صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

احتمالا مقاله‌های ۲۲ میلیون دانش‌آموز را هوش مصنوعی نوشته باشد

  • کد خبر: ۲۲۱۵۵۲
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۹
داده‌های جدید منتشرشده توسط شرکت تشخیص سرقت ادبی Turnitin نشان می‌دهد که دانش آموزان و دانشجویان، در سال گذشته احتمالاً بیش از ۲۲ میلیون مقاله ارسال کرده‌اند که آن‌ها را هوش مصنوعی نوشته است.

به گزارش شهرآرانیوز، یک سال پیش، شرکت Turnitin ابزار تشخیص نوشتار هوش مصنوعی را ارائه کرد که با مجموعه مقالات دانشجویان و همچنین سایر متون تولیدشده با هوش مصنوعی آموزش داده شده بود. از آن زمان تا کنون، این ابزار بیش از ۲۰۰ میلیون مقاله را بررسی کرده که عمدتا توسط دانش‌آموزان دبیرستانی و کالج نوشته شده است. اکنون Turnitin متوجه شده که ممکن است ۲۰ درصد از محتوای ۱۱ درصد کل این مقالات با هوش مصنوعی نوشته شده باشد؛ همینطور مقالاتی که ۸۰ درصدشان را هوش مصنوعی نوشته باشد حدود ۳ درصد بوده است.

راه‌اندازی چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT با نگرانی‌هایی مبنی بر به پایان رسیدن دوران نوشتن مقاله همراه بوده است. این چت بات می‌تواند اطلاعات را ترکیب کند و فوراً از آن چکیده بگیرد؛ البته همیشه این کار را به درستی انجام نمی‌دهد. هوش مصنوعی مولد به داشتن توهم، ایجاد حقایق خاص خود و استناد به منابع دانشگاهی که در واقع وجود ندارند، معروف است. علی‌رغم این نقص‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان از چت‌بات‌ها برای تحقیق، سازمان‌دهی ایده‌ها و به‌عنوان یک نویسنده ثانویه استفاده کرده‌اند. حتی ردپایی از ربات‌های گفتگو در نوشته‌های دانشگاهی منتشرشده نیز یافت شده است.

معلمان و اساتید به‌طور قابل‌توجهی می‌خواهند دانش‌آموزان را به خاطر استفاده از هوش مصنوعی کنترل کنند. اما این نیاز به روشی قابل اعتماد برای اثبات استفاده از هوش مصنوعی در یک پروژه خاص دارد. مربیان در مواقعی سعی کرده‌اند راه‌حل‌های خود را برای تشخیص هوش مصنوعی در نوشتار بیابند و از روش‌های آزمایش‌نشده‌ای برای این امر استفاده کرده‌اند. آن‌ها حتی گاهی خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا متن‌های نوشته‌شده توسط هوش مصنوعی را تشخیص دهند.

تشخیص شکل استفاده از هوش مصنوعی دشوار است. با استفاده از آن نمی‌توان به راحتی گفت که سرقت ادبی صورت گرفته است، زیرا متن تولیدشده همچنان یک متن جدید است. به‌علاوه، تفاوت‌های ظریفی در نحوه استفاده دانش‌آموزان از هوش مصنوعی وجود دارد. برخی ممکن است از چت بات‌ها بخواهند که مقالات خود را به صورت تکه‌های بزرگ یا کامل برای آن‌ها بنویسند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از ابزار‌ها به عنوان کمک یا شریکی برای دادن ایده و طوفان فکری استفاده کنند.

همچنین دانش‌آموزان به استفاده از فقط ChatGPT و مدل‌های مشابه وسوسه نمی‌شوند. word spinner نوع دیگری از نرم‌افزار هوش مصنوعی است که متن را بازنویسی می‌کند و ممکن است برای معلم کمتر آشکار شود که کار، سرقت ادبی یا تولید شده توسط هوش مصنوعی بوده است. آنی چچیتلی، مدیر ارشد محصولات این شرکت می‌گوید آشکارساز هوش مصنوعی Turnitin برای تشخیص موارد استفاده شده از این ابزار به روزرسانی شده است. همچنین این نرم افزار می‌تواند کار‌هایی را که توسط سرویس‌هایی مانند spell checker Grammarly بازنویسی شده است، شناسایی کند.

خود این ابزار‌های تشخیص، خطر سوگیری دارند. زبان‌آموزان زبان انگلیسی ممکن است به احتمال زیاد آن‌ها را کنار بگذارند. یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ نشان داد که ۶۱.۳ درصد نرخ مثبت کاذب هنگام ارزیابی آزمون‌های (TOEFL) با هفت آشکارساز هوش مصنوعی به دست آمده است. البته این مطالعه نسخه Turnitin را بررسی نکرده بود.

مدارسی که از ابزار Turnitin استفاده می‌کنند، برای یک دوره آزمایشی رایگان به نرم افزار تشخیص هوش مصنوعی دسترسی داشتند که در ابتدای امسال به پایان رسید. اکثر مشتریان این سرویس، تصمیم به خرید این ابزار تشخیص هوش مصنوعی گرفتند. اما خطرات سوگیری علیه مخصوصاً زبان‌آموزان انگلیسی باعث شده است که برخی از دانشگاه‌ها فعلاً این ابزار را کنار بگذارند. دانشگاه ایالتی مونتکلر در نیوجرسی در ماه نوامبر اعلام کرد که استفاده از آشکارساز هوش مصنوعی Turnitin را متوقف خواهد کرد. دانشگاه وندربیلت و دانشگاه نورث وسترن نیز تابستان گذشته همین کار را کرده اند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.