به گزارش شهرآرانیوز، محمود مشهدیشریف با بیان اینکه تقریبا از سال ۸۵ اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده آغاز شد و در سال ۹۳ به اوج خود رسید، بهطوریکه ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد، تصریح کرد: از زمانی که واردات خودرو ممنوع شد، ما شاهد افت شدید اسقاط خودرو بودیم؛ بهطوریکه ما در سال ۱۳۹۸ ما شاهد اسقاط ۷ هزار دستگاه خودرو بودیم.
مشهدیشریف افزود: براساس قانون، ساماندهی صنعت خودرو متولی اسقاط خودرو از وزارت راه به وزارت صمت سپرده شد و در سال گذشته ۷۰ هزار خودرو اسقاط شد که مجموع اسقاط خودرو در سال گذشته ۲۵ درصد نسبت به سالهای گذشته افزایش اسقاط داشتهایم، براساس قانون ساماندهی صنعت خودرو دولت موظف بود که ظرف ۳ ماه آییننامه ازردهخارجکردن خودروهای فرسوده را تصویب و ابلاغ کند.
او بیان کرد: امیدواریم زیرساخت اسقاط آییننامه خودروهای فرسوده انجام شود؛ بهطوریکه امسال به رکوردهای بالاتری برسیم.
مشهدیشریف گفت:خودروسازان عملا تمایلی به طرحهای جایگزینی خودرو ندارند یا موعد فراخوان خودرو را یکسال دیگر برای مشتری میزنند تا این خودرو افزایش قیمت پیدا کند و عملا با این کار، متقاضی توان پرداخت قیمتهای بالا را ندارد و منصرف میشود.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده اضافه کرد: تعداد اتوبوسهای تولیدشده در سال گذشته خیلی کم بود و تولید اتوبوس در داخل کشور در طول سال کمتر از هزار دستگاه است.
مشهدیشریف گفت: برای تولید خودروهای داخلی، ۱.۵ درصد قیمت خودرو و برای خودروهای وارداتی هم ۵ درصد باید به این صندوق پرداخت شود. این صندوق توسعه صنعت درحالحاضر حدود ۶ همت موجودی دارد و اولویت پرداخت تسهیلات با خودروهای عمومی و موتورسیکلت است؛ بهطوریکه دولت موظف است ظرف ۳ ماه آینده مبالغی را که در این صندوق جمعآوری شده است، به نوسازی و واردات اتوبوس اختصاص دهد؛ بهطوریکه امیداوریم این صندوق، بخشی از مشکلات را حل کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران