صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به ادغام دو آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک و ماده ۱۰ صنعت خودرو، آخرین تغییرات گواهی اسقاط خودرو‌های فرسوده را اعلام کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران و کلانشهرها، تردد خودرو‌های آلاینده و فرسوده هستند که علاوه بر مصرف بالای بنزین، موجب ترافیک و افزایش آلاینده‌های می‌شود و از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده و جایگزین کردن خودرو‌های استاندارد و برقی، مهمی است که باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.

بحث اسقاط و از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده برای اولین بار در دهه ۸۰ مطرح شد و براساس آن قرار شد به ازای واردات خودرو، تعدادی خودرو فرسوده از رده خارج شود. طرحی که با اختصاص اعتبارات در چند سال اول امیدوارکننده شروع شد، اما به مرور زمان بخاطر مشکلات اعتباری، ممنوعیت واردات خودرو و ... در دهه ۹۰ متوقف شد و در دولت سیزدهم این مهم در دستور کار قرار گرفت و چرخه اسقاط خودرو‌ها مجدد به کار افتاد.

داریوش گل علیزاده، رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست، دو موضوع مهم و جدی، پیرامون آلودگی هوا را پیگیر است، نخست از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده و دیگری استاندارد آلاینده‌های خودرو، گفت: آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک (تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند) را با آیین نامه ماده ۱۰ صنعت خودرو ادغام کردیم چرا که متاسفانه موضوع اسقاط خودرو‌های فرسوده در ۶ تا ۷ سال گذشته متوقف شده بود و تلاش بسیار کردیم از طریق منابع خود اسقاط خودرو، این چرخه را به گردش در آوریم.

گواهی اسقاط تاکسی ۲۱۰ میلیون تومان شد

وی با اعلام اینکه سن فرسودگی تاکسی‌ها ۱۰ سال شد و افزود: در گذشته یک تاکسی دو گواهی اسقاط دریافت می‌کرد که این گواهی‌ها عددی حدود ۷۰ میلیون نصیب دارنده تاکسی فرسوده می‌کرد، اما اکنون با تغییرات جدید این عدد نزدیک به ۲۱۰ میلیون نصیب تاکسی فرسوده می‌کند، که با یک آورنده اندک شرایط برای نوسازی خودرو مهیا می‌شود.

به گفته گل علیزاده، برای کشنده‌ها نیز این عدد به ۱۲۲۰ تومان رسید، به علاوه قیمت لاشه خودرو که نصیب صاحب خودرو فرسوه می‌شود. سواری‌ها هم ۷۰ میلیون بابت گواهی اسقاط دریافت خواهندکرد، به علاوه ۲۰ میلیون ارزش لاشه خودرو.

رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست این را هم گفت: این هدف گذاری با تمرکز بر خودرو‌های پر پیمایش و اثربخشی آن‌ها بر آلودگی هوا صورت گرفته است و بنا به برنامه ریزی‌های انجام شده چشم انداز ما از این اقدامات خارج کردن سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه فرسوه از چرخه می‌باشد.

گل علیزاده به مردم شهر‌های اهواز و بوشهر و عسلویه این خبر امید بخش را هم داد که با توجه به اقدامات انجام شده و توافقات صورت گرفته تا سال آینده خروجی گاز فلر در این شهر‌ها نصف خواهد شد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صدیق
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
همه ش حرف و وعده سرخمن