به گزارش شهرآرانیوز، حجتالاسلاموالمسلمین منصوریان در نشست تخصصی هفته هوای پاک که امروز، ۴ بهمن ماه برگزار شد، تصریح کرد: هدف تشکیل این جلسه بر اساس ماده قانونی است که دستگاههای اجرایی شهر میتوانند لایحه پیشنهادی برای حل مسائل شهری برای شورای شهر بیاورند.
به گفته وی، ۲۳دستگاه برای موضوع آلودگی هوا و مدیریتش وجود دارد که متاسفانه تاکنون از هیچکدام از دستگاههای اجرایی لایحهای نداشتهایم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد گفت: در بحث آلودگی هوا به این دلیل کمیسیون فرهنگی شورا به این موضوع ورود کرده است که شواهد نشان میدهد رفتار انسانها باعث آلایندگیهای زیست محیطی میشود. مسلما بسیاری از موضوعات با فرهنگسازی حل میشود.
به گفته وی، در این دوره فرهنگسرای محیط زیست و آب تشکیل شد که متاسفانه کنشگرها از این بستر استفاده و به آن ورود نکردند.
وی افزود: با توجه به اینکه ما با یک شهر آلوده مواجهیم اعلام آمادگی داریم که اگر دستگاهها ایدهای داشته و نقشی در کنشگری دارند به این موضوع ورود کنند. مسلما باید عمدهترین دلیل در بحث آلودگی هوا را بررسی و برای حل آن متمرکز شویم.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز با حضور در این نشست تخصصی با اشاره به نقش ۲۳ دستگاه اجرایی در حل مسائل آلودگی شهر مشهد تصریح کرد: شهرداری مشهد یکی از متولیان امر است قطعا کارهای خوبی در بحث حل معضلات آلودگی هوا صورت گرفته است. اداره محیط زیست شهرداری مشهد توانش را فراتر از وظایف شهرداری گذاشته است.
یعقوبی گفت: برای حل مشکلات آلودگی هوا، همه دستگاهها باید دخیل شوند و موضوعات تاثیر گذار برای مشکل را بررسی کنند. باید وظیفه هر حوزه در حل مشکلات مشخص شود و جنبه کاربردی داشته باشد. مسلما باید مطالبه گری از سوی مردم به توجه به حساسیت موضوع به وجود آید.
رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد در ادامه این جلسه گفت: حدود ۱۳۵ دستگاه سنجش انواع آلایندگیهای زیست محیطی در سطح مشهد موضوعات زیست محیطی را رصد میکند. یکی ازتجربیات موفق با همکاری پلیس راهبر اتفاق افتاده است توانستیم در بحث کاهش آلودگی هوا موثر واقع شویم. در یحث معاینه فنی خودرو که در واقع در بحث آلودگی هوا موثراست، ما در گذشته سن معاینه فنی ۵ سال بوده است که در قانونی هوای پاک به ۴ سال تغییر کرد. این در حالی است که ۱۱ درصد خودروها قبل از اینکه به سن معافیت معاینه فنی برسند دودزا هستند.
پذیرا افزود: یک خودرو دودزا ۳۲ برابر یک خودرو معمولی آلایندگی دارد و این نیاز است که انشایی که دربحث قوانین کشوری به خصوص در بحث کیفیت هوا انجام میشود به وضعیت منطقهای انجام شود. مصرف بنزین در کشور ما از سال ۹۲ تا ۱۴۰۲ حدود ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است و در کنار آن صد درصد میزان خودروها اضافه شده است. در آمار جهانی میانگین برای هر ۱۰۰۰ نفر ۱۷۶ خودرو وجود دارد در کشور ما این عدد حدود ۳۸۰ خودرو است که مسلما این موضوع نیاز به بررسی است.
به گفته وی در سطح کشور ما حدود ۴۰ میلیون وسیله نقلیه داریم که بر اساس آخرین آمار ۴۷ درصد خودروهای سنگین ما سن فرسودگی را رد کرده اند. در تمامی کشورهای در حال توسعه عموما نوع عوارضی که بسته میشود بر اساس مصرف سوخت و انتشارش است، اما در کشور ما بر اساس قیمتش است.
رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد سیاهه جدید انتشار آلایندگی هوا مشهد را با توجه به اینکه شهر کلانشهری است انجام دادیم تا مبنایی برتصمیم گیریها باشد.
رییس گروه سلامت کار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست تخصصی هفته هوای پاک و بررسی مسائل مربوط به آلایندگیهای زیست محیطی گفت: در بحث هوای پاک امسال مشکلی که با آن مواجه شدیم بحث تغییر اقلیم و وجود گرد و غبار به این شهر بود بود. این موضوع در مشهد باعث شد امسال عمده روزهایی که در شرایط هوای ناسالم چه برای گروه حساس و چه برای همه افراد داشته باشیم، بیشتر شود. در همین راستا از ابتدای سال جاری ۲۱ جلسه کارگروه اضطرار پدیده گردو غبار برگزار شد.
به گفته دکتر فرشید وفا، دربحث منابع تولید آلودگی هوا چیزی حدود ۳۵ کانون تولید گرد و غبار داخلی داریم که در سطح برون مرزی و کشورهای همسایه هم این موضوع برای شهر و استان ما وجود داشته باشد.
وی افزود: قانون هوای پاک سال ۹۶ مصوب شد و ۲۳ دستگاه را مکلف کرد که اقدامات لازم را با مساعدت و همکاری همدیگر انجام دهند. تراکم جمعیت در شهرها از جمله عوامل تاثیر گذار در آلودگی هوا است که به عنوان نقش تاثیر گذار از آن غفلت شده است. در سال ۲۰۰۶ بر اساس اطلاعات دانسیته جمعیت در کیلومتر مکعب شهر تهران با عدد ۱۰۵۰۰ نفر در رتبه اول قرار گرفت. شهر مشهد هم با جمعیت ۳ میلیون نفر در کنار جمعیت زائر حدود ۱۰ هزار ۲۷۵ نفر در هر کیلومتر مربع است که این موضوع در بحث آلایندگیهای زیست محیطی دخیل است.
دکتر وفا تصریح کرد: موضوع آلایندگی های زیست محیطی حتی در بحث افزایش مرگ و میرها ناشی از آلوگی ها دخیل بوده است و ما شاهد افزایش مرگ و میرها تحت تاثیر آودگی هوا بوده ایم. این در شرایطی است که در زمانیکه شاخص آولدگی هوای شهری به میزان بالایی است مراجعه به اورژانس های بیمارستانی و تشدید بیماری های تنفسی نقش دارد.