صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

به‌تازگی، یکی از ناشران مشهدی ترجمۀ نخستین کتاب آلکساندر باومگارتن، فیلسوف مشهور آلمانی، را چاپ و منتشر کرده است، اثری که در تاریخ فلسفۀ غرب بسیار مهم به‌شمار می‌آید.

به گزارش شهرآرانیوز، «کتابکدۀ کسری»، ناشر مشهدی که در زمینۀ چاپ و انتشار کتاب‌های معماری و شهرسازی فعال است، به‌تازگی اثر مهمی منتشر کرده است که در تاریخ فلسفۀ غرب اهمیتی بسزا دارد. تأمّلاتی در باب شعرسرایی یکی از آثار آلِکساندِر گُتلیب باؤمگارتِن، فیلسوف آلمانی، است که در فلسفۀ هنر و زیبایی‌شناسی تأثیری قاطع داشته است.

در معرفی ناشر از این کتاب آمده است:

آلِکساندِر گُتلیب باؤمگارتِن (۱۷۱۴-۱۷۶۳)، فیلسوف آلمانی، مشهور به بنیان‌گذارِ علم اِستتیک، و یا چنان‌که در فارسی متداول شده مؤسّسِ رشتهٔ «زیبایی‌شناسی» است. باؤمگارتِن جزو فیلسوفان مکتب اصالت عقل (راسیونالیسم) است، یعنی خلفِ دکارت و سلفِ کانت است و کانت او را به‌عنوان «تحلیل‌گر فلسفی» ستوده است. تأمّلاتی در باب شعرسرایی نخستین اثر او و نخستین متنی است در عصر مدرن که در آن، اصطلاحِ قدیمی اِستتیک بر علمی جدید اطلاق شده است. با این حال دلایل باؤمگارتِن برای برگزیدن این اصطلاح و معنای آن، مسیری را که طی می‌کند، بستر‌های طرح موضوع و تقریر محلّ نزاع، روش او و مساهمت او در مطالعات نظری هنر‌ها همچنان برای بسیاری مبهم و یا مغفول مانده است. ازهمین‌رو، مطالعهٔ این کتاب برای کلّیهٔ دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث فلسفی دربارهٔ تمام هنرها، و نه صرفاً شعرسرایی، و همچنین برای متخصّصانی که به مسئلهٔ تأسیسِ این علم و استقلال آن می‌اندیشند، ضروری است. این کتاب علاوه بر آنکه از کتب پایه و اساسی رشتهٔ زیبایی‌شناسی است، نوعی بوطیقا (فنّ شعر) هم هست و می‌تواند به کار هنرمندان و شاعران نیز بیاید.

کتاب تأمّلاتی در باب شعرسرایی را مهدی کُرد نوغانی به فارسی برگردانده و «کتابکدۀ کسری» در ۱۴۴ صفحه و به قیمت ۱۰۵ هزار تومان چاپ و منتشر کرده است.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.