صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

با باز شدن سامانه یکپارچه برای خودرو‌های وارداتی، برخی‌ها به دنبال آن هستند که سهم بیشتری از خودرو‌های خارجی داشته باشند.

به گزارش شهرآرانیوز، حتی آگهی‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد خریداران خودرو‌های وارداتی به ازای هر کارت ملی از حداقل ۲۰۰ میلیون تومان به بالا بر اساس نوع خودرو حاضر هستند، پول پرداخت کنند تا سهم خود را از خودرو‌های خارجی که قرار است وارد کشور شود، افزایش دهند. اما خودرو‌های وارداتی می‌تواند یک چالش جدی برای خریداران ایجاد کند وآن خدمات پس از فروش است.

در این حوزه دو مقوله مهم نهفته است؛ یک آنکه خودرو‌های وارداتی از نظر تکنولوژی به روز‌تر هستند و بعضاً نمایندگی شرکت‌های واردکننده خودرو، نمی‌توانند نسبت به رفع عیوب اقدام کنند و این احتمال وجود دارد که خودرو خارجی در صورت خرابی، مدت طولانی در نمایندگی بماند. مقوله دوم تعداد نمایندگی‌هاست.

شرکت‌های تولیدکننده و مونتاژکننده خودرو وضعیت به مراتب بهتری در ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان خواهند داشت، اما برخی از شرکت‌های واردکننده خودرو در خیلی از شهر‌های کشور حتی یک نمایندگی هم برای ارائه خدمات گارانتی ندارند. بر این اساس اگر کسی خودرو این شرکت‌ها را خریداری کند برای دریافت خدمات باید کیلومتر‌ها حرکت کند یا با خودروبر خودرو خود را جابه‌جا کند تا بتواند خدمات مورد نیاز را دریافت کند.

نکته مهم دیگر در موضوع خدمات پس از فروش این است که ماده ۲۱ عرضه کننده در دوره تعهد موظف است از طریق واسطه خدمات پس از فروش یا نمایندگی‌های مجاز، نسبت به پذیرش تمام خودرو‌های تحت مسئولیت خود و همچنین سایر خودرو‌های مشابه وارداتی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی، مطابق با دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت اقدام کند. با توجه به ماده ۲۱ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، شرکت‌های واردکننده خودرو اگر نتوانند خدمات پس از فروش را ارائه کنند، بایستی از سایر مجموعه‌ها کمک بگیرند و نمی‌توانند واردات خودرو بدون ارائه گارانتی داشته باشند؛ البته در این حوزه هم ابهام‌هایی وجود دارد چرا که بعضاً شرکت سوم هم در ارائه گارانتی تعلل می‌کند.

حسین رنجبر از فعالان بازار خودرو درباره خودرو‌های وارداتی گفت: کیفیت خودرو‌های خارجی در قیاس با خودرو‌های ساخت داخل، بسیار بهتر است و اکنون خودرو‌های خارجی در بازار، خرید و فروش می‌شود که از عمر آن‌ها بیش از ۱۵ سال می‌گذرد و هزینه آن‌ها به غیر از بنزین، تعویض لاستیک، روغن و لنت نیست. اما در خودرو‌های داخلی از موتور تا فرمان و سایر بخش‌های خودرو مشکل وجود دارد لذا در خودرو‌های داخلی گارانتی اهمیت قابل توجهی دارد، اما در خودرو‌های خارجی با ایجاد تعمیرگاه‌های کوچک و زنجیره‌ای می‌توان خدمات در سراسر کشور ارائه کرد.

او ادامه داد: از آنجا که بازار مشتاق خودرو‌های خارجی است، حتی اگر گارانتی هم محدود باشد، همچنان مشتری برای خودرو‌های وارداتی وجود دارد، اما این امر نباید عاملی برای سوء‌استفاده شرکت‌های واردکننده خودرو باشد. واردکنندگان ملزم به ارائه خدمات هستند. رنجبر اذعان داشت: برای اینکه موضوع خدمات پس از فروش خودرو‌های خارجی سروسامان پیدا کند، ضرورت دارد که سازمان حمایت در این حوزه ورود کند و اجازه ندهد که واردکنندگان خودرو نسبت به خودرو‌های وارداتی بی‌تعهد باشند.

منبع: ایران

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.