صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گرانفروشی در پوشش تخفیف ۷۰ درصدی جمعه سیاه در مشهد

  • کد خبر: ۱۹۶۳۹۹
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
چند سالی است که واژه (بلک‌فرایدی) یا همان جمعه‌سیاه به فرهنگ خرید بسیاری از کشور‌ها وارد شده است؛ تاجایی که شواهد حاکی است بیش از نیمی از ۱۹۵کشور جهان به تبلیغ این حراج در فروشگاه‌های کوچک و بزرگ می‌پردازند و سالانه نیز به طرف‌دارانش اضافه می‌شود.

سرور هادیان | شهرآرانیوز؛ همین مسئله سبب شده تا در سال‌های اخیر، این روز در ایران نیز مرسوم شده و فروشگاه‌ها سعی کنند که با تبلیغات مختلف به فروش خود بیفزایند. هر چند هیچ فردی با تخفیف مشکلی ندارد و خرید کالا از حراجی‌ها با قیمت مناسب برای همه لذت‌بخش است، اما مسئله اینجاست که جمعه‌سیاه در ایران هیچ شباهتی به بلک‌فرایدی ندارد و در بسیاری از موارد در عمل بهانه‌ای برای گران‌فروشی و عرضه کالا‌های بی‌کیفیت مانده در انبار شده است.

شگرد‌های تخفیف

کافی است چرخی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بزنید تا تخفیف‌های گسترده‌ای را  که  از سوی فروشگاه‌ها اعلام شده، ببینید. تخفیف‌هایی که بعضاً به ۷۰ درصد هم می‌رسند و البته در  این میان برخی فروشگاه‌ها امسال از  همین شگرد برای فروش کالا‌های در انبار مانده خود استفاده کرده اند، به عنوان مثال یک فروشگاه بزرگ عرضه پوشاک در مشهد، شرط برخورداری از تخفیف ۴۰درصدی را  خرید به میزان تخفیف از  فروشگاهش اعلام کرده است. نکته اینجاست که  همین فروشگاه هم زمان با بلک فرایدی قیمت کالا‌های ارزان قیمتش را  افزایش داده است.

همچنین چندین فروشگاه آنلاین لوازم بهداشتی و  آرایشی اعلام کرده اند که  محصولاتشان را  با  ۴۰ تا ۷۰درصد تخفیف در  روز جمعه سیاه ارائه می‌کنند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که  در  عمل، قیمت کالا‌هایی که  این فروشگاه‌ها در  حال عرضه هستند، از  نمونه‌های مشابهش در  سایر فروشگاه‌ها گران‌تر است. زمانی هم که  در  کامنت‌ها مشتریان اعتراض می‌کنند، در  جواب اصل بودن کالاهایشان را  بهانه می‌کنند. بررسی خبرنگار شهرآرا نشان می‌دهد که  اجناس مورد نیاز  مردم، مانند وسایل الکترونیکی معمولاً تخفیف ندارند یا  اگر داشته باشند ناچیز است؛ بنابراین بیشتر تخفیف‌ها برای لباس و  لوازم آرایشی و بهداشتی ارائه می‌شوند.

همچنین دیروز یکی از  فروشگاه‌های پوشاک در  مشهد تا  ۵۰درصد تخفیف برای پوشاک خود در نظر گرفته بود، به عنوان مثال یک شلوار جین را  به  قیمت ۷۵۰هزارتومان می‌فروخت در حالی که قیمت واقعی اش را یک میلیون و  ۵۰۰ تومان اعلام کرده بود. اما همین فروشگاه در  اوایل آبان همین شلوار جین را  به  قیمت ۸۰۰هزار تومان عرضه می‌کرده است.

تخفیف‌های عجیب!

لیلا کاشفی یکی از  مراجعه کنندگان جوان به  یکی از  فروشگاه‌های لوازم آرایشی و  بهداشتی است که  از طریق فضای مجازی متوجه تخفیف ۳۰ تا ۵۰درصدی آن شده است، به شهرآرا می‌گوید: به طورقطع این تخفیف برایم وسوسه کننده بود، زیرا همه لوازم آرایشی و بهداشتی‌ای را  که  طی سال مدام از آن استفاده می‌کنم، می‌توانم با قیمت ۳۰ تا ۵۰درصد ارزان‌تر بخرم.

وی می‌افزاید: اگرچه این موضوع در  بحث کفش، کیف و  لباس خیلی نگران کننده نیست. زیرا نهایت با اجناس کم کیفیت روبه رو می‌شویم، اما در بحث زیبایی و  بهداشتی ابتدا امکان تقلبی بودن آن را‌  می‌توان داد و  درنهایت اگر این موضوع هم منتفی باشد، بحث سود‌های غیرواقعی به‌وجود می‌آید که آن‌ها طی سال از  خریداران دریافت می‌کنند،  این موضوع مطرح است که  چرا نظارت جدی در  بحث قیمت‌ها وجود ندارد.

شگرد بازاریابی

محمد بهاری که  به  همراه همسر و  فرزندانش به  یکی از  برند‌های معروف کیف و  کفش مراجعه کرده است نیز می‌گوید: با  پیام تا ۷۰درصد تخفیف، امروز برای خرید کیف و کفش آمده ایم، اما بعد از  دیدن اجناس متوجه شدم که  این یک شگرد است. زیرا طی سال بار‌ها پیامک تخفیف برایمان ارسال شده است، اما هربار با مراجعه متوجه شده ایم، آن قدر قیمت‌ها گران و  غیرواقعی است که  باز هم با  تخفیف ۵۰درصد امکان خرید وجود ندارد.

وی تأکید می‌کند: مجدد هم با همین موضوع روبه رو شده ایم، آن‌ها اعلام کرده اند تخفیف تا ۷۰درصد، اما بلافاصله یکی دو مدل قدیمی یا  تک سایز را  نشان می‌دهند و‌  می‌گویند این‌ها تخفیف ۷۰درصد دارد و مابقی ۳۰ درصد و  بقیه اجناس نیز دو برابر قیمت‌های واقعی است که  با احتساب ۳۰ تا ۵۰درصد باز هم فروشنده به سود خوبی می‌رسد و  خریدار همچنان متضرر می‌شود.

سارا یزدانی یکی دیگر از  مراجعه کنندگان به  یک فروشگاه پر از  تبلیغ بلک فرایدی می‌گوید: اگر بخشی از این اجناس که  آن را  به  اسم حراج در  اختیار مردم قرار می‌دهند، واقعاً به قیمت حراج است، قابل تأمل است، اما به نظرم نیاز  به  آگاهی مردم دارد و‌ ای کاش طی سال نظارت بر قیمت‌ها وجود داشته باشد که مردم به دلیل آنکه تصور می‌کنند این روز‌ها قیمت‌ها مناسب است، مجبور نشوند به خرید کالا رو بیاورند.

حراج‌های بدون مجوز و  غیرقانونی

در همین راستا مدیر نظارت و  بازرسی اتاق اصناف خراسان رضوی در گفت‌وگو با شهرآرا می‌گوید: هیچ فروشگاهی بدون مجوز اتحادیه نمی‌تواند اقدام به حراجی کند. محسن صیادی با  اشاره به اینکه فقط با گرفتن مجوز حراج از  اتحادیه، این واحد‌های صنفی می‌توانند این کار را  انجام بدهند، بیان می‌کند: باید فروشگاه‌هایی که‌ می‌خواهند حراج داشته باشند، اقلامشان کارشناسی شود و  بعد مجوز نصب تخفیف را دریافت کنند.

همچنین در جریان حراج، بازرسان اتاق اصناف از  محل بازرسی می‌کنند تا  با تخفیف‌های دروغین برخورد کنند. صیادی تأکید می‌کند: باید مطلع باشیم که کدام واحد‌ها در  شهر تخفیف دارند و  برای چه  کالا‌هایی تخفیف گذاشته اند. در  واقع اگر یک واحد صنفی هزار قلم برای تخفیف اعلام کرده است، باید همان هزار قلم را  برای ما بفرستند و اگر این کار را نکنند، تخلف محسوب می‌شود.

مدیر نظارت و  بازرسی اتاق اصناف خراسان رضوی با اشاره به اینکه ممکن است تعدادی از این فروشگاه‌ها از قبل پیش بینی این روز را داشته و  مجوز‌های لازم را دریافت کرده باشند، بیان می‌دارد: اما اگر این واحد‌ها مجوز حراج نداشته نباشند و  بازرسان ما به حراج آن‌ها ورود کنند، فرم حراج غیرواقعی را  تنظیم می‌کنند و سپس به  تعزیرات ارائه می‌دهند و  در صورتی که آن‌ها بدون مجوز اقدام به حراج کرده باشند، بحث تعزیراتی آن‌ها مطرح خواهد بود و باید جریمه تعزیراتی را پرداخت کنند.

صیادی با اشاره به اینکه برگزاری حراج بدون هماهنگی و  کسب مجوزها غیرقانونی است، تأکید می‌کند: از نظر ما این تخفیف‌هایی که به بهانه بلک فرایدی اعلام می‌شود، حراج غیرواقعی است، البته وقتی در این زمینه ورود کنیم، مبحث گران فروشی، تقلب و... را نیز بررسی می‌کنیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.