صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چگونه خودرو وارداتی بخریم؟

  • کد خبر: ۱۹۰۸۶۶
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
سومین مرحله عرضه خودرو‌های وارداتی از روز سه‌شنبه دوم آبان آغاز و تا ساعت ۲۳:۵۹ جمعه ۵ آبان ادامه خواهد داشت. اما چه کسانی امکان خرید خودرو‌های وارداتی را دارند؟

به گزارش شهرآرانیوز، بالاخره پس از سال‌ها کش و قوس برای واردات خودرو، طرح آزادسازی واردات این کالا به تصویب رسید و اولین مرحله فرآیند عرضه خودرو اسفند سال گذشته کلید خورد.

خرید خودرو خارجی تنها از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های خارجی به آدرس saleauto.ir صورت می‌گیرد.

همه می‌توانند در این مرحله از عرضه خودرو شرکت کنند؟

ثبت نام برای خودرو‌های عرضه شده در این مرحله تنها به افرادی تخصیص می‌یابد که اسفند سال گذشته در مرحله اول ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی، نام‌نویسی کرده باشند.

در مرحله ثبت‌نام اولیه، شرکت‌کنندگان ابتدا باید یک حساب وکالتی در بانک (شامل بانک‌های آینده، اقتصاد نوین، کشاورزی، مهر ایران، ملت، ملی، سپه، پاسارگاد، رفاه، صادرات، صنعت و معدن، تجارت، مسکن، گردشگری، سینا، ملل، پست بانک، بانک ایران زمین، شهر، رسالت، کارآفرین، سرمایه، پارسیان، توسعه تعاون، دی و موسسه اعتباری نور)، افتتاح و مبلغ ۵۰۰میلیون تومان در این حساب قرار داده باشند. این مبلغ تا زمان تخصیص و عرضه خودرو در حساب بانکی مسدود شده و در صورت برداشت، ثبت‌نام قطعی فرد ابطال می‌شود.

پس از پایان ثبت‌نام، نوبت تخصیص افراد ثبت‌نام‌کننده طبق قرعه‌کشی مشخص شده است. با تعیین نوبت، متقاضیان می‌توانند در عرضه‌های خودرو‌های وارداتی نسبت به انتخاب نوع خودرو در سامانه ذکر شده، اقدام کنند.

اکنون در این مرحله از عرضه خودرو‌های وارداتی، متقاضیانی که در مرحله نخست ثبت‌نام کرده و نوبت آن‌ها فرارسیده می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات اعلامی زیر را انتخاب کنند. 

شرایط خرید خودرو خارجی

قیمت علی‌الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودرو فرسوده، کرایه حمل و ... در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.

قیمت قطعی خودرو‌های مذکور پس از ارائه تمامی مستندات و مدارک و براساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و اعلام می‌شود. ملاک قیمت نهایی خودرو، رقم اعلامی و مصوب توسط شورای رقابت خواهد بود.

مبلغ پرداختی در این مرحله و پس از فراخوان اولیه صورت گرفته ۵۰% قیمت علی‌الحساب خواهد بود که پس از واریز مبلغ مذکور نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضی توسط شرکت واردکننده اقدام می‌شود.

عدم واریز وجه حداکثر ۵ روز پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت بندی سامانه حذف می‌شود.

حداکثر زمان تحویل خودرو برای قرارداد‌های منعقد شده سه ماه است لذا واردکنندگان می‌بایست حداکثر تا سه ماه پس از انعقاد قرارداد نسبت به صدور دعوتنامه تکمیل وجه براساس قیمت قطعی اعلام شده توسط شورای رقابت اقدام و هم‌زمان تحویل خودرو به متقاضی صورت پذیرد.

در صورت تاخیر در تحویل، قرارداد‌های مذکور مشمول جرایم تاخیر در تحویل مقرر در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و دستورالعمل‌های صادر شده در این خصوص خواهند شد. قرارداد‌های مذکور مطابق ضوابط مشمول سود مشارکت و انصراف نیست.

آن دسته از ثبت‌نام‌کنندگان خودرو وارداتی که در مراحل قبل انتخاب خودرو انجام داده‌اند ولی هنوز دعوت‌نامه‌ای از شرکت‌ها دریافت نکرده و تمایل به انتخاب یکی از خودرو‌های فوق دارند می‌توانند در این مرحله با مدنظر قراردادن موارد ذیل نسبت به لغو سفارش خود و انتخاب خودروی جدید بر اساس فهرست فوق اقدام کنند.

در صورت عدم انصراف و لغو سفارش، اولویت قبلی برای دریافت خودرو به قوت خود باقی است. در صورت لغو سفارش قبلی، اولویت قبلی برای دریافت خودروی حذف و باید انتخاب جدید انجام شود.

تا زمانی که متقاضیان عرضه‌های قبلی خودرو خود را تحویل نگرفته‌اند، عرضه جدیدی برای آن خودرو‌ها برای سایر اولویت‌ها صورت نخواهد گرفت.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.