صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پوستر نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی دلیران ایران زمین و چهاردهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد مقدس رونمایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی، در مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی دلیران ایران زمین و چهاردهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی اظهار کرد: تئاتر برای ارتقای عرصه فرهنگی استان، گرانمایه است. اندیشه و تفکر، درون‌مایه اصلی یک اثر فاخر در هنر تئاتر است و شاکله این بینش در متون نمایشی، نمایان می‌شود و قامت و قوت یک اثر نمایشی، ارتباط مستقیم با متن آن دارد. تئاتر امروز ما، با ضعف در نمایشنامه‌ها مواجه است. در این هنر به مقوله نمایشنامه‌نویسی، کمتر پرداخته شده است و این خلل در اجراها بروز و ظهور می‌یابد.

حسین‌زاده تصریح کرد: برگزاری چنین رویدادی در خراسان رضوی به ویژه کلانشهر مشهد ضرورت دارد و لازم است خیزشی آگاهانه و مدون در راستای تقویت بنیه نمایشنامه‌ها صورت گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این موضوع که هنرمندان تئاتر به دلیل ضعف نمایشنامه‌ها به ترجمه نمایش‌های خارجی روی آورده‌اند، گفت: این سستی و کژی به دلیل عدم پرداخت متون نمایشی به موضوعات روز و دغدغه‌های جامعه است. خوب دیدن، خوب شنیدن، تحلیل درست و واقعی شرایط جامعه، هویت‌بخشی به متون نمایشی و آموزش، راهکارهایی است که می‌تواند زمینه را برای تولید آثار خوب و فاخر نمایشی، هموار کند.

وی درخصوص ضرورت برگزاری این جشنواره بیان کرد: در شرایط کنونی، ترغیب هنرمندان به پرداخت و نگارش نمایشنامه‌ها با موضوع هویت و فرهنگ ایرانی و قهرمانان ملی، می‌تواند ضمن تزریق آگاهی و حس غیرت و حمیت ایرانی به جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان این کشور، بار فرهنگی و هنری آثار تولید شده را دوچندان کند. پرداختن به نیازهای فرهنگی و هنری جامعه، باید در اولویت تولید اثر باشد.

کریم جشنی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی و دبیر این جشنواره نیز در این‌باره اظهار کرد: جشنواره در دو بخش اصلی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌‌شود. بخش نمایشنامه‌نویسی در گستره ملی است و نویسندگان در موضوعات قهرمانان اساطیری، قهرمانان ملی، قهرمانان انقلاب اسلامی، قهرمانان دفاع مقدس، مدافعان حرم، مجاهدان اقتصادی و کارآفرینان و قهرمانان سلامت به رقابت می‌پردازند.

 فراخوان و تاریخ برگزاری این جشنواره متعاقبا اعلام خواهد شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.