به گزارش شهرآرانیوز براساس توافق دولت و شهرداری مشهد، قرار بود بخش ابتدایی آزادراه مشهد-چناران-قوچان از تقاطع آزادگان تا محدوده کال صفیآباد را شهرداری مشهد بسازد. باتوجهبه این توافق، شهرداری مشهد در دو فاز اقدام به طراحی این بخش از آزادراه کرده بود، اما در این توافق قرار بود که با اختصاص بخشی از زمینهای دوطرف این مسیر به شهرداری و ایجاد کاربریهای مختلف، هزینه ساخت آزادراه بهنوعی با شهرداری مشهد تهاتر شود.
با وجود این، نایبرئیس شورای اسلامی شهر مشهد اعلام کرده بهتازگی توافقاتی صورت گرفته است که آزادراه مشهدچناران، مرز بین شهرستانهای مشهد و طرقبه و شاندیز شود و در صورت نهاییشدن این توافق، بخشی از زمینهای توافقشده از دست شهرداری خارج میشود. همین مسئله سبب شده است اصل توافق قبلی دولت و شهرداری هم در هالهای از ابهام باشد. ازاینرو، همه منتظرند ببینند دولت برای این محدوده چه تصمیمی خواهد گرفت.
ایمان فرهمندی در گفتگو با شهرآرا درباره آخرین وضعیت ساخت آزادراه مشهدچناران از ورودی مشهد، باتوجهبه تکمیل تقاطع آزادگان، گفت: براساس طراحی انجامشده برای توسعه شبکه راههای استان خراسانرضوی، یکی از مسیرهای اصلی منتهی به مشهد از مسیر شمال، آزادراه مشهد-چناران-قوچان است و البته این آزادراه در فازهای بعدی بهسمت شمال کشور ادامه مییابد.
وی با بیان اینکه مسیر در دست ساخت، جایگزین مسیر بزرگراهی فعلی میشود و درنهایت در تقاطع چهارسطحی آزادگان به مشهد متصل خواهد شد، ادامه داد: براساس توافقاتی که در گذشته صورت گرفته بود، قرار بود پنج کیلومتر ابتدایی این مسیر آزادراهی از تقاطع آزادگان تا محدوده کال صفیآباد را شهرداری مشهد اجرا کند و ادامه آن را دولت از طریق سرمایهگذار بخش خصوصی که همان آستانقدس است، در دست ساخت دارد.
نایبرئیس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: در بخش مربوط به دولت و براساس بازدیدی که سال گذشته داشتیم، عملیات ساخت درحال انجام بوده است، اما بهنظر میرسد اکنون کمی کار در این بخش کند پیش میرود و بهاحتمال زیاد به پیشبینی تکمیل این مسیر در سال ۱۴۰۳ یا ۱۴۰۴ نخواهد رسید.
وی با اشاره به توافقات بین شهرداری مشهد و دولت برای ساخت بخش ابتدایی آزادراه، گفت: باتوجهبه اینکه ساخت آزادراه برعهده دولت است، برای جایگزینکردن هزینه ساخت پنج کیلومتر ابتدایی این آزادراه توسط شهرداری، دولت متعهد شده بود با الحاق برخی زمینهای دوطرف این بخش از آزادراه به شهر مشهد و ایجاد کاربریهای مناسب روی آنها بهنحویکه از لحاظ ریالی معادل ارزش پروژه عمرانی در این قسمت باشد، اقدام کند و بهنوعی یک تهاتر بین شهرداری مشهد و دولت صورت گیرد.
فرهمندی ادامه داد: بهتازگی توافقی صورت گرفته که البته هنوز نهایی نشده است. براساس این توافق و برای حل مسئله اختلاف حریم بین مشهد و شهرستان طرقبه و شاندیز، قرار شده است آزادراه، مرز بین این دو شهرستان باشد. بدینترتیب، ضلع شمالی آزادراه مربوط به شهرستان مشهد و ضلع جنوبی مربوط به شهرستان طرقبه و شاندیز باشد.
طبیعتا در صورت نهاییشدن این اقدام، شهرداری مشهد از ضلع جنوبی آزادراه سهمی نخواهد داشت و نیمی از زمینهایی که قرار بوده است برای جبران ساخت آزادراه به شهر مشهد تعلق گیرد، از دست میرود. بنابراین، اصل این تهاتر هم زیرسؤال میرود و در هالهای از ابهام است. وی افزود: البته هنوز این موضوع نهایی نشده است، اما اگر دولت نتواند به تعهداتش عمل کند، شهرداری مشهد توانایی اجرای این پروژه را نخواهد داشت.
نایبرئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه گفت: البته مدیریت شهری بهعنوان یک پروژه عمرانی و معبر شهری، معابر کندرو دوطرف این آزادراه در محدوده شهر را درحال ساخت دارد و تاکنون ۲.۵ کیلومتر آن را ساخته و بقیه نیز در دست طراحی است تا در صورت ساخت آزادراه، این مسیرها نیز ایجاد شود. دراینراستا، چند تملک هم باید انجام شود که بهزودی این اقدام نیز اجرایی میشود. با وجود این، در موضوع آزادراه باتوجهبه ابهامات ایجادشده، فعلا منتظر تصمیمات دولت و استانداری هستیم.