به گزارش شهرآرانیوز «آماری از سواریهایی که به صورت دستی و کارگاهی خودرو خود را دوگانه سوز کرده اند، وجود ندارد.» این را مسئولان میگویند، اما تأکیدشان بر چالشها و مشکلات آن است. مشکلات خودروهایی که اصطلاحا دوگانه کارخانه نبوده اند و به صورت دستی گازسوز شده اند کم نیست، نمونه بارز آن هم چندین سال قبل صفهای طولانی پمپ گاز بود که باعث میشد خیلی از رانندگان در صف گاز و نوبت گیری شب را به صبح برسانند.
انفجار مخزن سی ان جی سواریهایی که به صورت کارگاهی خودرو خود را دوگانه سوز کرده اند نیز چالش بعدی پیامدهای این اقدام تعبیر میشود. اتفاقا همین چند ماه قبل بود که حادثه انفجار مخزن گاز خودرو در جایگاه سی ان جی خیابان حر، شهرک شهید رجایی باعث شد چهار نفر از شهروندان مشهدی در این حادثه آسیب ببینند و مجروح شوند.
با گشت و گذاری در شهر مشاهده میکنیم که اخیرا در جایگاههای سی ان جی شهر بنرهایی با هدف اطلاع رسانی به مردم و با این مضمون درج شده است: «قابل توجه مالکان خودروهای دوگانه سوز تبدیل کارگاهی؛ بنا به تأیید و تأکید مقام محترم قضایی مبنی بر لزوم صدور گواهی سلامت و به منظور پیشگیری از حوادث انفجار و آتش سوزی خودروهای دوگانه سوز لیست مراکز مجاز خدمات فنی سی ان جی که فرایند استانداردسازی را انجام میدهند، اعلام میشود. بدیهی است اخذ معاینه فنی و همچنین سوخت گیری انواع وانت بارها از تاریخ ۱۴۰۲/۷/۱ و متعاقب آن (سایر خودروها) منوط به ارائه گواهی سلامت است.»
آن طور که قاضی امید ابراهیم زاده، جانشین معاون دادستان مرکز استان در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری در جرم خبر میدهد؛ قرار است طرحی در مشهد اجرا شود که در پی آن وانت بارهای شهر که به صورت کارگاهی خودرو خود را گازسوز کرده اند برای معاینه مخزن و دریافت گواهی نامه سلامت به این مراکز مراجعه کنند.
در این راستا اطلاعات و جزئیات طرح را در گفتگو با بهنام پاینده خواه، نایب رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین جویا میشویم. او در این باره میگوید: طرح گواهی سلامت خودروهای دوگانه سوز کارگاهی با همراهی معاونت پیشگیری از وقوع جرم در حال اجراست. این طرح در سطح استان خراسان رضوی و با آزمایشی قرار دادن شهر مشهد اجرایی شده است.
نایب رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین به بنرهای نصب شده در جایگاههای سوخت سی ان جی مشهد اشاره میکند و میگوید: در این بنرها به صورت کامل فرایند اجرای طرح و آدرس مراکزی که قرار است خدمات فنی و بررسی مخزن را انجام دهند اعلام شده است تا شهروندان به این مراکز مراجعه کنند.
توضیح جامع پاینده خواه برای جزئیات طرح گواهی سلامت دوگانه سوزهای کارگاهی از این قرار است: مرحله نخست اجرای این طرح برای وانت بارهای فعال در سطح شهر مشهد است. در این باره تمام وانت بارهایی که خودرو آنها به صورت دستی دوگانه شده است باید تا ابتدای مهر به آدرس مراکزی که در بنرهای جایگاههای سی ان جی اعلام کرده ایم مراجعه کنند.
نایب رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین میگوید: در این مراکز نماینده استاندارد و بازرسی حضور دارد و ماشین به لحاظ مخزن گاز و استانداردهای مورد نظر، بررسی میشود. همچنین ممکن است مخزن خودرو نیاز به تست داشته باشد که در این باره نیز راننده پس از آنکه تست مخزن را داد میتواند گواهی سلامت دریافت کند.
پاینده خواه در ادامه به تاریخ اعتبار و انقضای مخزن سی ان اجی اشاره دارد و میگوید: اعتبار هرکدام از مخازن گاز خودروهای سواری پانزده سال است. در مواردی از وانت بارها تاریخ انقضای مخزن گذشته و پوسیدگیهایی در مخزن شکل گرفته است. بی شک همین موضوع سبب بروز حوادث میشود.
به گفته او، از اول مهر ارائه خدمات به وانت بارهای دوگانه کارگاهی منوط به ارائه گواهی نامه سلامت است.
نایب رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین، این را هم اضافه میکند که وانت بارهای کارخانهای هرسال معاینه فنی مخزن دارند، به همین دلیل در این طرح بر وانت بارهای کارگاهی تأکید شده است.
پاینده خواه درباره تعداد این وانت بارها میگوید: از آنجایی که به صورت کارگاهی دوگانه شده اند آماری از تعداد آنها نداریم و در این باره نمیتوانیم پیش بینی برای تعداد آنها داشته باشیم. این خودروها ممکن است در یک شهر دوگانه شوند و بعد از چندین بار فروش، در شهر دیگری فعال شوند. به همین دلیل آماری از این وانت بارها نداریم.
نکته دیگری که پاینده خواه اشاره دارد تعداد قابل توجه خودروهای سواری است که به صورت کارگاهی دوگانه شده اند. او میگوید: آمار سواریهایی که کارگاهی دوگانه شده اند بسیار بیشتر از وانت بارهاست. با پایان زمان برای وانت بارها در نظر داریم که برای خودروهای سواری دوگانه کارگاهی فراخوان صادر کنیم. پیش بینی ما این است که نیمه دوم سال خودروهای سواری فراخوان شوند. البته با توجه به تعداد بالای این خودروها، رانندگان میتوانند از الان به مراکز مجاز مراجعه کنند و گواهی نامه سلامت دریافت کنند.
نایب رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین در مورد هزینه دریافت این گواهی نامه نیز این طور پاسخ میدهد: باید بازدیدهایی صورت پذیرد تا وضعیت مخزن و شیر اطمینان آن مشخص شود. در این باره احتمالا هزینه رانندگان ۵۰۰ هزارتومان تا یک میلیون تومان شود.
«چرا روی خودروهایی که به صورت دستی دوگانه میشوند نظارتی نیست؟ اصلا متولیان حوزه تعویض پلاک و پلیس راهور روی این موضوع نظارتی دارند؟ اگر پلیس نباید نظارت کند پس متولی چه کسی است؟»
«لطفا به کارگاههای غیرمجازی که به صورت غیرقانونی در پارکینگ منازل خود یا انبارهای اجارهای کپسول سی ان جی در صندوق عقب خودروهای سواری نصب میکنند سری بزنید. این همه آمار انفجار در این کارگاههای غیرمجاز کافی نیست؟»
«تا چه زمانی باید خودروهایی که به صورت غیرقانونی و در نبود نظارت به صورت دستی گاز سوز شده اند حق افرادی که پول بیشتری داده اند و خودرو دو گانه سوز کارخانهای تهیه کرده اند را تضییع کنند؟ سری به صف سوخت گیری گاز بزنید بیشتر خودروها به صورت دستی دوگانه شده اند و رانندگان آن خیلی راحت گاز سوخت گیری میکنند. اصلا هیچ کس هم از این افراد نمیپرسد چرا باید دولت به خودرویی که به صورت دستی گازسوز شده است سوخت گاز بدهد؟»
«سازمان محیط زیست بررسی کند آیا وانت بارهایی که به صورت دستی گازسوز شده اند تأثیری در آلایندگی هوا ندارند؟ گفته میشود این خودروها، چون مدام از گاز استفاده میکنند وقتی سوخت خود را روی بنزین قرار میدهند حجم بیشتری از آلایندگی را وارد هوا میکنند.»