صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نمره صفر خراسانی‌ها در ادوار المپیک!

  • کد خبر: ۲۳۸۱۱۴
  • ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶
خراسان رضوی در کاروان ۴۰ نفره ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس تنها یک نماینده دارد.

علی یعقوبی | شهرآرانیوز؛ کاروان ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس با ۴۰ سهمیه شرکت می‌کند که متاسفانه تعداد سهمیه‌های ایران نسبت به دوره‌های گذشته کاهش محسوسی داشته و مدیران این موضوع را ناشی از سهمیه نگرفتن والیبال و بسکتبال می‌دانند. اما در این بین خراسان رضوی هم که دچار افت محسوسی نسبت به دوره‌های قبل شده است، فقط یک نماینده در پاریس دارد. سی و سومین دوره بازی‌های المپیک از ۵ تا ۲۱ مرداد ماه در پاریس برگزار می‌شود که ایران در این دوره با ۴۰ سهمیه (۲۹ سهمیه مردان-۱۱ سهمیه بانوان) حضور دارد. این سهمیه‌ها در ۱۴ رشته کشتی (آزاد- فرنگی)، تیراندازی، تیراندازی با کمان، وزنه برداری، تکواندو، شمشیربازی، قایقرانی، ژیمناستیک، تنیس روی میز، دوچرخه سواری، سنگنوردی، شنا و دوومیدانی به نام ورزش ایران ثبت شده که خراسان رضوی فقط در دوومیدانی آن هم فقط دارای یک نماینده است.

بی شک حضور در رویداد المپیک مهمترین آوردگاه مهم برای هر ورزشکاری است که هر چهار سال برگزار می‌شود و ورزشکاران رشته‌های مختلف تمام سعی و تلاش خود را بکار می‌گیرند تا بلکه در عمر ورزشی خود برای یک بار هم شده نام شان در المپیک ثبت شود. خراسان رضوی با توجه به ظرفیت و جایگاهی که در ورزش کشور دارد، همیشه در دوره‌های مختلف المپیک دارای چند نماینده بوده است که هر چند که به مدال نرسیده اند، اما توانسته اند سهمیه المپیک را بدست آوردند که حائز اهمیت است. اما حسرت خراسانی‌ها در مدال آوری المپیک به ۲۶ سال تبدیل شده است. پس از افتخار آفرینی برادران خادم در المپیک، هنوز ورزشکاری نتوانسته از خطه شرق کشور در این رویداد مهم به مدال آوری دست یابد. به نوعی سهم ورزش خراسان در تاریخ المپیک فقط ۴ مدال است که آن هم مربوط به کشتی و براداران خادم است که کسی هنوز نتوانسته آن را تکرار کند. در این میان رسول خادم با کسب یک مدال طلا و یک مدال برنز، پرافتخارترین ورزشکار استان در تمام المپیک هاست وامیررضا خادم نیز با ۲ مدال برنز دررتبه بعدی این افتخار آفرینی قرار دارد. هر چند که تاکنون در دوره‌های مختلف المپیک ورزشکارانی در رشته‌های جودو (جواد محجوب)، شنا (آریا نسیمی شاد)، دوومیدانی (حسن تفتیان)، مجید خدایی (کشتی آزاد)، علی معلومات (جودو)، ابوالقاسم سخدری (کشتی آزاد) و دوچرخه سواری (مجید ناصری به عنوان داور) داشتیم که با وجود درخششی که داشتند دست شان به مدال نرسیده است.

چشم امید به تفتیان

حسن تفتیان جزو آن دسته از ورزشکاران خوب کشورمان محسوب می‌شود که در عمر ورزش حرفه‌ای خود درخشش‌های قابل توجهی داشت. دونده‌ای که از دل مشکلات بزرگ شده و با سختی‌هایی که پیش رویش بود توانمندی خود را ثابت کرد و توانست جزو بهترین‌های آسیا لقب بگیرد. حالا این دونده ۳۱ ساله قرار است برای سومین بار شانس خود را در المپیک امتحان کند که قطعا با توجه بالارفتن سن آخرین حضور این دونده خراسانی در این آوردگاه محسوب می‌شود. او تاکنون در دو دوره المپیک ریو برزیل و توکیو حضور داشت که نتوانست به مدال برسد. هر چند که در المپیک ۲۰۱۶ برزیل در دوره مقدماتی ۱۰۰ متر در گروه خود سوم شد و به عنوان بهترین‌های رده سوم در گروه‌های هشت گانه به نیمه نهایی هم صعود کرد که برای اولین بار در تاریخ دوومیدانی ایران بوده است. اما در المپیک ۲۰۲۰ از صعود به نیمه نهایی باز ماند. حالا قرار است در سومین حضورش رکورد زنی کند و جای خالی مدال المپیک را در ویترین افتخارات خود پر کند. البته او در دو سال اخیر همیشه با چالش تمرین و نداشتن مربی رنج می‌برد و بیشتر مواقع با هزینه شخصی تمرین کرد و در اردو‌های خارج از کشور حضور یافت که امیدواریم در سومین حضور با مدال برگردد.

نکته

در پایان بیان این نکته نیز ضروری است که پرورش ورزشکار مدال آور در المپیک نیازمند یک نگرش و برنامه ریزی "سیستماتیک" و"اصولی" در ورزش خراسان رضوی است که کمبود ورزشکار و مدال اوری خراسانی‌ها در المپیک‌ها نیز از ضعف عمده در همین بخش‌ها نشات می‌گیرد. متاسفانه هیئت‌های ورزشی که نقش اصلی در استعدادیابی، پرورش و هدایت ورزشکاران نخبه را بر عهده دارند، در این زمینه هیچ برنامه تخصصی ندارند و نتوانسته اند برای نخبه پروری کاری انجام دهند که باید گفت بیشتر هیئت‌های ورزشی در این زمینه نمره صفر را می‌گیرند. این وضعیت در شان ورزش خراسان با این همه سرمایه و استعداد نیست.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.