صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

همزمان با برگزاری نشست نماینده‌گان ویژه کشور‌ها درباره افغانستان در دوحه، شماری از زنان معترض می‌گویند که طالبان یک «گروه ترویستی» هستند و کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد نباید با این گروه تعامل کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، جنبش زنان تخار روز یک‌شنبه، ۲۹ بهمن با نشر اعلامیه‌ای گفته است که طالبان برای کشور‌های منطقه و جهان «خطر بزرگ» هستند.

در اعلامیه آمده است: «گروه طالبان با پیشینه ۳۱ ساله جنایت، زن‌ستیزی و خشونت هیچ‌گاه نمی‌تواند با اقشار جامعه و دنیا تعامل خوب داشته است.»

به گفته این جنبش، در دو سال گذشته «نشست‌ها و کنفرانس‌ها» در مورد افغانستان تأثیر بنیادی درباره تساوی جنسیتی و حمایت از حقوق بشر در افغانستان نداشته است و سازمان ملل باید در تلاش تضمین حقوق زنان، آموزش، صحت و ترویج فرهنگ برابری جنسیتی در کشور باشد.

آنان همچنان خواستار به کیفر رساندن طالبان در دادگاه کیفری بین‌المللی هستند.

گفتنی است که نشست دوحه با میزبانی سازمان ملل متحد به‌رغم انتقادات گسترده و مخالفت‌های زیاد مخالفان سیاسی طالبان، جنبش‌های اعتراضی زنان و فعالان حقوق بشر، در دست برگزاری است.

طی یک هفته گذشته ده‌ها سازمان و فعال زن در نامه‌های جداگانه از نماینده‌گان کشور‌ها برای افغانستان خواسته‌اند که ارتکاب «آپارتاید جنسیتی» از سوی طالبان در افغانستان را به‌رسمیت بشناسند.

در تازه‌ترین مورد، بیش از ۳۵ سازمان حقوق بشری و ۱۷۰ فعال حقوق زن در نامه‌ای از کشور‌های اشتراک‌کننده در این نشست خواسته‌اند که حقوق زنان باید محور نشست دوحه قرار بگیرد.

منبع: هشت صبح

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.