صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گفتگو با سید مجتبی ذبیحی، هنرمند عرصه موسیقی و سرود | سرود بهترین ابزاردر بیان دغدغه‌های اجتماعی است

  • کد خبر: ۱۷۱۴۹۳
  • ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
اگر مؤلفه‌های پیروزی و دستاورد‌های چهل ساله انقلاب را کنار هم بگذاریم، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در حفظ روحیه حماسی مردم و تقویت هویت ملی و دینی نسل جوان و انتقال بسیاری از فرهنگ‌ها و ارزش‌ها و هنجار‌های دینی یقینا سرود و موسیقی و نغمه‌های دینی و انقلابی است که امروز نقش اول را دارد.

سرود از مردمی‌ترین مصنوعات ادبی است که با طیف وسیعی از مردم ارتباط برقرار می‌کند. ما امروز هم به سرود احتیاج داریم؛ زیرا با سرود هم می‌توان مفاهیم ارزشی را در جامعه ترویج داد، هم می‌توان حرف دل مردم را زد. سرود بیانگر سخن مردم و زبان آن‌ها در بیان اهداف و خواسته هاست. این قالب درعین حال باید به گونه‌ای باشد که طیف وسیعی از مردم آن را درک و با آن ارتباط برقرار کنند.

اگر مؤلفه‌های پیروزی و دستاورد‌های چهل ساله انقلاب را کنار هم بگذاریم، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در حفظ روحیه حماسی مردم و تقویت هویت ملی و دینی نسل جوان و انتقال بسیاری از فرهنگ‌ها و ارزش‌ها و هنجار‌های دینی یقینا سرود و موسیقی و نغمه‌های دینی و انقلابی است که امروز نقش اول را دارد.

تأثیرگذار در شکل گیری جریان مردمی

سید مجتبی ذبیحی، از فعالان سرود کشورمان، در گفتگو با خبرگزاری رضوی، درباره جایگاه سرود پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی با سرود شکل گرفت و سرود‌های انقلابی به شدت در حرکت و جریان مردمی تأثیرگذار بود. پس از انقلاب در دهه ۶۰ و دوران دفاع مقدس سرود‌های بسیار خوب و ماندگاری داشتیم. این فعال هنری با بیان اینکه محتوای سرود باید به گونه‌ای باشد که ضمن انتقال مفاهیم ارزشی، دغدغه‌های اجتماعی را نیز بازگو کند، ابراز کرد: پس از انقلاب سرود، مردمی شد و در بین مردم شکل گرفت. در واقع جریان انقلاب اسلامی نیز به عمومی و پررنگ شدن سرود کمک شایانی کرد.

وی با اشاره به افت سرود در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ بیان کرد: از دهه ۹۰ تاکنون شاهد بالندگی سرود و پیشرفت آن هستیم، اما بحث محتوای آن در حال فراموشی است. سمت وسوی ملودی‌ها تغییر کرده و مخاطب خاص دارد و از مسیر عمومی بودن خود خارج شده است. ذبیحی با بیان اینکه در اوایل انقلاب برای سرود اتفاق مبارکی رخ داد که امروز شاهد این اتفاق نیستیم، افزود: آموزش و پرورش به حوزه سرود کمتر ورود پیدا می‌کند و متأسفانه مدارس و مساجد از این فضا‌ها دور شده اند.

انتقال دهنده مفاهیم مردمی و اجتماعی

وی سرود را یکی از هنر‌هایی دانست که می‌توانند مفاهیم عمومی، مردمی، اجتماعی و سیاسی را به ساده‌ترین شکل انتقال دهند. برخی مفاهیم را جز از طریق سرود نمی‌توان به مردم انتقال داد؛ بنابراین این هنر در دل مردم جا باز کرده و صداوسیما هم به توسعه آن کمک می‌کند. دبیر جشنواره سرود رضوی با اشاره به اینکه بسیاری از ارگان‌ها به تأثیرگذاری سرود در انتقال مفاهیم واقف شده اند، گفت: سفارش‌های زیادی از ارگان‌های مختلف داشتیم تا در قالب سرود اهداف به روز را به جامعه انتقال دهند؛ سرود حتی در حوزه شهری و فرهنگ شهروندی و معضلات اجتماعی، یکی از هنر‌هایی است که به شدت تأثیرگذار است و گروه‌های سرود کشور در این زمینه کار می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از مضامین اهل بیت (ع) را که مردم از آن غافل هستند می‌توان از طریق شعر، ملودی و سرود خوب به مردم انتقال داد. مضجع شریف امام رضا (ع) مرجع این اتفاق است و بسیاری از گروه‌های سرود با موضوع رضوی در حرم مطهر سرود‌های خود را اجرا می‌کنند و ما هم از این فرصت استفاده و سعی کردیم تولیدات خوبی در حوزه رضوی داشته باشیم.

این فعال عرصه سرود کشورمان به شاخصه‌های یک سرود ماندگار اشاره کرد و افزود: یک سرود ماندگار مستلزم شعر، ملودی و اجرای خوب است و علت ماندگاری سرود‌های انقلابی اولا به دلیل داشتن همه شاخص‌های مذکور و ثانیا حس و حال و شوروشعف مردم در آن دوران به دلیل پیروزی انقلاب و بیرون آمدن از زیر فشار رژیم شاهنشاهی بود. وی در پایان گفت: بهترین سرود‌های ما همچنان سرود‌های انقلابی است که مردم با آن خاطره دارند و حتی با موسیقی بی کلام آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. ما نیز باید در شرایط کنونی سرود‌هایی تولید کنیم که محتوای آن حرف دل جامعه و دارای اجرای خوب باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.