صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

 دومین کنگره فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با عنوان «مکتب هنر رضوی» صبح امروز در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، مراسم افتتاحیه این نشست با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی آغاز شد و پس از آن دکتر «مجید شاه حسینی» رئیس فرهنگستان هنر به بیان سخانی با موضوع «هنر رضوی و روح هنر ایرانی» پرداخت.

شاه حسینی ضمن بیان نکاتی درباره رقابت تمدنی ایران و یونان گفت: انسان آرمانی ایرانیان قبل از ورود اسلام به ایران و بر اساس آنچه از متون قدیمی بر می‌آید، انسانی یکتاپرست، متواضع، ایستاده در مقابل ظلم و یاور مظلوم است و نبرد‌های خود را با مناجات با خدا آغاز می‌کند.

وی افزود: پس از  ورود اسلام به ایران نیز ایرانیان به دین خلیفه دوم و سوم نمی‌گروند و به دنبال انسان آرمانی خود می‌روند که در ناخودآگاه جمعی به دنبال او می‌گشتند و معنای اتم آن را در امیرالمومنین (ع) و فرزندان ایشان یافتند و از این رو، ایرانیان هرگز در ولایت اهلبیت (ع) تردید نکردند. یا شیعه هستند و اگر شیعه هم نیستند، محب اهل بیت (ع) هستند و این هنوز نیز امتداد دارد.

شاه حسینی خاطرنشان کرد: این تکلیف هنر ایرانی است که معنای اتم خود را در آل الله و اهلبیت (ع) می‌بیند و کاری با آیین خلفا ندارد.

وی در ادامه گفت: هنرمندان در دوران خلفای عباسی نیز با آن که می‌دانستند این کار برای آن‌ها مجازات دارد، اشعار خود را در منقبت اهلبیت (ع) می‌خواندند. برخی از آن‌ها هم در این راه کشته می‌شدند و در واقع در تاریخ، نوعی منقبت‌خوانی استشهادی نقل شده است.

شاه حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به سفر امام رضا (ع) به ایران اشاره کرد و گفت: پیش از این سفر، شیعیان و محبین اهلبیت (ع)  تحت ظلم و ستم بودند. اما سفر حضرت رضا (ع) یک سفر راهبردی بود که حضرت در آن، مدیریت تاریخی داشتند. کمترین ثمره آن هم رسمیت بخشیدن به شیعیان و محبان اهلبیت (ع) در ایران بود.

وی در ادامه به حمله مغول به ایران و ویرانی‌های آن اشاره کرد و افزود: هر چند در این دوره دیگر نامی از ایران نیست، اما در همین دوران نیز حکیمان شیعه، قوم خونریز مقول را به افرادی متمدن تبدیل می‌کنند و در ایران رصدخانه و بیمارستان می‌سازند. به عبارت دیگر از اولین حاکم مغول که مسلمان و شیعه می‌شود، مسیر تاریخ عوض می‌شود و کار به جایی می‌رسد که همسر یکی از همین ایلخانان به گوهرشادخاتون تبدیل می‌شود که در زمان او، اتفاقات بزرگ هنری رقم می‌خورد. مسجد گوهرشاد به عنوان یک نماد هنر اسلامی و تراز در همین دوره ساخته می‌شود.

شاه حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: نام ایران به برکت شیعه و اهلبیت (ع) است که دوباره بازمی گردد و در دوره صفویه نیز باز شیعیان هستند که نام ایران را باز می‌گردانند.

وی تاکید کرد: اگر امروز همایشی با نام بلند مکتب هنر رضوی شکل می‌گیرد که شاید همه روح و هویت هنر ایرانی و در واقع تمام میراث ما باشد. ما همه مدیون علی بن موسی الرضا (ع) هستیم.

هنر شیعی جلوه‌ای از هنر اسلامی است

دکتر «حسن بلخاری قهی» عضو شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به نکاتی درباره برگزاری نخستین کنگره فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی در تهران گفت: د کنگره دوم با محوریت مکتب هنر رضوی، با اصطلاح جدیدی مواجه هستیم که با سایر مکاتب هنری گذشته تفاوت دارد.  

وی افزود: مکتب هنر رضوی قرار نیست باب جدیدی در مقابل هنر اسلامی باز کند. بلکه جلوه‌ای از جلوات تابناک هنر اسلامی است.
بلخاری خاطرنشان کرد: در مکتب هنر رضوی با پیشینه هزار ساله روبه‌رو هستیم. از این رو در مکتب هنر رضوی محور فعالیت باید بازخوانی هنر موجود باشد.

وی در ادامه به بیان برخی ویژگی‌ها درباره هنر‌های مختلف بکار رفته در حرم مطهر رضوی لزوم تدوین تدوین دایره المعارف درباره آن پرداخت.

دومین کنگره فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با عنوان «مکتب هنر رضوی»، تا فردا ادامه دارد. در ادامه این کنگره و در ۴ پنل علمی، به موضوعات متنوع درباره گفتمان مکتب هنر رضوی پرداخته می‌شود و اساتید دانشگاه‌ها و موسسات علمی مختلف از ایران و برخی از کشور‌ها از جمله ترکیه، چین و اوکراین در بیان مباحث نظری مشاکت خواهند داشت.

همچنین در این مراسم از کتاب چکیده مقالات کنگره  مکتب هنر رضوی با حضور تتولیت آستان قدس رضوی رونمایی شد.

 

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.