به گزارش شهرآرانیوز، تا زمانی که جنازه مردی خونآلود روی زمین پوشیده از برف نقش نبسته بود، همه چیز عادی به نظر میرسید، حتی صدای بلند موسیقی که مزاحم گفتوگوی «زاندرا» و خبرنگاری بود که برای مصاحبه به خانه کوهستانی زوج نویسنده آمده بود، آنقدرها هم غیرعادی جلوه نمیکرد.
این همه ماجرای فیلم آناتومی یک سقوط به اضافه یک پایان درخشان است که در عین سادگی و سرراست بودن قصه، لایههای پنهان و پیچیدهاش سبب شده تا اثر ژوستین تریه، نویسنده و کارگردان فرانسوی یک فیلمنامه در ظاهر ساده با لایههای عمیق و پیچیده باشد و به عنوان بهترین فیلمنامه گلدن گلوب ۲۰۲۴ انتخاب شود.
ژوستین تریه، نویسنده و کارگردان فرانسوی است که ساخت چند فیلم کوتاه و بلند سینمایی، همچون درام دادگاهی «ویکتوریا» و «پیشگو» را در مقام فیلمنامهنویس و کارگردان در کارنامه خود دارد. این فیلم در هفتاد و ششمین جشنواره کن ۲۰۲۳ در چند رشته نامزد شد و جوایزی به دست آورد که مهمترین آنها نخل طلای کن بود.
«آناتومی یک سقوط» که توسط ژوستین تریه، آرتور هراری نوشته شده، ماجرای زنی را که در مظان اتهام قتل همسرش قرار گرفته است، روایت میکند اما در لایههای عمیقتر مرگ تدریجی رابطه زوج نویسندهای را میبینیم که گویی مرگ مرد (حادثه محرک) نمادی از پایان رابطه عاطفی آنهاست.
نویسنده در ابتدا وقایع را به نحوی درکنار هم قرار میدهد تا انگشت اتهام به سمت «زاندرا» با بازی زاندرا هولر برود و روند تا جایی پیش میرود که زاندرا در تنگنا قرار میگیرد و پرده از رازی برمیدارد که زیر پوست رابطه او و «ساموئل» با بازی ساموئل تیس در جریان بوده است. با این حال وقتی درباره قصد خودکشی ساموئل حرف میزند تا هجمهها علیه او پایان یابد، پیش از هر کس ذهن «دنیل» با بازی میلو ماچادو گرانر درگیر این ماجرا او را به عنوان شخصیتی اصلی فعال میکند تا به نحوی متفاوت به سمت حل مسئله پیش برود.
دنیل تصمیم میگیرد کمک کند تا مادر تبرئه شود؛ تصمیمی سخت که او را وارد مرحله تازهای از زندگیاش خواهد کرد. او با ساختن روایتی ساختگی از گفتوگو با پدرش درباره خودکشی- که ساختگی بودن آن به طرز هوشمندانهای نشانهگذاری شده است- کنش نشان میدهد که در پایان به تبرئه شدن مادرش و بازگشت او به خانه منجر میشود.
یکی از نقاط قوت فیلمنامه آناتومی یک سقوط همینجاست که نویسنده دنیل را از مرحله کودکی و معصومیت به دوران دیگری از زندگیاش میبرد که همان دنیای پیچیده و فریبکارانه بزرگسالی است.
به طور کلی فیلمنامه این اثر به نحوی نوشته شده است که در نبود شاهدی واقعی، مخاطب در مقام شهادت و حتی گاهی قضاوت قرار میگیرد.
در این فیلمنامه اطلاعات به همان اندازه در اختیار مخاطب قرار میگیرد که در اختیار شخصیتهاست. بنابراین مخاطب همراه و همگام با شخصیتهای فیلم به سوی حل ماجرا گام برمیدارد و به همان اندازه درگیر این پرونده جنایی میشود.
درباره این فیلمنامه میتوان این را اضافه کرد که «آناتومی یک سقوط» فیلمنامهای جنایی با جزئیات فراوان در روابط انسانی است که در آن هیچ چیز قطعی نیست.