صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که کشورش در تلاش‌های مداوم با مصر و قطر جهت پیشبرد پیشنهاد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای آتش‌بس در نوار غزه، مشغول به کار است.

به گزارش شهرآرانیوز، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک جلسه گفتگو درباره سیاست خارجی دولت بایدن در مؤسسه بروکینگز در واشنگتن، افزود: «باید یک برنامه روشن و قابل تأیید برای مدیریت امور نوار غزه در روز پس از جنگ وجود داشته باشد.»

بلینکن ادامه داد: اگر برنامه‌ای برای اداره غزه وجود نداشته باشد، سه احتمال وجود دارد: یا بازگشت حماس، یا اشغال غزه توسط اسرائیل، یا هرج و مرج و ما آن را نمی‌پذیریم.وی ادعا کرد که کشورش با مصر و قطر تلاش‌های خستگی ناپذیر برای دستیابی به آتش‌بس در غزه انجام می‌دهند.

قطر، مصر و ایالات متحده پیشتاز میانجیگری برای پایان دادن به جنگ اشغالگران در غزه هستند و موفق شدند آتش‌بس موقتی را که به مدت یک هفته تا اوایل دسامبر گذشته ادامه داشت و منجر به تبادل اسرای فلسطینی و اسرای صهیونیست بین تل‌آویو و حماس شد، محقق کنند و مقادیر کمی از کمک‌ها به نوار غزه که ۱۸ سال در محاصره بوده است منتقل شوند.

تلاش‌های مشابه این سه کشور علی‌رغم جلسات مکرر پاریس، قاهره و دوحه، هنوز به دستیابی به آتش‌بس دیگری منجر نشده است. در ۶ ماه مه، جناح‌های فلسطینی با پیشنهادی برای توقف جنگ و تبادل اسرا که از سوی مصر و قطر مطرح شده بود موافقت کردند، اما اشغالگران آن را رد کرده و مدعی شدند که شروط‌شان را محقق نمی‌کند.

بلینکن در ادامه تاکید کرد که جنگ غزه باید با یک برنامه روشن و قابل تحقق در زمینه مدیریت نوار و تامین امنیت در آن پایان یابد.

او توضیح داد که واشنگتن «برنامه‌های کافی از سوی اسرائیلی‌ها در رابطه با دوران پس از جنگ ندیده است».

بلینکن تصریح کرد که آتش‌بس در غزه تلاش‌ها برای بازگرداندن ساکنان به مناطق شمالی را افزایش می‌دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر ادعا کرد که هدف اصلی واشنگتن از هفت اکتبر «پرهیز از گسترش جنگ در منطقه به ویژه در شمال اراضی اشغالی و به ویژه با حزب‌الله» بوده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.