انسیه شهرکی | شهرآرانیوز انسولین قلمی که نیاز بسیاری از بیماران دیابتی است بار دیگر مشکلاتی را برای برخی بیماران دیابتی ایجاد کرده و این بیماران را با کابوس کمبود یا نبود دارو که برای آنها حکم اکسیژن و زندگی دارد روبه رو کرده است. هنوز از تاریخچه ذهنی بیماران دیابتی ماجرای کمبود انسولین که به بحران و دغدغه جدی این افراد تبدیل شده بود، پاک نشده است.
حال با گذشت ماهها از بحران داروی انسولین برای بیماران دیابتی، اختلال در سامانههای تعدادی از داروخانهها و پاسخ ندادن بعضی از متصدیان حوزه دارو به بیماران این نگرانی را در آنها به وجودآورده است که کمبود یا نبود این دارو بار دیگر گریبان آنها را بگیرد.
شهروندی که خودش را یکی از نمایندگان جامعه کارگری معرفی میکند، با صدای مردم درددلش را این طور درمیان میگذارد: یکی از حوزههایی که باید دولتمردان نگاه ویژهای به آن داشته باشند، حوزه درمان است. با آنکه بالاترین نرخ بیمه از بیمه شدگان اخذ میشود با این حال شاغلان و بازنشستگان در حوزه درمان کاسه چه کنم دستشان گرفته اند.
او در ادامه میافزاید: بیماری خبر نمیکند، باید برای بهبود حال عزیزانت شب زنده داری کنی و برای دریافت خدمات درمانی از هفت خان مجتمعهای پزشکی عبور کنی تا در نهایت به داروخانه طرف قرارداد برسی و آنجاست که با این پاسخ متصدی داروخانه رو به رو میشوی که سایت طرف قرارداد شهرداری قطع است و فردا بیایید.
این شهروند دیابتی در ادامه میگوید: منتظر میمانم. چون بیمارم و نیاز مبرم به انسولین دارم، اما این بار میگویند به دلیل اینکه یوزر و پسورد سیستم دست کاربر شیفت صبح است و ما نداریم؛ بنابراین نمیتوانیم کاری انجام بدهیم؟ این گونه برخوردها این نگرانی را در همراه یا بیمار به وجود میآورد که نکند دوباره انسولین نیست و نایاب شده است و با این بهانههای مختلف ما را سرمی دوانند.
شهروند دیگری هم این طور دغدغه اش را مطرح میکند: برای دریافت داروی انسولین به داروخانه شبانه روزی اسم و رسم داری میروم. بعد از دقایقی متصدی داروخانه با صدای بلند و لحن جدی اعلام میکند که پرونده شما غیرفعال است. فردا صبح تشریف بیاورید، الان مدیریت درمان پاسخ گو نیست.
دیگر شهروند هم از اشتباه فاحش و پرتکرار در داروخانهها میگوید. او که همسرش دیابت نوع یک دارد و نیاز به انسولین برای او، حیاتی است، توضیح میدهد: یکی از داروخانهها اعلام میکند پرونده همسرم، مشکل دارد؛ بنابراین بلافاصله به داروخانه دیگری مراجعه میکنم. در نهایت تعجب، داروخانه بعدی کارم را راه میاندازد و حتی بیان میکند نقصی در پرونده همسرم نیست! این یک بام و دو هوای داروخانهها با شرایط بیماری همسرم، توجیه پذیر نیست. گاهی فکر میکنم اگر همین دارو نباشد چه بلایی سر همسرم میآید؟
او از بخش درمان تأمین اجتماعی درخواستی دارد: توقع داریم سازمان تأمین اجتماعی که با جان و سلامت مردم ارتباط تنگاتنگی دارد در واحد اسناد پزشکی یک نفر را برای شیفت شب داشته باشد تا پاسخ گوی این بی نظمی داروخانهها و دغدغههای شهروندان باشد تا با این شیوه بتواند پاسخ گوی بیمه شدگان به ویژه بیماران خاص باشد.
مشکلات شهروندان برای دریافت انسولین را با مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی در میان میگذاریم.
وحید آذری فر میگوید: چند سال پیش سازمانهای بیمه گر طرحی را برای بیماران دیابتی نیازمند انسولین طراحی کردند. بر اساس این طرح این افراد باید پروندهای داشته باشند. همچنین متخصص غدد یا داخلی بیماری آنها را تأیید کند و برای آنها گواهی و دارو بنویسد.
مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی در ادامه شهروندان را این گونه راهنمایی میکند: بیمار برای بار نخست باید به بخش پروندههای الکترونیکی بیمههای تأمین اجتماعی در خیابان کوهسنگی ۱۶ مراجعه و پزشک معتمد این سازمان نیز بیمار را ویزیتی مختصر کند. بعد از این مرحله، طبق نسخه پزشک متخصص، سهمیه و دز انسولین به صورت شناور برای بیمار دیابتی در سیستمهای درمان و داروخانههایی که به آن دسترسی دارند، تعیین میشود.
آذری فر همچنین شرایط ویژه اختصاص این سهمیه را برای بیماران چنین تشریح میکند: هر بیمار دیابتی ماهانه یا دو ماه یک بار میتواند این فرایند را طی کند. توضیح بیشتر اینکه فاصله زمانی دریافت دارو از یک ماه کمتر و از دو ماه هم بیشتر نباشد و پزشک معتمد هم دریافت دارو را برای بیمار دیابتی تمدید کند.
او این نکته را هم اضافه میکند: بیماران دیابتی انسولینی مخصوصا نوع یک به هیچ وجه انسولینشان قطع نمیشود و طبق سهمیه در پرونده انسولین دریافت میکنند.
البته گاهی ممکن است موجودی انسولین در بازار کم باشد و این سهمیه را در دو نوبت دریافت کنند به عنوان مثال اگر کسی ماهانه شش قلم انسولین سهمیه دریافت میکند، سه عدد الان و سه عدد دو هفته دیگر در اختیارش قرار میگیرد.
اما حکایت دریافت داروی بیماران دیابتی نوع ۲ را آذری فر متفاوت میداند. به گفته او، این نوع بیماران که گاه انسولین مصرف میکنند بعد از مدتی به لحاظ کنترل قندشان، طبق تجویز پزشک باید داروهای خوراکی مصرف کنند.
مدیر عامل انجمن دیابت خراسان رضوی درباره غیرفعال بودن پرونده بیمار نیز توضیح میدهد: اگر بیمار برای دریافت انسولین به داروخانه مراجعه کند و با این پاسخ روبه رو شود که پرونده شما غیر فعال یا بسته است، میتوان گفت ایراد به سیستم سازمان بیمه گر ارتباط دارد.
همچنین اگر بیمار دیابتی نوع ۲ به جای انسولین قرص مصرف کند و سهمیه دارویی اش را در بازه زمانی تعیین شده دریافت نکند، ممکن است سازمان بیمه گر او را بدون امتیاز انسولین ذکر کند و در این حالت باید سازمان بیمه گر به بیمار پاسخ گو باشد. آذری فر به دیابتیها توصیه میکند قبل از اینکه آخرین قلم انسولین را تمام کنند نزد پزشک بروند تا داروی خود را به موقع دریافت کنند.
او در مورد حوزه تذکرهایش به داروخانهها و سازمانهای بیمه گر برای مشکلات بیماران دیابتی نیز عنوان میکند: سازمانهای بیمه گر زیرمجموعه حوزه دولت هستند و ما سازمان مردم نهادیم بنابراین آنها به ما پاسخ گو نیستند.
او با تأکید بر اینکه شهروندان باید درباره حق و حقوق خود پیگیر باشند، برای بیماران اورژانسی دیابتی میگوید: مسئول فنی داروخانه از سوی سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مجاز است در موارد اورژانسی، پرونده بیمار را ببیند و برای راه افتادن کار او، انسولین به صورت آزاد در اختیارش قرار دهد و از سهمیه بعدی اش کسر کند.
اما رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان خراسان رضوی درمورد قطعی سایتهای طرف قرارداد شهرداری، آن را مربوط به تعهدات درمانی خاص شهرداری میداند.
غلامرضا خزاعی در ادامه و درباره کم کاری برخی متصدیان داروخانهها پاسخ میدهد: اینکه فردی که مسئول پاسخگویی به بیمار یا همراه است بگوید یوزر و پسورد نداریم. نوعی سهل انگاری مدیران داروخانه است.
رئیس اداره روابط عمومی و امورفرهنگی مدیریت درمان خراسان رضوی در ادامه میافزاید: شهروندان بابت دریافت نکردن به موقع و بهینه خدمات حوزه دارو و درمان، میتوانند با شماره ۱۹۰ (شکایات دانشگاه علوم پزشکی مشهد) موارد خود را مطرح و پیگیری کنند. همچنین با شماره ۱۴۲۰ (ارتباطات مردمی تأمین اجتماعی) میتوانند مسئله شان را رفع و رجوع کنند تا شاهد تکرار این موارد نباشند.
اعلام پرونده غیرفعال بیمار و فرایند نادرست موجود در برخی داروخانهها را رئیس اداره روابط عمومی و امورفرهنگی مدیریت درمان خراسان رضوی این طور توضیح میدهد: برخی داروها به تأیید از سوی سازمانهای بیمه گر نیازدارد؛ بنابراین برای ایجاد پرونده و دریافت انسولین ضروری است در مراجعه اول، بیمه شده در محل مدیریت درمان تأمین اجتماعی، واحد تأیید دارو حاضر شود. در این راستا کارت ملی، نسخه تجویزی پزشک (کاغذی یا الکترونیک) را و آخرین آزمایشهای خود را به همراه داشته باشد.
او میگوید: پرونده ایجاد شده به مدت دو تا سه سال (بسته به شرایط بیمار) فعال است که به اطلاع بیمار میرسد و پس از پایان این مدت نیز به صورت غیرحضوری و از طریق پورتال معاونت درمان تأمین اجتماعی یا مراجعه حضوری، امکان تمدید فعالیت پرونده انسولین از طرف بیمه شده وجود دارد.