به گزارش شهرآرانیوز دیروز قیمت خودرو در بازار تغییرات آن چنانی نداشت. در بازار خودروهای داخلی تغییرات جزئی به چشم میخورد، اما خودروهای مونتاژی، پس از افت نسبتاً بالا در روز گذشته، تصمیم به ثبات قیمت گرفتند. به طوری که این خودروها به صورت انگشت شمار افت جزئی دارند.
نکته واضح درباره تمامی بازارهای داخلی این است که متقاضی و سرمایه از این بازارها خارج شده اند؛ بنابراین رکود شدید بر آنها حاکم بوده و نوسانات ریز و درشتی که هر خودرو تجربه میکند به معنای داشتن روند خاصی نیست؛ بنابراین قیمت خودرو در کنار سایر بازارهای داخلی همچون ارز، سکه و… در وضعیت باثباتی قرار گرفته و فعلاً خبری از تغییرات قیمتی نیست.
با توجه به قیمتهای اعلامی وب سایت کارنامه، قیمت خودرو دیروز وضعیت نسبتاً باثباتی را تجربه میکند.
کوییک دندهای S که دوشنبه تغییری نداشت، دیروز حدود ۲ میلیون تومان افزایش داشت و به قیمت ۳۴۴ میلیون تومان رسید. شاهین G شرکت سایپا روز دوشنبه حدود ۲ میلیون تومان گرانتر شده بود که دیروز، دقیقاً ۲ میلیون پایین آمد و به نرخ ۵۸۵ میلیون تومان معامله شد.
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که ارزانترین هاچ بک ایران خودرو به شمار میرود، رکورددار افت قیمت در بازار دیروز است. این خودرو فقط ۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و با قیمت ۴۶۵ میلیون تومان خریدوفروش شد. دناپلاس شش دنده توربوشارژ یکی از خودروهای گران قیمت تولید داخل محسوب میشود که روز دوشنبه حدود ۳ میلیون تومان ارزان شد؛ اما دیروز با صعود ۴ میلیون تومانی، به نرخ ۷۳۷ میلیون تومان رسید و این افت را جبران کرد.
دیروز قیمت خودروهای مونتاژی ثبات بیشتری داشت. ام وی ام X۲۲ دندهای اسپرت لاکچری یکی از ارزانترین کراس اوورهای مونتاژی بازار بوده که توسط مدیران خودرو مونتاژ میشود. این خودرو دیروز بدون تغییر و با نرخ ۷۰۵ میلیون تومان خرید و فروش شد. چری آریزو ۵ توربوشارژ جدید نیز محصول دیگری از همین شرکت بوده که بدون تغییر نسبت به دوشنبه، به قیمت یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان معامله شد.
فونیکس تیگو ۷ پرو یکی از معدود خودروهای بازار محسوب میشود که با افت ۵ میلیونی نسبت به دوشنبه، با نرخ یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان خرید و فروش شد. هایما S۸ از جدیدترین محصولات مونتاژی ایران خودرو به شمار میرود که به نوعی گرانترین کراس اوور این شرکت نیز محسوب میشود. این خودرو حدود ۵ میلیون تومان ارزانتر از دوشنبه و با نرخ یک میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان معامله میشود.
بسیاری از کارشناسان شرایط بازار را در مهرماه همانند شش ماه ابتدایی سال پیش بینی میکنند. آنها معتقدند که بازار ارز درحال حاضر مهمترین متغیر مؤثر بر قیمت خودرو شناخته میشود و تا زمانی که دولت نرخ دلار را کنترل کند، قیمت خودرو در بازار افزایش نمییابد. اما جدا از شرایط بازار ارز، واردات خودرو هم به موضوع مهمی در بازار خودرو تبدیل شده است.
طی ماههای اخیر مسئولان وزارت صمت و سیاست گذاران بازار با اتکا به این خبر توانسته اند تا حدودی بازار را کنترل کنند، اما باید توجه داشت که با ادامه این روند، بازار دیگر نسبت به این خبر خنثی و بی حس شده است. امیرحسین برخورداری، کارشناس بازار خودرو، درباره وضعیت این بازار در شش ماه دوم سال گفت: اخبار رویکرد سیاسی ایران در مناسبات خارجی به ویژه در اتفاقات جدید کشورهای عضو بریکس، توافقات جدید با چین، عربستان و... در صورت تثبیت و کاهش نرخ دلار میتواند باز هم به تثبیت شرایط بازار خودرو کمک کند.
فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو، هم درباره وضعیت بازار خودرو گفت: به نظر میرسد رکود تا پایان سال تداوم داشته باشد، چون هم نقدینگی در اختیار مردم کم است و هم تقاضا نسبت به عرضه کاهش یافته است؛ ضمن اینکه در حال حاضر یک سری شرکتهای مونتاژکار فروش را افزایش داده اند؛ اما خریداری برای محصولاتشان وجود ندارد و با توجه به اینکه قیمت دلار ثابت مانده است، هیجانی در بازار وجود ندارد.
نادری درباره تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمتها گفت: اگر خودرو به ویژه خودروهای کارکرده وارد شود و مردم داخل شهر تردد خودروهای وارداتی را ببینند، به لحاظ روانی بر قیمت خودرو تأثیر چشمگیری میگذارد و ۲۰ تا ۳۰درصد قیمتها افت میکند. این کارشناس بازار خودرو در پایان گفت: قیمت خودرو در ایران گران است، مگر در خودرو ۳۰۰میلیونی چقدر آهن، آلومینیوم، مس و پلاستیک به کار برده شده است که به این قیمت میفروشند و بعد ادعای ضرر هم میکنند؟