به گزارش شهرآرانیوز، در افتتاحیه دومین کنگره فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با عنوان «مکتب هنر رضوی» که امروز در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد، حجت الاسلاموالمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینكه هنر از واژههای مقدس و مظلوم است که سلطهگران عالم برای سلطه بر انسانها در اختیار خود قرار میدهند، خاطرنشان کرد: سلطهگران میخواهند هنر را از معنویت جدا کنند تا هنر که از مهمترین ابزار و نقشآفرین است، در دست دین و دینداران نباشد.
وی افزود: حرم مطهر رضوی بهترین و روشنترین دلیل بر پیوند هنر و مذهب است. بسیاری از معمارانی که در حرم مطهر یا فضاهای بزرگ هنرمندانه دینی حضور داشتهاند فقیه بودند و هنر موجود در حرم رضوی برخاسته از فقه است.
حجتالاسلاموالمسلمین مروی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که مضجع مطهر رضوی در وسط حرم قرار نگرفته، این بوده که بدعت طواف در مضجع امام معصوم قرار نگیرد و این، کار یک فقیه و نگاه فقیهانه است.
وی افزود: معماری و کاشیکاری از جلوه های هنری است که در حرم مطهر رضوی وجود داشته و به شکوه حرم افزوده است.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هنر دیگری نیز در این حرم وجود دارد که در هنرهای هفتگانه تعریف نمیشود. همه آن را میبینند و تقریباً به آن توجه ندارد. آن هنر این است که این مضجع شریف، دل میلیونها انسان را به سمت خود کشانده است.
وی افزود: امام رضا (ع) دائماً در حال هنرنمایی است که باید به آن هم توجه شود. هنر رضوی باید در جامعه امتداد پیدا کند و امتداد هنر رضوی به معنای امتداد اخلاق و فرهنگ رضوی است.
رئیس کنگره بینالمللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی نیز در افتتاحیه این کنگره، اظهار کرد: این رویداد باعث شد تا اتفاق بزرگی رخ دهد تا ایمانی بر ایمان ما افزوده شود. ما به همت آستان قدس رضوی و انعقاد تفاهمنامه با موسسه آفرینشهای هنری این آستان مقدس فرصت پیدا کردیم تا در خصوص مکتب هنر رضوی صحبت کنیم.
محمدرضا حسنایی وی افزود: این اتفاق محفلی برای اندیشیدن بود که با برگزاری نشستهایی ختم شد و همه ما بر این باور بودیم که این مکتب وجود دارد، اما آن را کشف نکردیم بلکه افتخار غبارزدایی آن را پیدا کردیم.
رئیس دانشگاه هنر با اشاره به انجام طرحهای پژوهشی، تدوین رسالههای دکتری و مقالات مختلف را به عنوان دیگر دستاوردهای آینده این همکاری مشترک برشمرد و خاطرنشان کرد: برگزاری این کنگره ماحصل نشستهایی است که در ادامه این همکاریها انجام شده است.
وی بیان کرد: جشنواره هنری «گنجینه مهر رضوی» به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای همکاری دانشگاه هنر و موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی با محوریت تولید آثار هنری رضوی بود که در این دوره شاهد تدوین کتابهایی نیز خواهیم بود.
حسنایی عنوان کرد: امیدوارم این کنگره در سالهای آینده نیز ادامه یابد و بتوانیم مکتب هنر رضوی را به جهانیان معرفی کنیم و جهان از هنر شیعی و آنچه در حرم مطهر حضرت رضا (ع) برای روشنایی آفریده شده است نیز استفاده کند.
امیر مهدی حکیمی، دبیرکل کنگره بینالمللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی در ادامه مراسم، تصریح کرد: اعلام فراخوان این کنگره در ۲۷ تیرماه سال جاری در ۶ محور موضوعی در تهران انجام شد. در مجموع ۲۵۰ چکیده مقاله در این کنگره دریافت شد که در نهایت به ۹۰ مقاله رسیدیم.
وی با اشاره به ارائه ۵۱ مقاله در کنگره مکتب هنر رضوی، افزود: این کنگره طی دو روز با چهار پنل از جمله یک پنل بینالملل با سه سخنران از کشورهای چین، اوکراین و ترکیه و سه پنل دیگر با ارائه بیش از ۲۰ مقاله برگزار خواهد شد.
حکیمی با بیان اینکه مراکز مختلف دانشگاهی و فرهنگی هنری کشور نیز پشتوانه ما در برگزاری این کنگره بودند، گفت: پنج نشست تخصصی جانبی نیز در این کنگره شامل دو نشست در دانشگاه تربیت مدرس، دو نشست در دانشگاه هنر در تهران و یک نشست در مدرسه اسلامی هنر در قم نیز برگزار شد.
وی با بیان اینکه برگزاری این کنگره گام نخست مسیر ما در گفتمان مکتب هنر رضوی است که امیدوارم برکات آن آغازی برای ادامه راه ما در این مسیر باشد، ادامه داد: در این راستا ما در موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس بر آن شدیم تا آفرینشهای هنری در این بارگاه ملکوتی را با مبانی نظری هنری همراه کنیم تا به شناخت مکتب هنر رضوی برسیم.
دبیرکل کنگره بینالمللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی اضافه کرد: برای تحقق مواردی که ذکر شد ابتدا با دانشگاه هنر تفاهمنامه امضا کردیم که منجر به انجام اقدامات گستردهای شد و کنگره مکتب هنر رضوی بخشی از ثمرات آن بوده است.
حکیمی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با تعدادی از مراکز مختلف دانشگاهی و هنری کشور، افزود: در این مسیر جدید فعالیت موسسه با محوریت مکتب هنر رضوی، هدف اصلی ما دستیابی و تبیین مبانی نظری این مکتب و امتداد اجتماعی آن در زیست انسان معاصر است که در این راستا از هیچ کوششی کوتاهی نخواهیم کرد.