صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

در ادامه برنامه‌های تبیلغاتی نامزد‌های ریاست جمهوری در مرحله دوم، امروز محمدجواد ظریف در راستای حمایت از مسعود پزشکیان به مشهد سفر کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه کشور امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی مشهد در میان هواداران مسعود پزشکیان، اظهار کرد: به مردان و زنان بزرگوار خراسان رضوی عرض ادب دارم، شهر ضامن ایران، شهر امام هشتم، قبله‌گاه همه ما ایرانیان، شهر فردوسی و شجریان. شاید امروز من کوتاه‌ترین زیارت عمرم را در حرم انجام دادم، زیرا شما منتظر بودید.

وی افزود: مردم اصل هستند، این مردم هستند که ما را سربلند کردند، این مردم هستند که در هزاران سال گذشته ایران را قوی کردند. اگر ما مردمی نداشتیم، ایرانی نبود. هجمه‌های خارجی و سپاهیان مفول و چنگیز و دیگران آمدند، اما ما ماندیم و آنها رفتند، ما ماندیم و شکل آنها نشدیم، بلکه آنها رنگ ما را گرفتند.

ظریف بیان کرد: ما کشوری از فرصت و امکانات هستیم، اما متاسفانه گرفتار کسانی شدیم که یک جهان فرصت‌سوزی داشتند. ما کشوری سربلند و مردمانی پرافتخار هستیم، اما گرفتار کسانی شدیم که برای ما تحریم، سرکوب و ناآرامی به همراه آوردند. ما مردمانی هستیم ایستاده به بلندای تاریخ، اما گرفتار کسانی شدیم که در جهل مرکب مانده‌اند و ما را گرفتار کرده‌اند.

نمی‌گذاریم کسی ما را تحریم کند

وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما نباید تحریم باشیم. ایرانی نباید تحقیر شود، ایرانی باید در سراسر جهان تجلیل شود. هیچ ایرانی نباید در انتظار دیدن فرزند و نوه خود پشت صفحه تبلت و موبایل بماند، بلکه باید بتواند فرزندان و نوادگان را در کنار خودش در این سرزمین پر از فرصت، در این سرزمین پهناور آریایی داشته باشد. ما یک جهان فرصت و یک ایران سربلندی و افتخار هستیم، ما باید این ایران را انتخاب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم کسی به ایران تحمیل نکند، کسی ایران و ایرانی را تحقیر نکند و پشت و کمر تحریم‌ها را بشکنیم، باید دو کار انجام دهیم، اول باید به جهان نشان دهیم که ما نمی‌گذاریم کسی ما را تحریم کند و این کار را فقط پای صندوق نشان خواهیم داد و باید به آنها که در طول ۲۰ سال گذشته برای ما تحریم آورده‌اند و دیگران را متهم می‌کنند، نشان دهیم که باید برای همیشه به خانه بروند.

ظریف با بیان اینکه ایران کشور سربلندی است، عنوان کرد: روز جمعه با یک انتخاب کاملا روشن مواجه هستیم که به گذشته برگردیم یا به آینده برویم؟ ما گذشته را نمی‌خواهیم، می‌خواهیم به سمت آینده‌ای درخشان برویم. آینده‌ای که در آن بانوان احترام دارند و کسی به جای دخترش یک مرد را به برنامه خانواده نمی‌فرستد، ما چنین آینده‌ای می‌خواهیم.



وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: ما مثل این اقلیت نیستیم که صدای اکثریت را نشنویم، ما اکثریت هستیم و شما اقلیت هستید که از اکثریت می‌ترسید. شما برخلاف منویات رهبر معظم انقلاب مانع آمدن مردم به پای صندوق‌های رای می‌شوید و از هر ترفندی استفاده می‌کنید تا تهجر ادامه پیدا کند، مردم ما این را نمی‌خواهند. چند نفر از ستاد پزشکیان در برنامه آقای جلیلی اخلال کردند؟ اجر می‌کردند چه بلایی سرشان می‌آوردید؟ بپذیرید اقلیت هستید، بپذیرید اکثریت شما را نمی‌خواهند.

وی تصریح کرد: من بعد از سه سال که همه‌جور دروغی راجع به من و برجام گفتند، هشت دقیقه در تلویزیون صحبت کردم، انگار آب به لانه مورچگان ریختم. از آن روز تا امروز هر فرصتی پیدا کردند هزاران دقیقه وقت شما مردم و پول بیت‌المال را تلف کردند که در‌وغ‌هایشان را ادامه دهند. من به آنها می‌گویم اگر برجام بد بود سه سال فرصت داشتید چرا خارح نشدید؟ چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ می‌گوید وفای به عهد کردید، اما باز هم دروغ است، ماده ۳۶ برجام به شما اجازه می‌داد از برجام خارج شوید، چرا خارج نشدید؟

ظریف بیان کرد: ما مرگ به کسی نمی‌گوییم. ما برای همه زندگانی می‌خواهیم. ما خواهان مرگ هم‌وطنانمان نیستیم، بلکه برای هم‌وطنانمان آزادی، استقلال و سربلندی می‌خواهیم. ما می‌گوییم زنده باد مخالف من. ما میراث‌داران خمینی کبیر و خاتمی و پیروان رهبری هستیم که می‌گویند رای مردم حق‌الناس است. ما اجازه نمی‌دهیم شما با انواع ترفند‌ها مردم را از صندوق رای دور کنید و ساعت ۶ بعدازظهر پیام‌های فریبکارانه بزنید که مردم را در خانه نگه دارید. چرا از مردم می‌ترسید.

ما قیم مردم نیستیم، وکیل مردم هستیم

وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران افزود: به مردم گفتید یک جهان فرصت، ما یک ایران فرصت و ۸۵ میلیون فرصت داریم. چرا این فرصت را تحقیر و محدود می‌کنید؟ چرا فکر می‌کنید این بزرگ‌ترین فرصت ما قیم‌هایی مثل شما می‌خواهند؟ مردم ما به فرموده بنیان‌گذار انقلاب ولی‌نعمتان ما هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما قیم مردم نیستیم، وکیل مردم هستیم و حق نداریم بر این مردم تحمیل، این مردم را تحقیر و با تحریم‌ها سفره مردم را کوچک کنیم، بعد از پول از کجا نامعلوم به در خانه مردم بسته ارزاق و کارت ۳۰۰ هزار تومانی بفرستیم. این مردم عزیز هستند چرا آنها را تحقیر می‌کنید؟ مگر رای مردم خریدنی است؟ اگر این پول از بیت‌المال است، کسی که هزینه کرده، چه معاون رئیس‌جمهور باشد چه دیگران تخلف کرده و باید به زندان برود، اگر هم از جای دیگر است آن وقت ثابت می‌شود که ما گفتیم کاسبان تحریم با تحریم موافق هستند و با خون به دل مردم کردن.

ظریف ادامه داد: اگر می‌گویید پول بخش خصوصی بوده، از کجا آورده است؟ چرا کارزار پزشکیان از این پول‌ها ندارد؟ شما طرفدار مستضعفان بودید، آیا مستضعفان انقدر به شما پول دادند؟ از کجا آوردید، جز از کاسبان تحریم، جز از کسانی که با شعارهایشان جیب مردم را خالی و جیب خود را پر کردند؟ می‌گویند ظریف مذاکره کرد، اما خودش تحریم شد. بله، چون من برای مردم ایران مذاکره کردم و برای ظریف مذاکره نکردم.

محمدجواد ظریف اضافه کرد: شما با هزینه مردم شعار دادید، وگرنه شما هم تحریم می‌شدید. چرا حیا نمی‌کنید و به جای اینکه ترامپ را محکوم کنید، هموطن خود را محروم می‌کنید؟ به جای اینکه بگویید ترامپ نقض قانون کرده می‌گویید برجام ضعیف نوشته شده بود، اگر ضعیف نوشته شده بود سه سال وقت داشتید خارج شوید، چرا ترامپ از برجام استفاده نکرد خارج شود؟ چرا مجبور شد برخلاف قانون خارج شود و از همه جا لعن و شماتت بشنود؟ چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ فقط این سوال من را جواب دهید. شما که سه سال است همه چیز این کشور را در اختیار دارید، چرا از برجام خارج نشدید؟

وی خطاب به افرادی که روز جمعه هشت تیر پای صندوق رای نیامدند، گفت: با کمال تواضع به این افراد عرض می‌کنم و می‌دانم شما ناراضی هستید، می‌دانم ناخشنود هستید و آنچه اتفاق افتاده در شان شما ملت بزرگ نبوده، در برابر این اراده شما سر تعظیم فرود می‌آورم، گرچه هیچ‌گاه برای اهداف خود کاری نکردم و همیشه دوستان سنگ‌اندازی کردند اما به سهم خودم بابت کاستی‌ها از همه مردم ایران عذرخواهی می‌کنم.

ظریف بیان کرد: کسانی که پای صندوق‌های رای حاضر نشدید، آنچه می‌خواستید ثابت کنید را ثابت کردید، نشان دادید ۶۰ درصد مردم از این نوع زمامداری ما ناراضی هستند. شما کار خودتان را کردید اما الان در برابر یک همه‌پرسی قرار دارید. جمعه آینده همه‌پرسی است، همه‌پرسی نه به تحریم، نه به تحقیر، نه به سرکوب زمان، نه به قطع اینترنت، نه به فیلتر و فیلترشکن. یک نه بزرگ به این مدعیان پرگوی اکثریت بگویید تا بدانند اقلیت هستند. یک نه به این تفکر، یک آری به تعامل، صداقت، پاک‌دستی، تخصص و ایران‌خواهی است.

وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: من یقین دارم مردم آگاه ایران و مردم خراسان رضوی به برکت امام هشتم روز جمعه صندوق‌های رای را پر خواهند کرد تا روز شنبه همه ما بتوانیم جشن پیروزی بگیریم. هرچه می‌خواهید بکنید پای صندوق رای روز جمعه انجام دهید، روز شنبه همه ما به منتخب ملت احترام می‌گذاریم. اگر نرفتیم و رای ندادیم و دیگری منتخب شد، آن وقت باید بپذیریم که خودمان انتخاب کردیم. روز شنبه وقت آرامش، برادری، بخشش و نگاه به جلو است نه نگاه به عقب. امیدوارم کاری کنید که به آینده‌ای روشن نگاه کنید نه آینده‌ای تیره که برادران ما برای ما به ارمغان خواهند آورد.

حاشیه ای کوتاه با حضور طرفداران سعید جلیلی

این برنامه با یکساعت تاخیر و با ظرفیت کامل سالن و سخنرانی محمدصادق جوادی حصار، رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در خراسان رضوی آغاز شد و شاهد چهره های آشنایی از اصلاح طلبان همچون حسین امینی، سرپرست سابق استانداری خراسان و برخی از نمایندگان مردم مشهد در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد بود. همچنین جمعیت زیادی نیز در بیرون از سالن به دلیل تکمیل ظرفیت از حضور در برنامه جا ماندند.

در طی این برنامه حاضران در سالن شعارهای حمایتی از مسعود پزشکیان سر می دادند و در برهه ای کوتاه تعدادی از طرفداران سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری به طرفداری از نامزد خود پرداختند که با واکنش حضار و محمدجواد ظریف روبرو شدند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.