صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ایران درحالی به دنبال تقویت ارتباط گردشگری با مالزی است، که پروازهای مستقیم بین دو کشور تقریبا از دو سال پیش متوقف شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سفر بین ایران و مالزی بدون ویزا و برای مدت زمان محدود کمتر از دو هفته امکان پذیر است. هر دو کشور بارها تلاش کرده اند روابط گردشگری خود را به ویژه سفرهای حلال و خانوادگی گسترش دهند، اما هر بار بنا به دلایلی این رابطه با افت و خیزهایی مواجه شده است. از مرداد ۱۴۰۱ پس از توقف کامل پروازهای مستقیم بین دو کشور به دلیل خودداری مالزی از سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های ایرانی به خاطر تحریم‌های آمریکا، رفت و آمد گردشگران بین ایران و مالزی ضعیف تر هم شد.  

در سال‌های اخیر به ویژه پس از پایان همه‌گیری کرونا، مقامات گردشگری مالزی بارها به ایران سفر کرده تا دوباره این بازار پرتقاضا را تقویت کنند. آخرین وعده‌ها نیز حاکی از برقراری پروازهای مستقیم بین ایران و مالزی از اوایل سال ۱۴۰۳ بوده، که هنوز محقق نشده است. چنان‌که علی اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در دیداری که با معاون گردشگری، هنر و فرهنگ کشور مالزی داشت، با اشاره به این موضوع، تاکید کرد که تلاش برای ایجاد خطوط پروازی مستقیم می‌تواند یکی از راه‌های تسریع روابط مشترک دو کشور باشد و توجه به این موضوع در تفاهم‌نامه همکاری مشترک الزامی است.  

هیأت گردشگری ایران در برنامه تبلیغاتی گردشگری ایران در کشورهای آسیای جنوب شرقی که از ویتنام شروع شد و بعد هم به مالزی رسید، در کوالالامپور  دیداری با فردوس اکبرخان، معاون گردشگری، هنر و فرنگ مالزی داشت که در آن به اشتراکات فرهنگی و مذهبی دو کشور، امکان شناخت هر چه بیشتر از طریق ابزارهای مختلف و ضرورت توسعه روابط گردشگری متوازن میان ایران و مالزی پرداخته شد و معاون گردشگری ایران هم برای میزبانی از مالزیایی‌ها با هدف شناخت و کسب آگاهی بیشتر از بستر مساعد گردشگری ایران، اعلام آمادگی کرد.  

فردوس اکبرخان، معاون گردشگری، هنر و فرنگ کشور مالزی نیز در حاشیه برگزاری رویدادی تبلیغ گردشگری ایران در این کشور، تاکید کرد که باید از تمام ابزارهای موجود برای شناخت متقابل دو کشور استفاده کنیم.  

او با بیان اینکه صنعت گردشگری جزو اولویت‌های اجرایی مالزی است و جذب ۳۶ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۴ نشانه‌ای از این دیدگاه است، افزود: توجه به بازار ایران یکی از ‌اقدامات ویژه در سال جاری خواهد بود که برای شکوفایی و توسعه متوازن آن به برنامه‌ریزی و حرکت بر مبنای تفاهم‌نامه مشترک نیاز است.

معاون گردشگری، هنر و فرهنگ مالزی نیز با اشاره به نیاز راه‌اندازی پرواز مستقیم میان دو کشور، گفت: مشارکت جدی بیش از ۱۰۰ شرکت بخش خصوصی مالزیایی برای حضور در رویداد معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران نشان از انگیزه و استقبال فعالان این حوزه از فرصت موجود است.  

در این دیدار تصمیم بر آن شد تا پس از تجمیع نقطه نظرات بخش خصوصی و دولتی از هر دو کشور، نکات کلیدی در راستای توسعه روابط گردشگری ایران و مالزی در قالب تفاهم‌نامه همکاری مشترک لحاظ شود و سپس مسیرهای اجرایی مورد نظر با همکاری فعالان این حوزه ترسیم شود.  

هیأت گردشگری ایران به دنبال لغو یکطرفه روادید با ۲۸ کشور، با هدف انجام اقدام مکمل، از جمله برگزاری رویداد معرفی ظرفیت‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران (Road show) به جنوب شرق آسیا و کشورهای ویتنام، مالزی و اندونزی سفر کرده است. معاون گردشگری ایران در سفر به ویتنام و در دیدار با مقامات گردشگری این کشور نیز پیگیری و همکاری برای برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور را خواستار شد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.