صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

۱۴  هنرمند هنر‌های تجسمی در قالب رویداد «من القدس، الی القدس» روزگذشته در حرم مطهر رضوی گرد هم آمدند.

ظریفیان-افخمی | شهرآرانیوز؛  «عشق»، «فلسطین»، «کودکان»، «مظلومیت»، «مقاومت» و «هم بستگی» واژه‌هایی هستند که بر بوم نقاشی اهالی هنر این مرز و بوم می‌توان دید، در یک روز سرد پاییزی، در حرم مطهر امام هشتم (ع)؛ هنرمندانی که از سراسر کشور نگاهشان را به رخ بوم نقاشی کشیدند تا بتوانند هم بستگی خود را با مردم مظلوم فلسطین به همه دنیا نشان دهند.

در پانزدهمین روز آبان ماه، چهارده هنرمند هنر‌های تجسمی از سراسر کشور در صحن قدس حرم مطهر در قالب رویداد «من القدس، الی القدس» گردهم آمدند تا آثارشان را در دو روز خلق کنند. این هنرمندان مانند بسیاری از هنرمندان آزاده ایران و دنیا تلاش می‌کنند با خلق آثار مختلف، درجهت آگاه سازی مردم و حمایـت از مردم بی دفاع غـزه قدم بردارند.

در روز گذشته هنرمندانی، چون مسعود نجابتی، حسن روح الامین، علی بحرینی، علیرضا خالقی، عباس برزگر گنجی، احمد منصوب، محمدرضا میری، محمدعلی نادری، محسن اسدی، حمید قربان پور، مهدی امینی، سعید خاتمی، احمد پژمان و مهدی انفرادی بر بوم‌های نقاشی، طرح‌هایی از مقاومت و مظلومیت مردم فلسطین کشیدند و به نوعی سعی در نشان دادن حقیقت داشتند. مردمی هم که به زیارت حرم امام رضا (ع) آمده بودند، هنگامی که به صحن قدس رسیدند، دقایقی محو هنرنمایی این هنرمندان شدند و با وجود آنکه تابلو‌ها هنوز تکمیل نشده بودند، تلاش کردند با گوشی‌های تلفن همراه خود بخشی از این همراهی و دغدغه مندی هنرمندانه را ثبت و ضبط کنند.

«من القدس، الی القدس» امروز، ۱۶ آبان، هم ادامه دارد و آثار هنرمندان شرکت کننده در این رویداد تکمیل می‌شود؛ رویدادی که به گفته محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، درنهایت قرار است پیام خوبی از پای کار بودن و همراهی جامعه هنری ایران با جبهه مقاومت اسلامی در سطح بین المللی مخابره کند.

به روایت هنرمندان از مظلومیت غزه نیاز داریم

مسعود نجابتی، گرافیست شناخته شده کشور، با حضور در این رویداد گفت: خیلی از ما سؤال می‌کنند که نقش هنر چیست و وظیفه هنرمند کدام است و این دور هم جمع شدن هنرمندها، تأثیری دارد یا نه. به نظر می‌آید که اصولا حضور هنرمندان در فضای هنری، به نوعی تبیین و روایتگری به شمار می‌آید. در این سال‌ها روایت خاصی تولید نکرده ایم. کار‌های احساسی انجام شده است که لحظه‌ای مخاطب را درگیر کرده، اما بعد از مدتی فراموش شده است. ما به روایت‌هایی نیاز داریم که بتواند منفور بودن اسرائیل را نزد افکار جهانی و داخلی جا بیندازد.

وی ادامه داد: شاید در این ماجرا، همه همراه نباشند و این همراه نبودن به هر دلیلی قضیه را مشکل می‌کند؛ مثلا ممکن است شبهاتی درباره اشغالگری اسرائیل در میان باشد که باید تبیین شود. برای مثال برخی درباره طوفان الاقصی می‌گویند خود فلسطینی‌ها بودند که حمله را شروع کردند. این افراد اصلا متوجه داستان اشغال نیستند که یک عده سرزمینی را اشغال کرده اند. فلسطین و اسرائیل دو کشور همسایه نیستند که با هم خصومت داشته باشند؛ فلسطینی‌ها سال هاست تحت ظلم و محاصره رژیم غاصب صهیونیستی هستند و حالا که دارند از خودشان دفاع می‌کنند، حمل بر این می‌شود که جنگ را شروع کرده اند. این‌ها مسائلی هستند که باید توسط هنرمندان تبیین شوند.

نجابتی با بیان اینکه اگر توفیقاتی هم در جنگ سخت داشته باشیم، نتیجه کار هنرمندان است، بیان کرد: حتی اگر جبهه مقاومت به طرفه العینی اسرائیل را شکست بدهد، باز هم دوره مظلوم نمایی اسرائیل مانند آنچه بعد از هولوکاست شاهد بودیم، شروع خواهد شد. ولی وقتی منفور بودن این رژیم نزد افکار مردم جا بیفتد، نمی‌توانند از این حربه استفاده کنند. می‌خواهم بگویم حضور هنرمندان در این عرصه چقدر اهمیت دارد. لازم است همه هنرمندان به شکل‌های مختلف در قالب‌های فیلم، سریال و هنر‌های تجسمی در کنار هم باشند و پیام مظلومیت مردم غزه را به جهان نشان بدهند.

او با اشاره به ضرورت توجه هنرمندان به مسئله فلسطین در کل سال گفت: وقتی می‌گوییم مسئله فلسطین مهم‌ترین مسئله جهان اسلام است، باید در کل سال به تولید اثر درباره آن بیندیشیم. محدود بودن به یک روز قدس در سال نمی‌تواند منجر به حل مسئله شود. در طول سال باید برنامه داشته باشیم و در همه ابعاد روایتگری کنیم. روز قدس می‌تواند تجلی همه اتفاقات هنری‌ای باشد که در طول سال انجام داده ایم.

این هنرمند افزود: اهمیت حضور هنرمندان شاید کمتر از شلیک موشک و جنگ سخت نباشد. ما اینجا با قلب و احساس و فکر انسان‌ها سر و کار داریم. تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های گذشته، دلیل محکمی است که مسئله فلسطین باید با کمک هنرمندان تبیین شود.

نجابتی با اشاره به حمایت هنرمندان از این رویداد گفت: این جمع شدن‌ها - جدا از اینکه خروجی شان چقدر فاخر و هنرمندانه باشد- پیام مهمی دارند که رسانه‌ها باید در این شرایط بایکوت خبری آن را به جهان مخابره کنند و آن پیام این است که مردم فلسطین حس کنند هنرمندان کشور‌های دیگر با آن‌ها همراه هستند. اگر این جمع شدن‌ها رسانه‌ای نشود، تأثیرگذاری را از دست داده ایم. مهم این است که بتوانیم این جمع را به رخ بکشیم و رسانه‌ای کنیم.

او به اثری که در این کارگاه در حال خلق آن بود، اشاره کرد و گفت: دو سالی هست که آثار من درباره فلسطین ناظر بر آیات نویدبخش و امیدآفرینی است که خداوند وعده داده است. تابلوی من در این کارگاه درباره آیه «الا ان نصرا... قریب» است. قوم حضرت موسی (ع) که از تحمل سختی و ظلم فرعون به ستوه آمده اند، می‌گویند بالاخره این وعده الهی کی می‌رسد، می‌گوید آگاه باشید که وعده خدا نزدیک است.

این هنرمند ادامه می‌دهد: مؤمنان به وعده‌های خدا ایمان دارند و شکی در آن نیست. ولی یادآوری آن برای همه ما لازم است. چون خیلی وقت‌ها یادمان می‌رود و این کار شیطان است. این‌ها باید نصب العین باشد. ملت فلسطین همواره در مصیبت‌ها صبور و شکور بوده اند، ولی لازم است هراز گاهی به یاد بیاورند که خداوند چه وعده‌ای به آن‌ها داده است و در آن ثابت قدم باشند.

پرچم فلسطین هنوز پابرجاست

سید محمدرضا میری، دیگر هنرمند شرکت کننده در این کارگاه هنری، در اهمیت برگزاری چنین رویدادی گفت: همان طور که هر انسان آزاده‌ای از مسائل و اتفاقاتی که در دنیا روی می‌دهد، متأثر می‌شود و دنبال این می‌گردد که انجام وظیفه‌ای بکند، هنرمندان هم به طریق اولی این احساس تکلیف را دارند.
منظور ما از هنرمند آن است که امام راحل (ره) تعریف کرده اند. طبق این تعریف کسی که در برابر این جور و جنایت‌ها و بی عدالتی‌ها بی تفاوت باشد، هنرمند نیست.

وی افزود: هنرمندان تجسمی معمولا -از لحاظ اقتضائات رشته هایشان که زودبازده‌تر هستند- در خلق آثار هنری درباره این اتفاقات پیش تازترند. آن‌ها سریع‌تر از دیگر هنرمندان دست به کار می‌شوند و با هنرشان با مخاطب صحبت می‌کنند. در این اتفاق، چون عمق فاجعه بیشتر بوده‌است، به همان نسبت حضور فعال تری را نیز از جانب هنرمندان در سطوح مختلف -از اساتید بزرگ گرفته تا هنرآموزان و هنرجویانی مانند حقیر- شاهد بوده ایم.

واقعیت اینجاست که هرچه این درد‌ها و مصیبت‌ها بیشتر می‌شود، هنرمند برای خلق یک اثر هنری بیشتر دچار مشکل و چالش درونی می‌شود. گاهی آن قدر این درد عمیق می‌شود که هنرمند قدرت تولید هنرش را از دست می‌دهد.

او با اشاره به تأثیرگذاری رویداد‌های هنری در حمایت از مردم فلسطین گفت: بعضی رویداد‌ها به این دلیل برگزار می‌شوند که هنرمندان با همفکری و هم افزایی در جهت خلق اثر حرکت کنند و بعضی رویداد‌ها برای گرفتن بازخورد‌های رسانه‌ای هستند. در هرحال اگر رویداد‌ها با ظرایف خاص خود انجام شوند، مخاطب و هنرمند بهره‌های خوبی می‌برند؛ در غیر این صورت اثر معکوس می‌گذارند.

میری با اشاره به مناسب بودن مکان این رویداد و بهره بردن از اساتید برجسته هنر کشور گفت: رویداد‌های متعددی در سطوح ملی و استانی برگزار شده اند که با انتشار هوشمندانه و آگاهانه آثار این رویداد‌ها می‌توانند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
امروز اگر اثری خلق شود و رسانه‌ای نشود، در رویداد برگزار کننده آن حبس می‌شود. تدبیری که در این کارگاه برای نمایش آثار در فضای مجازی و گفت گو با هنرمندان اندیشیده شده، کار درستی بوده است.

این هنرمند با اشاره به اثر خود گفت: من خواستم زنده و پایدار ماندن مقاومت را با به تصویر کشیدن نمادی از اذان که نشانه زنده بودن اسلام است، نشان دهم.
شهری را به تصویر کشیده ام که اگرچه بمباران شده، ولی گلدسته آن پابرجاست و پرچم فلسطین هنوز دیده می‌شود.

هنرمند یک قدم از جامعه جلوتر است

علیرضا خالقی، هنرمند پیشکسوت هنر‌های تجسمی مشهد، نیز در این رویداد شرکت داشت. او به شهرآرا گفت: این همایش با حمایت آستان قدس رضوی و با این هدف انجام شده است که هنرمندان با قلم خود قدمی برای نشان دادن سفاکی رژیم جنایتکار اسرائیل به جهانیان بردارند. موضوعات نیز اغلب درباره شهادت کودکان و زنان است.

من در طرح خود سعی کرده ام مظلومیت مردم غزه را نشان بدهم. این رژیم همه هم و غم خود را گذاشته است که هرچه بیشتر کودکان را از بین ببرد. این مسئله باید برای دنیا مشخص و جلوی این رفتار گرفته شود. هنر یک زبان بین المللی است و در این میان، هنر‌های تجسمی به دلیل بصری بودن، تأثیر بیشتری روی مردم دارند. این تأثیر حتی اگر منجر به کوچک‌ترین اقدامی شود، ارزشمند است.

او افزود: برخی هنرمندان برای دل خودشان کار می‌کنند، ولی برخی دیگر خود را در قبال جامعه مسئول می‌دانند. من از ابتدای انقلاب اسلامی سعی کرده ام آثارم در مسیر انقلاب باشد؛ بنابراین دعوت برای شرکت در این رویداد هنری را نیز با جان و دل قبول کردم. هنرمند باید پیام داشته باشد وگرنه اگر هنر فقط برای هنر باشد، ارزشی ندارد؛ چون هنر وقتی ارزش دارد که منجر به حرکت مثبتی شود. هنرمند معمولا یک قدم از جامعه اش جلوتر است و باید با فکر خود مسیر و راه را به بقیه نشان دهد. هنرمندان متعهد، به ویژه هنرمندان مسلمان، این احساس را بیشتر درک می‌کنند.

اعلام حمایت هنرمندان از مقاومت فلسطین

احمد منصوب، نقاش شناخته شده مشهدی، نیز با شرکت در این کارگاه هنری گفت: عملیات طوفان الاقصی اتفاق بزرگی بود که همه مردم دنیا دیدند که هیمنه و ابهت رژیم غاصب صهیونیستی در هم ریخت. مردم دنیا صحنه‌هایی را شاهد بودند که سربازان اسرائیلی از دژ‌های مستحکم خود که در سراسر نوار غزه کشیده شده اند، فرار کردند؛ از تانک‌های خود بیرون آورده شدند و با خفت و خواری روی زمین کشیده شدند.

به واسطه این موضوع دشمن صهیونیستی مواضع شدیدی را اتخاذ کرد و درپی آن اینک شاهد عملیات بی رحمانه‌ای علیه مردم فلسطین هستیم. دیدن نوزادانی که در آغوش مادرانشان پرپر می‌شوند و کودکانی که به جای بازی و شادی کودکانه زیر آوار بمباران ها، خونین بال و پرپر می‌شوند، دردناک است.

او افزود: بی پناهی و غربت این مردم را همه مردم دنیا شاهد هستند. به همین دلیل است که مردم دنیا به پا خواسته اند و روز به روز دامنه اعتراضات علیه اسرائیل گسترده‌تر می‌شود. درهمین راستا این رویداد به هنرمندان کمک می‌کند خشم و نفرتی را که از اسرائیل جنایتکار در سینه دارند، بروز دهند. نتیجه این کار دو پیام دارد؛ یکی اعلام حمایت هنرمندان از مردم فلسطین و دیگری پیام به دشمن جنایتکار که همه مردم دنیا متحد و پشت سر این مردم هستند.

منصوب با اشاره به اثر خود در این کارگاه گفت: صحنه‌ای از عملیات غرورآفرین رزمندگان فلسطینی حماس را به تصویر کشیده ام که سرباز اسرائیلی از تانکش بیرون کشیده می‌شود و با خفت روی زمین قرار می‌گیرد. این صحنه اوج شکست هیمنه پوشالی اسرائیل را به تصویر می‌کشد. همچنین در بالای تابلو عظمت مردم فلسطین را در قالب تصویر سه کودک خردسال که چهره شان آغشته به دود و گرد و غبار حاصل از انفجار است، نشان داده ام. در این تصویر آن‌ها با وجود تحمل این شداید و شهادت عزیزترین کسانشان، محکم و استوار لبخند زده اند. امیدوارم این لبخند به پیروزی نهایی مردم فلسطین منجر شود.

هنرمندان برای نشان دادن حقیقت گام بردارند

محسن اسدی، دیگر هنرمند تجسمی شرکت کننده دراین رویداد، گفت: هنرمند موظف است از هدیه و امانتی که خداوند در اختیارش گذاشته برای آگاهی دهی به انسان‌های ستم دیده استفاده کند. هرکسی تعبیری از حقیقت دارد. گاهی در رسانه‌ها ناحق به عنوان حقیقت معرفی می‌شود. مردم مظلوم فلسطین سال‌ها در زندانی محصور شده اند و هیچ امیدی به آینده کودکانشان که هرروز بی دفاع و مظلومانه کشته می‌شوند، ندارند.

هنرمند در اینجا دینی را نسبت به حقیقت، احساس می‌کند که ما نیز براساس آن اینجا حاضر شده ایم. اوافزود: من تفکر رسانه‌های معاند مبنی بر تروریست بودن نیرو‌های مقاومت را غلط می‌دانم. کسی که سال‌ها در زجر بوده است، چاره‌ای جز دفاع ندارد. ما هنرمندان موظفیم در راستانی آنچه که فکر می‌کنیم حقیقت است، قدمی برداریم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.