به گزارش شهرآرانیوز یکی از الگوهای مهم توسعه حملونقل عمومی برای تسهیل سفرهای درونشهری شهروندان، توسعه خطوط بیآرتی اتوبوسرانی است. این خطوط بهدلیل حرکت در مسیرهای ایزوله و دارای خطوط فرار، یکی از شیوههای مورداستقبال حملونقلی در کشور هستند و در مشهد هم زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از این خطوط در دو خط فعلی استقبال کردهاند، اما بیگمان دو خط فعلی بیآرتی جوابگوی حجم میلیونی سفرهای درونشهری مشهد نیست.
به همین دلیل، در سالهای گذشته مطالعات چند خط دیگر بیآرتی در مشهد انجام شده است و بنا بر اعلام مدیرکل راهبری و نظارت بر حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد، سال آینده عملیات ساخت سه خط بیآرتی در نقاط مختلف شهر مشهد آغاز میشود.
هادی عطارزاده در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه روند افزایشی آلایندهها و زیادشدن حجم ترافیک در سالهای گذشته سبب شده است راهکارهای متنوعی برای حل این معضلات اندیشیده شود که یکی از آنها استفاده از سامانههای اتوبوسرانی تندرو یا بیآرتی است، اظهار کرد: استفاده از این سامانه حملونقلی سبب کاهش زمان سفر، آلایندهها، حجم ترافیک و... میشود. همچنین، استفاده از این شیوه حملونقل برای عموم مردم راحت، سریع و مناسب است.
وی کاهش زمان انتظار در ایستگاهها، اطلاعرسانی دقیق به مسافران در ایستگاه و اتوبوس را همراه با زمانبندی مناسب، دریافت بلیت قبل از ورود به اتوبوس و حذف رابطه مستقیم راننده و مسافر، هوشمندسازی ناوگان، سهولت استفاده معلولان جسمیحرکتی، وجود یک مرکز کنترل واحد در راستای افزایش بهرهوری و کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک، از عمدهترین مزایای استفاده از سامانه اتوبوسرانی بیآرتی اعلام کرد.
مدیرکل راهبری و نظارت بر حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه در سالهای گذشته در کلانشهر مشهد دو خط بیآرتی فعال شده است، ادامه داد: اکنون این دو خط در دو طرف حرممطهررضوی، وظیفه جابهجایی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در مسیرهای پایانه مسافربری تا انتهای بولوار طبرسی و برعکس و مسیر انتهای شهرک شهید باهنر تا انتهای بولوار امامیه و برعکس را برعهده دارند.
وی ادامه داد: باتوجهبه حجم سفرهای درونشهری مشهد و تقاضای زیاد شهروندان و زائران بارگاه رضوی برای استفاده از وسایل حملونقل عمومی بهویژه در مسیرهای پرتردد، ایجاد و راهاندازی خطوط دیگر بیآرتی ضروری است. ازاینرو، براساس مطالعات جامع حملونقل و سایر مطالعات، طراحی و اجرای شش خط دیگر بیآرتی در این کلانشهر پیشبینی شده که از این تعداد، سه خط اولویت دارند.
عطارزاده در ادامه به جزئیات سه خط جدید بیآرتی مدنظر مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: یکی از این خطوط تندرو قرار است خیابانهای اطراف حرممطهررضوی و هسته مرکزی شهر را به هم متصل کند. این خط بهطول ۱۶.۸ کیلومتر با ۲۰ ایستگاه و با عبور از خیابانهای احمدآباد، شهید کلاهدوز، ابوطالب، عبدالمطلب، وحدت، ۱۷ شهریور، بسیج و درنهایت خیابان ملکالشعرا بهار، مسافران این مسیر را جابهجا خواهد کرد.
وی ادامه داد: خط دیگری که براساس مطالعات، اولویت یافته است، خط بیآرتی مسیر انتهای بولوار وکیلآباد به بولوار رسالت (بولوار شهید کشمیری) است. این خط تندرو نیز مسیرهای انتهای بولوار وکیلآباد، بولوار امامعلی (ع)، صدمتری و بولوار رسالت را بهطول ۳۳ کیلومتر با ۲۹ ایستگاه به هم متصل میکند.
دیگر خط بیآرتی که از سوی مدیریت شهری مشهد مطالعه شده است، مسیر میدان فردوسی تا آرامگاه فردوسی است. براساس گفته مدیرکل راهبری و نظارت بر حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد، این مسیر بیآرتی از میدان فردوسی شروع میشود و با طیکردن بولوار توس و شاهنامه به آرامگاه فردوسی میرسد. عطارزاده همچنین افزود: طول این مسیر ۲۳ کیلومتر است و براساس مطالعات صورتگرفته برای این مسیر نیز ۲۵ ایستگاه در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه براساس برآوردها، در سال ۱۴۰۳ هزینه ساخت هر کیلومتر مسیر ویژه اتوبوس حدود ۴ میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان است، ادامه داد: برای خرید هر دستگاه اتوبوس دوکابین نیز اعتباری بیش از ۱۵ میلیارد تومان نیاز است؛ بنابراین هزینه ساخت خطوط بیآرتی باتوجهبه مسافت خط و تعداد اتوبوس متغیر است. بهعنوان نمونه در مسیر ۲۳ کیلومتری توس به فردوسی با تعداد ۱۷۵ دستگاه اتوبوس، اعتباری معادل ۲ هزارو ۶۲۵ میلیارد تومان نیاز است.
عطارزاده با بیان اینکه همه تلاش مدیریت شهری این است که عملیات ساخت این خطوط در سال آینده آغاز شود، تصریح کرد: در جریان ساخت این خطوط سعی میکنیم مسیر بهصورت ایزوله باشد و خط فرار هم داشته باشد. زمان ساخت هر خط بیآرتی نیز بین دوازده تا هجده ماه خواهد بود.