صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نحوه برقراری مستمری معلولان و زنان سرپرست خانوار اعلام شد + جزئیات

  • کد خبر: ۲۰۷۲۴۷
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
رئیس اداره پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور گفت: متقاضیان دریافت مستمری باید برای تشکیل پرونده به ادارات بهزیستی شهرستان خود مراجعه کنند و در صورت احراز شرایط، براساس بُعد خانوار، مستمری یا خدمات لازم را دریافت خواهند کرد.

به گزارش شهرآرانیوز سیدجمال رحمانی با تشریح جزئیات تشکیل پرونده مستمری و خدمات برای افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار افزود: تشکیل پرونده برای مددجویان بیشتر در دو بخش حوزه توانبخشی و اجتماعی صورت می‌گیرد؛ در حوزه توانبخشی افراد دارای معلولیت در طیف‌های مختلف جسمی و حرکتی، نابینایان، افراد کم بینا، ناشنوایان و افراد کم شنوا، بیماران روان و مزمن اعصاب که سابقه مکرر درمانی توانبخشی و بستری دارند همچنین افراد کندذهن و افرادی که به لحاظ هوشی با تاخیر رشدی مواجه هستند، می‌توانند برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

وی اضافه کرد: متقاضیان برای تشکیل پرونده باید به ادارات بهزیستی شهرستان خود مراجعه کنند به طور مثال متقاضیان در شهر تهران می‌توانند به ادارات تهران، شمیرانات و شهرری مراجعه کرده و مدارک و مستندات نشان دهنده معلولیت را ارائه دهند؛ این اسناد و مدارک در کمیسیون پزشکی توانبخشی بررسی می‌شود و در آنجا میزان، نوع و شدت معلولیت مشخص می‌شود. سپس فرد براساس مستندات و مشاهده از نزدیک و معاینات لازم تحت پوشش قرا می‌گیرد یا آنکه پذیرفته نمی‌شود.

۲ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان؛ سقف مستمری بهزیستی

رئیس اداره پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور گفت: افرادی که تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار می‌گیرند در دوبخش مستمر و غیرمستمر هستند؛ خدمات مستمر مانند مستمری ماهیانه و خدمات غیرمستمر مانند کمک هزینه معیشت است. مبلغ مستمری ماهیانه براساس پرونده در کمیته توانبخشی و همچنین براساس گزارشات مداخلات مددکاری بسته به بُعد خانوار تعیین می‌شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: مستمری این افراد به صورت ماهانه برای خانواده‌های تک نفره ۷۶۴ هزار تومان، برای خانواده‌های دو نفره یک میلیون و ۹۲ هزار تومان، برای خانواده‌های ۳ نفره یک میلیون و ۵۲۸ هزار تومان، برای خانواده‌های چهار نفره یک میلیون و ۹۶۵ هزار تومان و برای خانواده‌های پنج نفر و بالاتر، ۲ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: خدمات غیرمستمر برای افراد دارای معلولیت ذهنی شامل مراقبت، آموزش و توانبخشی در مراکز روزانه و برای افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی شامل اعطای تجهیزات توانبخشی مانند ویلچر، کمک به تامین مسکن و اشتغالزایی است.

سه گروه از زنان مشمول مستمری می‌شوند

رئیس اداره پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور گفت: در بخش اجتماعی زنان سرپرست خانوار با توجه به شرایط می‌توانند مستمری بگیر بهزیستی شوند. زنانی که همسر آن‌ها فوت کرده است یا از همسر خود جدا شده اند یا زنانی که تشخیص داده شوند به حمایت نیاز دارند، پس از بررسی در کمیته‌های اجتماعی در چرخه خدمات مستمر و غیرمستمر قرار می‌گیرند.

رحمانی با بیان اینکه خدماتی مانند کمک به تحصیل فرزندان (مانند پرداخت شهریه دانشگاه)، توانمندسازی، ایجاد فرصت‌های شغلی و اعطای تسهیلات اشتغالزایی به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود، افزود: مبالغ مستمری زنان سرپرست خانوار نیز مطابق همان مبالغ مستمری برای افراد دارای معلولیت بر اساس بُعد خانوار است که با توجه به طبقه بندی دهک‌های آن‌ها توسط کمیته‌های تخصصی و گزارشات مددکاری در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به تغییر درآمدی خانواده‌ها از "دهک" به "صدک" در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این تغییرات در شاخص‌های بهزیستی بیشتر خودش را نشان می‌دهد و بر اساس این دسته‌بندی درآمدی، جامعه هدف بهزیستی به شکل عادلانه تری تعیین می‌شود چراکه هزینه‌های معلولیت و زن سرپرست خانوار در این صدک‌ها دیده شده است.

پشت‌نوبتی‌های مستمری صفر شدن است؛ چرخه اداری زمانبر است

رئیس اداره پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور، به صفر رسیدن پشت نوبتی‌های دریافت مستمری از بهزیستی را از اقدامات خوب دولت سیزدهم برشمرد و گفت: این به آن معنا است که اگر فردی درخواست مستمری داشت و کمیته‌های اجتماعی و توانبخشی تشخیص داده‌اند که این فرد باید مستمری بگیرد، تعداد آن‌ها به عدد صفر رسیده است.

رحمانی در پاسخ به اینکه چرا با وجود اعلام صفرشدن پشت‌نوبتی‌های مستمری، همچنان برخی اعلام می‌کنند پشت نوبت هستند، افزود: هر هفته و هر ماه، افرادی هستند که متقاضی دریافت مستمری می‌شوند و به فهرست متقاضیان اضافه می‌شوند؛ در این موارد تشکیل پرونده و طی کردن روال اداری، زمان خاصی نیاز دارد و علاوه براین تعدادی از افراد نیز شرایط لازم برای دریافت مستمری را احراز نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: تشکیل پرونده دریافت خدمات و مستمری روی بستر‌های الکترونیک انجام می‌شود تا زمان تشکیل پرونده به حداقل برسد. درخواست تشکیل پرونده از طریق پنجره واحد خدمات بهزیستی به صورت مجازی نیز می‌تواند انجام بگیرد.

چرا مستمری برخی خانواده‌ها قطع شده است؟

رئیس اداره پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به اینکه چرا برخی مددجویان عنوان می‌کنند مستمری آن‌ها قطع شده است، گفت: قطع مستمری می‌تواند به دلیل جابجایی محل سکونت مددجویان باشد. تغییر محل سکونت از استان به استانی دیگر باعث قطع مستمری می‌شود.

رحمانی افزود: مددجویان به دلایل مختلف از جمله تغییرات محل شغل، ممکن است از استانی به استان دیگر تغییر کند. به طور مثال فردی که از استان‌های دیگر به تهران آمده است، مستمری او قطع خواهد شد چراکه پرونده مستمری او فقط مربوط به همان استان است. البته انتقال پرونده از یک استان به استان دیگر میسر است که حداکثر دو ماه زمان می‌برد.

وی، تغییر دهک درآمدی خانواده را از دیگر دلایل قطع مستمری عنوان کرد و گفت: ممکن است در مقطعی درآمد خانواده‌ای بالاتر رفته باشد و احتمال قطع مستمری وجود دارد که البته با تغییر "دهک" به "صدک"، شرایط عادلانه‌تر شده است.

انتقال پرونده‌های درخواست مستمری به پنجره واحد خدمات بهزیستی

رئیس اداره پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور با تایید قطع بودن سیستم ثبت نام تشکیل پرونده درخواست خدمات و مستمری گفت: برای به حداقل رسیدن پشت نوبتی‌ها بهتر بود که از بستر الکترونیک استفاده شود.

رحمانی افزود: برای ارائه میز خدمت و حفظ کرامت افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار و دیگر افراد تحت پوشش و برای رفع مشکل ایاب و ذهاب آن‌ها و اینکه کمتر مراجعه حضوری داشته باشند، تصمیم بر این شد که خدمات از طریق پنجره واحد خدمات بهزیستی ارائه شود و اطلاعات باید از سامانه قبلی به این سیستم منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: قطعی سیستم به طور مقطعی و کوتاه مدت است و پس از انتقال اطلاعات به سامانه جامع، سیستم تشکیل پرونده در کمتر از یک ماه و به زودی قابل دسترس خواهد بود. جامعه هدف می‌توانند در بخش مرتبط پنجره واحد خدمات بهزیستی درخواست خود را ثبت و پاسخ لازم را دریافت کنند.

رحمانی در پاسخ به اینکه برخی مددجویان عنوان می‌کنند مابه التفاوت افزایش مستمری خود را دریافت نکرده‌اند، گفت: هرگونه افزایشی که دولت آن را مصوب کرده، اعمال شده و این افزایش شامل همه مددجویان شده است و اگر فردی در این زمینه مشکلی دارد از طریق تلفن‌های بهزیستی آن را پیگیری کند؛ این مساله قابل بررسی است و اگر فردی در این زمینه مشکل دارد، پیگیری خواهیم کرد.

براساس اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهمترین داده‌های که در دهک بندی‌ها تاثیر دارد، داده‌های بانکی، واریزی و خروجی هاست. طبق بند (د) تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است هر ۶ ماه یک بار دهک درآمدی خانوار‌ها را به‌روزرسانی کند و براساس رفتار مالی افراد و شاخص‌های مختلف رفاهی، تغییرات حاصل می‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.