صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر استان خراسان‌رضوی رکورددار کشور از نظر وسعت پهنه‌های فرونشستی است و این فرونشست‌ها در بلندمدت ویرانگر خواهند بود.

به گزارش شهرآرانیوز، علی بیت‌اللهی با اشاره به گسترش فرونشست در خراسان‌رضوی اظهار کرد: آخرین مطالعات درباره وضعیت فرونشست در خراسان‌رضوی نشان می‌دهد که پهنه‌های فرونشستی در این استان، پنج‌برابر وسعت فرونشست‌های اصفهان است که جزو استان‌های وسیع فرونشست محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان خراسان‌رضوی رکورددار کشور از نظر وسعت پهنه‌های فرونشستی است، گفت: این فرونشست‌ها در بلندمدت ویرانگر خواهند بود و دلیل اصلی آن هم افت سطح آب زیرزمینی است که در برخی از استان‌ها این موضوع به مرز بحران رسیده‌ است.

رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به امتداد وسعت فرونشست در استان خراسان‌رضوی و تسری آن به شهر مشهد، ادامه داد: موضوع مهم این است که در امتداد فرونشستی استان خراسان‌رضوی، می‌بینیم که این فرونشست به سمت شمال غربی شهر مشهد رسیده و نرخ آن حدود ۲۰ سانتی‌متر در سال است. این فرونشست وارد مشهد شده است و به‌تدریج به مرکز شهر توسعه پیدا می‌کند و حوالی حرم امام‌رضا‌(ع) و اماکن مذهبی را درگیر می‌کند.

بیت‌اللهی افزود: اگر این بی‌توجهی‌ها نسبت به گسترش پهنه‌های فرونشست ادامه پیدا کند، محدوده کلی شهر مشهد هم آسیب خواهد دید.

وی درباره به‌خطر‌افتادن اماکن مذهبی در استان‌هایی که پهنه‌های فرونشستی در آن توسعه پیدا کرده است، اظهار داشت: در منطقه‌ای مانند اصفهان که جزو استان‌های پرخطر از لحاظ پهنه‌های فرونشستی است، بیش از ۲۸۵ مسجد ازجمله مساجد تاریخی و قدیمی و همچنین مساجد جدید در پهنه فرونشست قرار دارند و در سایر استان‌های پرخطر هم اماکن مذهبی ارزشمند بسیار زیادی در خطر فرونشست هستند.

رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: در مطالعات این امکان وجود دارد تا وضعیت اماکن مذهبی و بقاع متبرکه و امامزاده‌ها از نظر قرارگیری آن‌ها در محدوده پهنه‌های فرونشستی مورد بررسی قرار بگیرد.

منبع: ایلنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.