صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

منطقی‌کردن مصرف برق یعنی کارایی بیشتر با هزینه کمتر

  • کد خبر: ۱۷۱۲۷۳
  • ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
ارزان بودن قیمت حامل‌های انرژی نباید دلیلی برای مصرف بیش از اندازه انرژی الکتریکی باشد بلکه شهروندان باید به دنبال منطقی کردن مصرف برق خود با استفاده از راهکار‌های مقرون به صرفه باشند.

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز؛ بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ یعنی در یازده سال، مصرف برق در کشورمان افزایش ۷/۱ برابری داشته است. یعنی متوسط افزایش سالانه مصرف برق حدود ۶ درصد بوده است؛ افزایش مصرفی که بیشتراوج‌گرفتن آن در سال‌های آینده، پیش‌بینی دور از انتظاری نیست. امسال روند افزایش دما، زودتر از تابستان آغاز شد و پیش‌بینی شده است تابستانی بسیار گرم در پیش داشته باشیم. طبیعی است که برای مقابله با گرما، استقبال از وسایل سرمایشی بیشتر شود، ولی باید به مصرف انرژی برق هم توجه کنیم؛ زیرا اگر تمهیدات لازم برای صرفه‌جویی در مصرف برق را به‌کار نبندیم، بی‌شک کار به محدودیت‌های مصرف و خاموشی می‌رسد.

۵۰ هزارتومان
متوسط هزینه برقی که هر خانوار در کشور پرداخت می‌کند، حدود ۵۰هزار تومان است که در مقابل سایر هزینه‌ها، مبلغی ناچیز است. برای نمونه، بهای برق یک دوره ۴۵روزه حتی نصف مبلغ یک ساندویچ هم نیست. موضوعی که نباید دلیلی برای مصرف بیش از اندازه انرژی الکتریکی باشد، بلکه شهروندان باید به دنبال منطقی کردن مصرف برق خود با استفاده از راهکار‌های مقرون به صرفه باشند.

۱ درصد
سال گذشته هدررفت شبکه برق به حدود ۹.۷درصد رسید و این درحالی است که با کم‌شدن فقط یک‌درصد از هدررفت، ۷۶۰مگاوات از ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور آزاد می‌شود.

۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار
اگر مصرف برق فقط در بخش خانگی ۴ درصد کم شود، امکان صرفه‌جویی ۱۲۰۰مگاوات برق معادل ظرفیت یک نیروگاه ۱۵۰۰مگاواتی ایجاد می‌شود که معنای دیگر آن بی‌نیازی از ساخت نیروگاهی مازاد به‌ارزش حدودی یک‌ونیم‌میلیارد دلار است.

مصرف بهینه برق
هدف از مدیریت مصرف برق، کاربرد منطقی و بخردانه انرژی الکتریکی است که می‌تواند تا حد زیادی ذخایر انرژی را حفظ کند و رفاه و تولید بیشتری را در جامعه رقم بزند.

سر شب؛ ساعات اوج بار
بیشترین مصرف به ویژه در فصل تابستان در ساعات اولیه شب اتفاق می‌افتد که ساعات اوج بار نامیده می‌شود و دلیل این افزایش مصرف، واردمدارشدن وسایل روشنایی و سایر وسایل برقی خانگی است.

۴ درجه
پنکه‌های سقفی به‌دلیل ایجاد جریان هوا در اتاق، با انرژی‌ای برابر با یک لام‍پ ۱۰۰وات محیط را ۴ درجه خنک‌تر می‌کنند.

۶ برابر
سرانه مصرف برق خانگی در کشورمان ۶ برابر متوسط جهانی است.

ارزان‌ترین
ایران با داشتن دومین ذخایر بزرگ گاز و چهارمین ذخایر بزرگ نفت در جهان، از کشور‌های عرضه کننده برق ارزان است.

انرژی را مدیریت کنیم

به‌دنبال وسایلی باشیم که رتبه انرژی بهتری دارند. درست است که این وسایل گران‌ترند، ولی در بلندمدت با کم‌شدن هزینه‌های برق مصرفی، سود می‌کنیم.

اگر توانایی تعویض لوازم‌برقی قدیمی را نداریم، استفاده از آن‌ها را کمتر کنیم.

درِ فر را در زمان استفاده باز نکنیم،، زیرا با این کار گرمای داخل فر خارج می‌شود و برای اینکه دما دوباره به مقدار تنظیم‌شده برسد، انرژی زیادی صرف می‌شود.

قبل از بازکردن درِ یخچال تصمیم بگیریم چه چیزی لازم داریم. بازوبسته‌کردن در یخچال سبب می‌شود دمای آن پایین نیاید.

نوار‌های درِ یخچال و فریزر را مرتب بررسی کنیم و درصورتی‌که کهنه شده‌اند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده‌اند، آن‌ها را تعویض کنیم.

در زمان استفاده از ماشین‌های لباس‌شویی و ظرف‌شویی از همه ظرفیت این دستگاه‌ها استفاده کنیم و تا کامل پر نشده‌اند، آن‌ها را روشن نکنیم.

راهکار‌هایی برای صرفه‌جویی بیشتر

  • تنظیم دمای کولر روی ۲۴درجه سانتی‌گراد
  • استفاده‌نکردن هم‌زمان از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج مصرف
  • استفاده بیشتر از روشنایی طبیعی در طول روز توسط مشترکان خانگی
  • استفاده از لامپ‌های هوشمند
  • جداکردن وسایل برقی خاموش از پریز
  • بهسازی و نوسازی وسایل پرمصرف مانند یخچال
  • عایق‌کاری مناسب خانه‌ها
  • تنظیم دمای محیط خانه در حد استاندارد
  • اندازه‌گیری مداوم میزان مصرف نسبت به کاهش مصرف برق
  • استفاده از تهویه طبیعی در شب‌های خنک

تجربه جهانی

در آمریکا در روز‌های بحرانی که میزان مصرف برق بنا به دلایلی مانند افزایش دمای هوا، بیشتر می‌شود، تعرفه برق که در اوضاع عادی حدود ۱۰سنت است، در ساعات اوج مثل بعدازظهر‌ها دست‌کم تا سه‌برابر افزایش می‌یابد.
همچنین در ایالت‌های مختلف آمریکا پانزده تا بیست دوره اوج مصرف تعریف شده است و شهروندان آمریکایی در زمان اوج مصرف، حدود چهار ساعت مشمول طرح قیمت‌گذاری می‌شوند. در این دوره‌ها از یک روز قبل برای شهروندان پیام‌هایی ناظر بر آغاز طرح فرستاده می‌شود تا آن‌ها برای مدیریت مصرف برق خود آمادگی کافی داشته باشند.

سرمای بیشتر با مصرف برق کمتر

یکی از راه‌های کاهش مصرف برق کولرگازی، تنظیم دمای دستگاه اسپیلت، برای رسیدن به نقطه آسایش است. معمولا دمای مناسب برای کولر‌های گازی ۲۴درجه سانتی‌گراد است و با تنظیم این دما، کولر با کمترین کارکرد می‌تواند محیط را خنک کند.

از طرفی، برای کاهش فشار کمپرسور در صورت کثیف‌بودن فیلتر هوا یا کندانسور باید به‌صورت دوره‌ای فیلتر‌ها را تعویض یا تمیز کنیم؛ زیرا فشار بیشتر به کمپرسور با مصرف برق بیشتر همراه است. همچنین، در صورت کثیف‌بودن فیلتر، ذرات داخل آن به درون کانال برمی‌گردد که سبب کاهش عملکرد و مشکلات فنی بیشتر در آینده می‌شود. تمیزی فیلتر دستگاه افزون بر کاهش ۵ تا ۱۵درصدی مصرف برق و استهلاک کمپرسور، مشکلات بهداشتی در هوای خارج‌شده از اسپیلت را هم کم می‌کند؛ بنابراین ضروری است که:

  • کولر را در جای مناسب نصب کنیم
  • سالم‌بودن دستگاه را بررسی کنیم
  • دستگاه را به‌صورت دوره‌ای سرویس کنیم
  • ترموستات با قابلیت برنامه‌ریزی تهیه کنیم. این مدل از ترموستات‌ها قابلیت کنترل دما از راه دور را دارند
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.