شهرداری مشهد از سال ۹۰ تاکنون حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان طلب از محل کدهای درآمدی پایدار که حق شهروندان مشهدی است، دارد.
به گزارش شهرآرانیوز، بتول گندمی امروز، ۵ بهمن ماه، در حاشیه برگزاری هشتادوششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد در جمع خبرنگاران در خصوص سرانه هزینهکرد شهرداری برای شهروندان اظهار کرد: سرانه هزینهکردی و دریافتی شهرداری برای تکتک شهروندان مشخص و شفاف بوده و در سامانههای شهرداری بارگذاری شده است. همه شهروندان میتوانند میزان هزینهکردی که شهرداری برای هر شهروند در ۱۳ منطقه شهرداری کرده است را از این طریق مشاهده کنند.
وی با بیان اینکه هر شهروند میتواند در سامانههای شهرداری ببیند که چه مقدار توسعه و فعالیتهای عمرانی در شهر انجام شده، خاطرنشان کرد: از موارد دیگر اصلاح بودجه سال ۱۳۹۸ افزایش اعتبارات حوزه فرهنگی بود که رشد قابل توجهی داشته است. این اعتبارات از ۱۳۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب جاری و عمرانی در سال ۹۸ افزایش پیدا کرده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه در سال ۹۹ این عدد افزایش بیشتری خواهد داشت، بیان کرد: گام بزرگی در این زمینه در حال برداشته شدن است. در واقع اعتبارات فرهنگی شهرداری مشهد از ۳ درصد بودجه شهرداری به ۵ درصد رسیده است. این افزایش نشان از اهمیت دادن مدیریت شهری به این حوزه است. امیدواریم همت مدیریت شهری در این زمینه به سمتی برود که مشکلات شهروندان در حوزه فرهنگی و اجتماعی برطرف شود و رشدی که ما در بخشهای مختلف داریم را در حوزه فرهنگی نیز شاهد باشیم.
گندمی با بیان اینکه درصدهای رشد در حوزه اعتبارات عمرانی و سایر بخشها مختلف است که همه این موارد در سامانه بارگذاری شده، عنوان کرد: در سامانههای شهرداری سهم هر برنامه از این افزایشها و اقدامات در حال انجام برای آگاهی شهروندان بارگذاری شده است. نقدهای شهروندان در این زمینه را پذیرا هستیم تا اصلاحات لازم را در تصحیح بودجه سال ۹۹ اعمال کنیم.
وی تصریح کرد: این آلبوم بودجه براساس پیشنهادهای ارائه شده شهرداری بود. شهرداری یک نهاد عمومی است که منابعش را خود باید تامین کند. شهرداری باید پیشنهاد دهد که درآمدهای خود را از چه ردیفهای درآمدی و چگونه به دست خواهد آورد. همچنین لازم است شهرداری دلایل کار خود را به کمیسیونها اعلام کرده و میزان تحقق درآمدهای خویش را بیان کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه سهم شهرداری از اعتبارات دولتی بسیار ناچیز و اندک است، اظهار کرد: شهرداری در قالب منابعی که پیشبینی میکند، مصارفی را باید برای خود در نظر بگیرد. با توجه به عملکردی که شهرداری در بخشهای مختلف داشته، اگر در ۶ یا ۸ ماه کاهش منابع درآمدی داشته باشد یا عملکرد آن با روند کاهشی روبهرو باشد، پیشنهاد افزایش بودجه را نمیپذیریم.
گندمی با اشاره به اینکه در کمیسیون تلفیق بودجه نیز همین نگاه سختگیرانه وجود دارد گفت: بخش هزینهها و اعتبارات هزینهای را خیلی افزایش نمیدهیم مگر اینکه شهرداری در طول سال به سمت تحقق منابع درآمدی برود تا ما از بخش فعالیتها و برنامهها غفلت نکنیم. در طول سال همزمان که میزان تحقق درآمد شهرداری چک میشود، پیشنهاداتی در مورد بودجه در قالب لوایح مختلف نیز به شورا آورده میشود.
وی ادامه داد: لوایح زیادی در طول سال در شورا به تصویب میرسد که در انتهای سال در قالب لایحه اصلاح بودجه بارگذاری و جانمایی میشود. عملکرد شهرداری در بخش افزایش منابع، گسترش اقدامات عمرانی و خدماتی در سطح شهر، افزایش کیفیت کارها، افزایش شفافیت در حوزه مالی و... قابل تقدیر است. این مجموعهای از اقدماتی است که با نظارتهای تمام کمیسیونهای مختلف شورای اسلامی شهر، انجام میشود. قطعا نقصهایی در کار ما وجود دارد، اما مهم این است که راه را درست میرویم و در حال کمکردن خطاهای خود هستیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: از نکاتی که در اصلاح بودجه و تفریق آن را گوشزد کردیم و لازم است شورا به شدت با آن برخورد کند، این است که از اعتبارات عمرانی برای هزینههای جاری استفاده نشود. باید کنترلی برای رشد بیرویه اعتبارات جاری داشته باشیم. وقتی اصلاح بودجه را تصویب میکنیم، باید انحرافهایمان کم باشد.
مدیرانی که از بودجه ۱۰ درصد انحراف داشته باشند، نظارت میشوند
گندمی عنوان کرد: تبصرههایی در شورا به تصویب رسید مبنی بر اینکه مدیرانی که انحرافی بیش از ۱۰ درصد داشته باشند، باید به مراجع مربوطه مانند تخلفات اداری، قضایی و... معرفی شوند. نظارت و کنترل ما فقط در قالب گفتگو و بیان بر روی کاغذ نیست. در تفریق بودجه سال ۹۷ این تبصره را گذاشتهایم و شنیدیم که شهرداری به آن عمل میکند. همت جمعی نیز باید این باشد تا همه چیز شفاف و براساس قاعده و قانون پیش رفته و همیشه براساس برنامه شورا و شهرداری که نوعی میثاقنامه است، کار انجام شود.
وی در خصوص مطالبات شهرداری از دستگاههای مختلف بیان کرد: اولین سیاست شورای اسلامی شهر مشهد، در قالب بند باب تبصره ۵ محقق شد. ما میخواهیم مطالبات خود را از دستگاهها وصول کنیم تا فشار بر روی شهروندان کمتر شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه مدیریت شهری کدهای درآمدی پایدار دارد، گفت: اعداد و ارقامی که ما در کمیسیونها و شهرداری محاسبه میکنیم، اعداد بسیار بالایی است. شهرداری باید عزم خود را جزم کند تا بتواند مطالبات خود را از دستگاهها و سازمانها وصول کند. وصول این مطالبات در دستور کار قرار گرفته که بخشی از آن در سال ۹۸ در حال محقق شدن است و بخش دیگر این مطالبات نیز در برنامه سال ۹۹ شهرداری برای وصول است.
گندمی اظهار کرد: به عنوان مثال عوارض مربوط به سوخت را برای سال ۹۸، حدود ۵۰ میلیارد تومان پیشبینی کرده بودیم که در سنوات گذشته این رقم صفر بود. این درآمد پایدار در سال ۹۹ به ۶۵۰ میلیارد تومان میرسد که نشان میدهد مدیریت شهری مسیر درستی را پیش گرفته است. امکان تحقق این منابع درآمدی از ضریب بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه تحقق بخشی از منابع پایدار شهرداری را در سال ۹۹ دنبال خواهیم کرد، افزود: این اقدام نیاز به یک همت جمعی دارد؛ به طوری که همه دستگاهها باید کمک کنند تا این مقادیر که حق شهر است، محقق شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد اشاره کرد: آلبوم بودجه سال ۹۹ تجمیعی و کار آن نسبت به سال گذشته سخت و پیچیدهتر است. پیشبینی ما این است که تا ۱۹ اسفند آلبوم بودجه را در شورا تصویب برسانیم.
منبع: ایسنا