صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

«جو بایدن» ۸۱‌ساله و «دونالد ترامپ» ۷۸‌ساله، مسن‌ترین نامزد‌های ایالات متحده امریکا هستند که قصد دارند به ریاست‌جمهوری برسند و در این راستا قرار است ساعاتی دیگر مناظره انتخاباتی برگزار کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تنها سه‌بار در تاریخ ایالات متحده بر نتیجه انتخابات تأثیر محسوس گذاشته است که البته آن سه مورد هم تنها چند هفته یا چند روز قبل از انتخابات برگزار شده بود و شاید هم به همین دلیل تاثیرگذارتر بود. این موارد شامل مناظره سال ۱۹۶۰ میلادی بین «جان اف کندی» و «ریچارد نیکسون»، مناظره سال ۱۹۷۶ میلادی بین «جیمی کارتر» و رئیس جمهور وقت «جرالد فورد»، و مناظره سال ۱۹۸۰ میلادی بین «رونالد ریگان» و رئیس جمهور وقت «جیمی کارتر» است.

اما این بار جو بایدن تلاش کرد که تاریخ مناظره خود با دونالد ترامپ را ۴ ماه پیش از زمان رای‌گیری برگزار کند و حتی منتظر برگزاری کنوانسیون‌های انتخاباتی دو حزب نیز نماند. دلیل آن هم این است که امروزه تعداد بالایی از آمریکایی‌ها رای‌های خود را به صورت پستی ارسال می‌کنند. در ضمن این نخستین‌بار در تاریخ آمریکاست که یک رئیس‌جمهور مستقر با سلف خود یعنی رئیس‌جمهور سابق در برابر دیدگان میلیون‌ها بیننده تلویزیونی مناظره می‌کنند.

مناظره‌ها کی و کجا برگزار می‌شود؟

نخستین مناظره انتخاباتی بین جو بایدن و دونالد ترامپ ساعت ۲۱ پنجشنبه به وقت شرقی آمریکا ساعت ۴:۳۰ صبح جمعه به وقت تهران و ۳:۰۰ صبح جمعه به وقت اروپای مرکزی از شبکه تلویزیونی سی. ان. ان. بدون حضور تماشاگران استودیویی، پخش می‌شود.

شبکه خبری تلویزیونی اِی. بی. سی. نیز اعلام کرد که میزبان دومین مناظره ریاست جمهوری در تاریخ ۱۰ سپتامبر (۲۰ شهریور) خواهد بود.

جیک تاپر و دانا باش، دو مجری مناظره اول در شبکه سی. ان. ان خواهند بود. سی. ان. ان اعلام کرده است که فقط بایدن و ترامپ شرایط شرکت در این مناظره را احراز کرده‌اند.

شرایط مناظره این است که نامزد‌ها باید از رای کافی در سبد ایالتی برخوردار باشند تا شانس واقعی برای کسب تعداد لازم آرای الکترال را داشته باشند و همچنین در چهار نظرسنجی ملی جداگانه، حداقل ۱۵ درصد از حمایت‌ها را دریافت کرده باشند. با این تفاسیر، «رابرت اف کندی جونیور»، کاندیدای مستقل ریاست‌جمهوری این معیار‌ها را برآورده نکرد.

قوانین چیست؟

در مناظره ۹۰ دقیقه‌ای صبح فردا، نامزد‌ها در یک تریبون متحدالشکل ظاهر می‌شوند. به آنها خودکار، کاغذ و بطری آب داده می‌شود، ولی حق ندارند از وسایل یا یادداشت‌های از پیش تهیه شده استفاده کنند.

میکروفون‌ها در طول مناظره به جز برای نامزدی که نوبت صحبت‌کردن است، روشن نخواهد بود و مجریان برنامه از همه ابزار‌هایی که در اختیار دارند برای اجرای زمان‌بندی و اطمینان از یک بحث متمدنانه استفاده خواهند کرد.

بایدن در سمت راست صفحه تماشاگران روی صحنه قرار خواهد گرفت و ترامپ نیز بر اساس پرتاب سکه، این فرصت را دارد که به عنوان نفر آخر، حرف‌های تمام‌کننده خود را بزند.

قرار است در طول این مناظره دو وقفه کوتاه تبلیغاتی پخش شود و در این مدت دستیاران کاندیدا‌ها مجاز به تعامل با آنها نیستند.

آخرین بار چه اتفاقی افتاد؟

دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت و جو بایدن در طول رقابت‌های انتخاباتی در سال ۲۰۲۰ میلادی دو بار با هم مناظره کردند که اولین رویارویی تلویزیونی آنها به یک جدال لفظی پر هرج‌و‌مرج تبدیل شد. سومین مناظره بین آنها نیز پس از مثبت شدن نتیجه آزمایش کووید-۱۹ ترامپ و گذراندن سه روز در بیمارستان لغو شد؛ چراکه ترامپ از شرکت در یک مناظره مجازی خودداری کرد.

موضوعات مورد بحث چه خواهد بود؟

موضوعات مورد بحث ممکن است شامل موارد متعدد باشد؛ ازجمله اینکه نامزد‌ها چگونه می‌خواهند با چالش‌های ناشی از قیمت‌های بالای مواد غذایی، موج مهاجران در مرز ایالات متحده و مکزیک، و جنگ‌های جاری «اسرائیل-حماس» و «روسیه-اوکراین» مقابله کنند.

نقش ترامپ در یورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره، تلاش برای مردود اعلام‌کردن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ و محکومیت ترامپ به ۳۴ فقره جرم برای مشارکت در پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار همچنین مشکلات حقوقی پیش‌روی بایدن از جمله محکومیت پسرش، هانتر، ممکن است در طول مناظره مطرح شود.

منبع: نورنیوز

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.