صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بازیگران و فعالان حوزه هنر فرانسه با شکست سکوت خود، ابعاد بحران سوءاستفاده جنسی در سینمای فرانسه را به تصویر کشیده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بنوا ژاکو و ژاک دویلون، کارگردانان برجسته سینمای فرانسه به‌تازگی برای بازجویی در مورد اتهام‌های سوءاستفاده جنسی بازداشت شدند.

جودیت گودرچ، بازیگر و کارگردان ۵۲ ساله فرانسوی ژاکو و دویلون را به‌طور رسمی به تجاوز و سوءاستفاده جنسی در دوران نوجوانی خود متهم کرده است.

هر ۲ مظنون این اتهام‌ها را رد و وکلای آنها بازداشت این ۲ کارگردان را محکوم کردند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که ۲۸ ژوئن (۸ تیر) نیز اعلام شد که دومینیک بوتونات، رئیس مرکز ملی سینما و تصویر متحرک فرانسه (CNC) پس از محکومیت به تجاوز جنسی به پسر خوانده‌اش در سال ۲۰۲۰، به ۳ سال زندان محکوم شده است.

نکته مهم این است که مرکز ملی سینما و تصویر متحرک فرانسه خود یک سازمان دولتی است که نقش آن شامل نظارت بر اقدام‌ها برای مهار خشونت جنسی در صنعت سینمای این کشور می‌شود.

بوتونات در بیانیه‌ای که بلافاصله پس از صدور حکم منتشر شد، اعلام کرد که از ریاست این سازمان کناره‌گیری می‌کند.

دادگاه جنایی منطقه نانتر فرانسه گفت که دومینیک بوتونات مدت یک سال زندان خود را با پوشیدن دستبند الکترونیکی در خانه خواهد گذراند. همچنین بوتونات ۵۴ ساله به مدت ۳ سال از هرگونه تماس با قربانی منع شده است.

این در حالی است که پارلمان فرانسه در ماه می (اردیبهشت) با ایجاد یک کمیسیون تحقیق برای بررسی خشونت جنسی و جنسیتی در سینما و سایر بخش‌های فرهنگی این کشور پس از دریافت چندین گزارش در این مورد موافقت کرد. مجمع ملی یا مجلس سفلی فرانسه به اتفاق آرا با تشکیل این کمیسیون موافقت کرد.

فرانچسکا پاسکوینی، قانونگذار حزب سبزها، گفت: زمان آن رسیده که فرش قرمز برای سوءاستفاده‌کنندگان جنسی پهن نشود.

کمیسیون جدید قرار است وضعیت افراد زیر سن قانونی را در بخش‌های مختلف سینما، تلویزیون، تئاتر، مد و تبلیغات و همچنین بزرگسالان شاغل در این بخش‌ها بررسی کند.

رای پارلمان یک روز پس از آن انجام شده بود که ایسیلد لو بسکو، بازیگر ۴۱ ساله در زندگی نامه خود فاش کرده بود که در طول رابطه‌ای که از ۱۶ سالگی آغاز شده بود، از سوی بنوا ژاکو مورد تجاوز قرار گرفته بود.

واشنگتن پست در مقاله‌ای می‌نویسد: فرانسه تمایلی به رسیدگی به مشکل عمیق خود در مورد سوءاستفاده جنسی ندارد.

نخستین کسی که سکوت در مورد خشونت جنسی در سینمای فرانسه را شکست، آدل هنل بود که در سال ۲۰۱۹ فاش کرد زمانی که به‌عنوان یک بازیگر کودک بازیگری می‌کرد، از سوی یک فیلمساز مورد آزار جنسی قرار گرفت.

ونسا اسپرینگورا، نویسنده فرانسوی هم در سال ۲۰۲۰ بحران آزار جنسی را در بخش دیگری از حوزه فرهنگی فرانسه، یعنی نویسندگی، توصیف کرد. اسپرینگورا گفت که به‌عنوان یک نوجوان ۱۴ ساله در یک رابطه توهین‌آمیز با گابریل ماتزنف، یک رمان نویس که در آن زمان ۵۰ ساله بود، گرفتار شده بود.

از مدت‌ها پیش از آغاز کن ۲۰۲۴ (که از ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد برگزار شد) گزارش‌هایی درباره انتشار فهرستی از شرکت‌کنندگان متهم به تجاوز جنسی منتشر شد.

رسوایی‌های جنسی که در سال‌های اخیر به بخش جدایی‌ناپذیر رویداد‌های هنری در کشور‌های غربی تبدیل شده‌اند، برگزارکنندگان را به سمت تدوین مجموعه قوانین برای برخورد با هنرمندان مرتکب اعمال خشونت‌آمیز سوق داده‌اند.

در همین چارچوب، آکادمی سزار فرانسه ۲ سال قبل مجموعه قوانینی را در این رابطه وضع کرد. به نظر می‌رسد که کن هم باید فراتر از ایجاد گروه مدیریت بحران با در نظر داشتن گستردگی رسوایی جنسی در صنعت سینما و به‌طور خاص صنعت سینمای فرانسه در این مسیر حرکت کند.

منبع: کافه سینما

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.