صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آمریکا رئیس دوره‌ای شورای امنیت شد

  • کد خبر: ۱۷۷۰۰۳
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
ایالات متحده آمریکا از روز سه شنبه به وقت محلی ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را در ماه آگوست (اوت) به عهده دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، آمریکا که از یکی از اعضای دائم و دارای حق وتو در شورای امنیت است، پس از انگلیس دیگر عضو دائم شورای امنیت که روز دوشنبه ۳۱ جولای آخرین روز ریاستش بر شورای امنیت است، رئیس دوره‌ای این شورای ۱۵ عضوی خواهد شد.

همزمان با ریاست انگلیس در شورای امنیت، نشست دوره‌ای این شورا درباره قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص ایران و بررسی پانزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در این باره تشکیل و جلسات متعددی درباره اوکراین و حمایت از آن برگزار شد و میان روسیه و انگلیس بر سر این جلسات و دعوت کنندگان به آن اختلاف نظر‌های جدی وجود داشت.

انگلیس حتی در نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و اجرای برجام، در پی ادعا‌های غرب درباره بکارگیری پهپاد‌های ایرانی از سوی روسیه در جنگ اوکراین، کی یف را به این نشست دعوت کرد در حالیکه عضو برجام نیست و این اقدام سبب اعتراض شدید ایران و روسیه قرار گرفت.

پیش از انگلیس، امارات متحده عربی که جزء ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل است، در ماه میلادی ژوئن ریاست دوره‌ای این شورا را برعهده داشت.

در ماه می، سوئیس که از ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۳) به عضویت شورای امنیت سازمان ملل درآمده است، رئیس دوره‌ای این شورا بود.

پیش از سوئیس، روسیه یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت که دارای حق وتو، رئیس این شورا بود که ریاست آن به دلیل جنگ اوکراین، به شدت مورد هجمه کی یف، امریکا و حامیان غربی آن قرار گرفت.

کشور‌های ژاپن، سوئیس، مالت، موزامبیک و اکوادور اعضای جدید غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که دوره دو ساله عضویت آن‌ها از روز اول ژانویه ۲۰۲۳ آغاز شده است و جایگزین کشور‌های هند، نروژ، ایرلند، کنیا و مکزیک شدند.

مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو است که ۱۶ خرداد ماه درباره انتخاب پنج عضو غیردائم جدید شورای امنیت برای دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ رأی داد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.