صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

طالبان از سفر گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی افغانستان به تهران برای شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) ممانعت کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرغم فراهم شدن کلیه تمهیدات قانونی برای سفر گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی به تهران به منظور شرکت در مراسم بزرگداشت بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، طالبان از خروج او از افغانستان جلوگیری کرده است.

این در حالی است که حضور رهبران سیاسی و شخصیت‌های شاخص به ویژه از کشور‌های همسایه و منطقه در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) امری معمول است و در سال‌های گذشته از افغانستان نیز شخصیت‌های سرشناس سیاسی، جهادی و مذهبی و نمایندگان رسمی دولت در این مراسم شرکت کرده‌اند.

طالبان هیچ توضیحی درباره دلایل ممانعت از سفر حکمتیار به ایران ارائه نکرده؛ اما ناظران می‌گویند که این تصمیم احتمالا در واکنش به انتقادات صریح آقای حکمتیار از ساختار قدرت سیاسی طالبان، لزوم برگزاری انتخابات، نقش مردم در گزینش رهبران، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران و سایر سیاست‌های طالبان اتخاذ شده است.

از سوی دیگر، استفاده طالبان از قوه قهریه برای تصاحب ملک محل سکونت آقای حکمتیار در غرب کابل و به دنبال آن وضع محدودیت بر فعالیت‌های سیاسی و حزبی وی نیز به تنش در روابط دوطرف دامن زد و انتقادات آقای حکمتیار و نزدیکان او علیه دولت حاکم را افزایش داد.

با این‌همه کارشناسان می‌گویند که ممانعت از شرکت گلبدین حکمتیار در مراسم ارتحال امام خمینی در تهران، با توجه به رویکرد دولتمردان طالبان درباره توسعه روابط با ایران، این تلاش‌ها را تضعیف می‌کند و به ویژه برای آن دسته از رهبران طالبان که تاکنون در زمینه توسعه روابط با تهران تلاش کرده‌اند، سیگنال‌های منفی می‌فرستد؛ چیزی که برای منافع ملی افغانستان، هزینه خواهد داشت.

منبع: ایراف

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.