتنام در پیشفروش فوری ایرانخودرو و سایپا را انجام میدادند و در عوض به مشتریانشان در عرض یک ماه سود هنگفت میرساندند، سودی که در دل اختلاف ۳۰ تا ۶۰ درصدی قیمت خودرو میان درب کارخانه و بازار نهفته است.
آنتیروبات به خدمت میگیریم
۲۸ دیماه امسال بود که شهرآرا در گزارشی با عنوان «دلالی روباتها برای ثبتنام خودرو» از دلالی برای ثبتنام در پیشفروش خودرو خبر داده و گفته بود. هرچند در این مدت سایر رسانهها نیز به این مسئله پرداخته بودند، اما مسئولان خودروسازی کشور به صورت رسمی دراینباره موضعگیری نکرده بودند.
بااینحال روز گذشته مدیرعامل ایرانخودرو در حاشیه بازدید از خط تولید ترمز خودروهای سبک با اشاره به اینکه برخی، روباتهایی را به کار گرفته بودند تا بتوانند ثبتنام سریعی در سایت پیشفروش اینترنتی خودرو داشته باشند، به تسنیم گفت: ما سعی میکنیم تا با استفاده از آنتیروباتها این باگ را برطرف کنیم.
فرشاد مقیمی با اشاره به اینکه دستگاههای امنیتی نیز در این رابطه وارد عمل شدهاند و در حوزه مرتبط با فروش اینترنتی نظارت کامل دارند، بیان کرد: از مردم میخواهیم تا محل استقرار و مشخصات افرادی را که مدعی ثبتنام خودرو آن هم با بهکارگیری ابزارهای خاص هستند به ما اطلاع دهند.
وی با اشاره به اینکه تمامی دستگاههای نظارتی که تمایل داشته باشند میتوانند در سایت خودروسازان حضور یابند و بر نحوه فروش آنها نظارت کنند، تصریح کرد: دستگاههای نظارتی در این سایت حضور دارند، اما بههرحال باید تلاش کنیم دغدغه ذهنی مردم را درباره اینکه خودروساز رانتی در فروش قائل است اصلاح کنیم.
مقیمی با تأکید بر اینکه برای هیچ فردی در فروش خودرو رانت قائل نیستیم، گفت: وقتی تقاضا از حدی بالاتر میرود، برای خرید خودرو صف ایجاد میشود. در این میان ممکن است یکی از سرعت بالای اینترنت برخوردار باشد و بتواند ثبتنام کند.
مبارزه با روباتها شدنی است
یک کارشناس رایانه درباره اظهارات مدیرعامل ایرانخودرو به شهرآرا گفت: سامانه ثبت نام ایرانخودرو در چندماه اخیر پیچیدهتر شده است و امکان استفاده از روبات برای ثبتنام در پیشفروشهای فوری محدود شده است.
سحر آبدارباشی ادامه داد: از نظر فنی مقاوم کردن سایت ایرانخودرو برای کاهش نفوذ روباتها امکانپذیر است. مسئولان این شرکت میتوانند مراحل ثبتنام را سختتر کنند. این کار با استفاده از الگوریتمهای رمزنگاری برای انتقال دادهها از سیستم کاربر به سرورهای سایت این شرکت امکانپذیر است.
وی در ادامه توضیح میداد: اکنون روباتها دقیقا رفتار کاربران عادی را در ثبتنام انجام میدهند. اگر دادهای که بین سیستم کاربر و سایت ایرانخودرو ردوبدل میشود با الگوریتمی رمزنگاری شود تشخیص روباتها از سوی سرورهای ایرانخودرو محتملتر خواهد شد.
سایتهای پیشفروش خودرو باید پیچیدهتر شود
این برنامهنویس رایانه افزود: تکنیکهایی مثل استفاده از سؤال امنیتی در انتهای هر مرحله ثبتنام که قرار است به سمت سرور ارسال شود و افزایش تعداد مراحل ثبتنام و رمزنگاری داده تحت عنوان کلید امن راهکار اصلی کاهش قدرت روباتهای ثبتنامکننده است.
وی تصریح کرد: بااینحال مسئولان ایرانخودرو به طور قطع نمیتوانند جلوی ثبتنام با روبات را بگیرند. سرور هرسایت مثل گاوصندوق است. برای باز کردن پیچیدهترین گاوصندوقها نیز راهکاری وجود دارد. چیزی که مهم است پیچیدگی و امنیت گاوصندوق یا سایت است. بالارفتن پیچیدگی و امنیت هزینه نفوذ به سایت با استفاده از روبات را بیشتر میکند و در نتیجه تعداد افرادی که میتوانند از این روش استفاده کنند محدود و محدودتر میشود.
اکنون اختلاف قیمت میان نرخ بازار و کارخانه در انواع خودرو به شرح ذیل است: سمند الایکس ۲۵ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان (۳۸ درصد)، سمند سورن ۳۰ میلیون و ۷۴۲ هزار تومان (۳۷ درصد)، رانا ال ایکس ۳۱ میلیون تومان (۴۵ درصد)، سایپا ۱۵۱، ۲۳ میلیون تومان (۵۶ درصد) و تیبا ۲، ۲۲ میلیون تومان (۴۲ درصد).