صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بهترین مردان در گفتار فاطمه زهراء(ع)

  • کد خبر: ۱۷۷۷۸
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
حجت الاسلام محمدرضا جواهری، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی
گفتار دختر پیامبر خدا (ص) برای جهانیان درس‌ها و پیام‌های ابدی دارد. باید این رهنمود‌ها را آموخت و به کار بست. حضرت فاطمه (ع) در توصیف بهترین مردان فرموده‌اند: «خیارکم ألینکم مناکبه و اکرمهم لنسائهم (عوالم العلوم و المعارف و الاحوال من الآیات و اخبار و الأقوال، مستدرک سیدة النساء علیهاالسلام الی الامام الجواد علیه‌السلام، عبدالله بن نورالله بحرانی اصفهانی، ج ۱۱، قسم ۲، ص ۹۰۹ * دلائل الامامة، محمد بن جریر طبری، ص ۷۶) بهترین‌تان، نرم‌ترین‌تان و خوش برخوردترین‌تان، و گرامی‌ترین و بزرگوارترین آنان و مهربان‌ترین آنان نسبت به زنان‌شان هستند».
در این حدیث فاطمی علیهاالسلام دو ویژگی مثبت بهترین مردان بیان شده است.
الف: نرمش و مدارا
بهترین مردان نرم‌ترین آنان هستند. حضرت فاطمه (ع) مردان خوش‌اخلاق و نرم‌خو و اهل مدارا و ملاطفت را ستوده‌اند. «لین» به معنای نرمی و خوش‌برخوردی و دوری از خشونت و آزار و تندی است. در این‌جا در جمله «ألینکم مناکبه» واژه ألین که صیغه تفضیل است وجود دارد؛ بنابراین درجات برتری مردان براساس میزان نرمش و تحمل و صبر و بردباری و رفتار و گفتار زیبا و پسندیده آنان و فروتنی و محبت آنان است.
ب: زن‌داری و تکریم همسر
صفت زیبای دوم بهترین مردان در تبیین فاطمی، بزرگواری آنان، احترام و تکریم زنان است. در این‌جا نیز در جمله «اکرمهم لنسائهم» صیغه افعل تفضیل کرم وجود دارد.
هر مردی بیش‌تر به همسرش احترام بگذارد و او را گرامی بدارد و به او خدمت کند و مهربان‌تر باشد، بیش‌تر در نزد بانوی بزرگ جهان اسلام ارج پیدا خواهد کرد.
سزاوار است مرد خانواده با تکریم اهل‌بیت زمینه تحکیم و پایداری خانواده را فراهم سازد. برخورد کریمانه مرد با همسر موجب آرامش و عامل رحمت و مودت در خانواده است. در خانواده‌ای که پدر خانواده به مادر آن خانواده احترام می‌گذارد فرزندان با ادب و بزرگوار تربیت می‌شوند. مرد مایه قوام و پایداری خانواده است باید با احترام و ارزش‌گذاری به مقام زن و همسر خویش موجبات گرمی و وفاداری کانون خانواده را فراهم سازد.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.