به گزارش شهرآرانیوز یکی از وعدههای محمدرضا قلندرشریف در زمان انتخابش به عنوان شهردار مشهد؛ حل مشکل ترافیکی دو میدان و تقاطع اصلی شهر مشهد به نامهای تقاطع شهید فهمیده و تقاطع خیام بود. ترافیک این دو میدان آنقدر زیاد است که بسیاری از زائران و مجاوران بارگاه رضوی دقایق زیادی را پشت ترافیک آن سپری میکنند. از همینرو و با توجه به وعده شهردار مشهد، حوزه حملونقل و ترافیک شهرداری نیز مطالعات حل گره ترافیکی این دو تقاطع را در دستورکار خود قرار داده است و بنا به گفته مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد، مطالعات مربوط به تقاطع میدان شهید فهمیده اکنون به پایان رسیده است و در همین روزها برای تصویب در جلسه شورای حملونقل و ترافیک شهر مشهد مطرح میشود، همچنین پس از تصویب طرح مطالعاتی این میدان و با تکمیل مطالعات تقاطع خیام، مطالعات مربوط به این تقاطع به شورای یادشده ارسال خواهد شد.
علی سمیعی در گفتگو با شهرآرا با اشاره به انجام فرایند مطالعات حل ترافیک دو تقاطع شهید فهمیده و خیام، گفت: خوشبختانه پس از برگزاری بیش از بیستجلسه، مطالعات فنی تقاطع شهید فهمیده به اتمام رسیده است و در همین روزها برای تصویب در شورای حملونقل و ترافیک شهر مشهد مطرح میشود. وی افزود: همچنین مطالعات مربوط به تقاطع خیام در مراحل پایانی است و پس از تصویب مطالعات مربوط به تقاطع شهید فهمیده، مطالعات مربوط به تقاطع خیام نیز در شورای حملونقل و ترافیک مطرح خواهد شد.
وی با بیان اینکه الگوهای مختلفی برای حل مشکل ترافیکی این دو تقاطع بررسی شده و گزینه برتر از میان گزینههای مختلف انتخاب شده است، تصریح کرد: بیشترین مشکل گره ترافیکی دو تقاطع مربوط به بزرگراه صدمتری میشود و ترافیک ایجاد شده در بزرگراه این تقاطعها به ویژه تقاطع شهید فهمیده را تحتتأثیر خود قرار میدهد.
مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد افزود: از همینرو برای تخلیه بار ترافیکی از داخل میدان فهمیده، ۲ چپگرد در سطح سوم این میدان قرار است ایجاد شود تا از طریق این چپگردهای غیرهمسطح، بولوار توسجنوبی به سمت میدان قائم (عج) و بولوار توسشمالی به سمت تقاطع خیام متصل شود. همچنین در راستای روانسازی ترافیک حدفاصل تقاطع شهید فهمیده تا میدان قائم (عج) موضوع اصلاح هندسی این قسمت از بزرگراه نیز در همین مطالعات دیده شده است.
وی با اشاره به ایرادات مربوط به ورودی و خروجیهای کندرو به بزرگراه، حدفاصل میدان فهمیده تا میدان قائم (عج) گفت: در راستای روانسازی این بخش از بزرگراه علاوه بر تقویت مسیر بزرگراهی، اصلاح تداخلهای مربوط به ورودی و خروجیها را نیز خواهیم داشت.
اما یکی دیگر از گرههای ترافیکی اصلی شهر مشهد، ترافیک سنگین انتهای بولوار وکیلآباد و دوراهی طرقبه و شاندیز است. هر چند که در سالهای گذشته برخی از اقدامات برای حل این گره ترافیکی انجام شده است، اما برای به ثمر نشستن این اقدامات باید یکسری فعالیتهای دیگر نیز انجام شود. از همینرو بهتازگی بین مسئولان استانداری خراسانرضوی و مسئولان شهری مشهد، طرقبه و شاندیز جلسه مشترکی برگزار شده است تا مطالعات جدیدی برای حل این مشکل انجام شود.
در همینباره مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد گفت: موضوع ترافیک انتهای بولوار وکیلآباد و دوراهی طرقبه و شاندیز از طریق استانداری پیگیری میشود، اما ما به صورت مسکن یکسری طرحهایی را ارائه دادهایم که با اجرای آن بتوانیم به صورت موقت تخلیه ترافیکی داشته باشیم.
سمیعی افزود: البته برای حل این مشکل نیازمند مسیرهای جایگزین هستیم و یک مسیر نمیتواند پاسخگوی ترافیک این محدوده باشد. در همینراستا و براساس اطلاعاتی که داریم استانداری در حال انجام مطالعات برای حل این مشکل است.