صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آتش‌نشانی مشهد به استاندارد جهانی رسید

  • کد خبر: ۲۳۶۴۵۰
  • ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
فقط چهار دقیقه و ۳۲ ثانیه؛ این میانگین زمانی است که آتش‌نشان‌های مشهدی بعد از اعلام حریق از یکی از ۵۶ ایستگاه شهر، خودشان را به محل حادثه می‌رسانند.

به گزارش شهرآرانیوز، فقط چهار دقیقه و ۳۲ ثانیه؛ عددی که با‌وجود کم‌و کسری‌هایی که در سازمان آتش‌نشانی و تعداد ایستگاه‌ها در مشهد وجود دارد، کاملا منطبق با استاندارد‌های جهانی است.

براساس برآورد‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است، مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴ باید حدود ۶۰ ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشد و برای تحقق این برنامه‌ریزی، سال گذشته دو ایستگاه ۵۵ و ۵۶ در دو نقطه پرجمعیت و پرتراکم و پرحادثه مشهد یعنی بولوار وکیل‌آباد و بولوار حر در کمترین زمان ممکن ساخته و تجهیز شد. 

بولوار وکیل‌آباد به عنوان یکی از پرحادثه‌ترین معابر مشهد، از داشتن یک ایستگاه اختصاصی آتش‌نشانی محروم بود. به همین دلیل برنامه‌ریزی برای ساخت یک ایستگاه آتش‌نشانی مناسب صورت پذیرفت و در سال گذشته پنجاه‌وپنجمین ایستگاه آتش‌نشانی شهر در این بولوار پرتردد شهری و در یک زمین ۱۲۰۰ مترمربعی به بهره‌برداری رسید.

حوادث متعدد در بولوار وکیل‌آباد

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا، درباره اهمیت ساخت این ایستگاه گفت: بولوار وکیل‌آباد از مسیر‌های پرتردد و معابر پرجمعیت شهر مشهد است و از‌آنجا‌که ییلاقاتی مثل طرقبه‌و‌شاندیز در انتهای این محور قرار گرفته‌اند، متأسفانه شاهد حوادث متعددی در بولوار وکیل‌آباد هستیم که باید به‌سرعت به آنها امدادرسانی شود.

 مهدی یعقوبی افزود: از‌طرف‌دیگر، در برخی حوادث و موارد بحرانی، شهرستان طرقبه‌شاندیز از آتش‌نشانی مشهد درخواست کمک می‌کند که در این مورد هم سرعت انتقال نیرو و تجهیزات بسیار مهم است. به‌همین‌دلایل، پنجاه‌وپنجمین ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری در انتهای بولوار وکیل‌آباد احداث گردید.
پنجاه‌و‌پنجمین ایستگاه آتش‌نشانی شهر مشهد که ۱۴‌مهرماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید، حدود ۲۰‌میلیارد تومان برای مدیریت شهری هزینه داشت.

ویژگی خاص ایستگاه وکیل‌آباد

اما ایستگاه وکیل‌آباد یک ویژگی خاص دیگر هم دارد که سایر ایستگاه‌ها از آن بی‌بهره هستند؛ آن‌هم امکان استقرار پلتفرم هفتادودومتری در این ایستگاه است. شهرداری مشهد پیش‌از‌این برای تکمیل تجهیزات خودش و امدادرسانی راحت‌تر به ساختمان‌های مرتفع دو دستگاه نردبان هفتادودومتری خریداری کرده بود که به‌دلیل کوچک‌بودن آشیانه در محدوده بولوار وکیل‌آباد، امکان استقرار آن فراهم نبود و برای همین منظور در ساخت آشیانه ایستگاه شماره ۵۵ این موضوع مهم مدنظر قرار گرفت.

حدود پنج ماه پس از افتتاح ایستگاه بولوار وکیل‌آباد، در ۱۷‌اسفندماه سال گذشته، ایستگاه شماره ۵۶ در بولوار حر و در دل یکی از نقاط حساس و تقریبا پر‌حادثه دیگر شهر به بهره‌برداری رسید. 

محدوده‌ای که این ایستگاه در آن قرار گرفته است، کاربری‌هایی مثل انبار مواد غذایی، میدان‌بار رضوی، صدمتری، منازل شهرک اقدسیه، انبار‌های ضایعات مفتح شرقی و منازل مردم در خیابان پورسینا قرار دارد که تا قبل از افتتاح ایستگاه شماره۵۶، با توجه به حجم ترافیک در شهرک شهید رجایی، در صورت بروز حادثه، اعزام آتش‌نشانان از هرکدام از چهار ایستگاهی که در نزدیکی این محدوده قرار داشتند، بین هشت تا ده دقیقه زمان می‌برد تا به محل حادثه برسند.

 این موضوع و از همه مهم‌تر ۱۲۰۰ حادثه‌ای که در محدوده بولوار حر و پورسینا و نزدیکی‌های آن رخ داده بود، باعث شد تا در سریع‌ترین زمان ممکن این ایستگاه ساخته شود. ایستگاه ۵۶ آتش‌نشانی شهرداری مشهد در زمینی به مساحت ۱۵۰۰‌مترمربع ساخته شده است و علاوه بر امکان استقرار چهار خودرو در آشیانه آن، در هر شیفت یازده آتش‌نشان در این ایستگاه حضور خواهند داشت.

اختصاص ۱۳۵ میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه‌های جدید

محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد، با اشاره به اعتبارات مناسب درنظر‌گرفته‌شده برای ساخت و توسعه ایستگاه‌ها و خرید تجهیزات آتش‌نشانی گفت: سال گذشته برای ساخت و توسعه ایستگاه‌ها ۹۳ میلیارد تومان و برای خرید تجهیزات هم ۷۵‌میلیارد تومان اختصاص داده شد که همه این اعتبارات جذب و هزینه شد. در بودجه امسال هم ۱۳۵‌میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه‌های جدید اعتبار در نظر گرفتیم و ۱۱۹‌میلیارد تومان هم برای خرید تجهیزات بودجه کنار گذاشتیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.