صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیر انجمن سینمای جوانان دفتر مشهد گفت: حضور چهره شاخصی از مشهد را در هیئت داوران جشنواره منطقه‌ای، انتظار داریم و دوستان از این موضوع استقبال کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، شانزدهم تیر ۱۴۰۳، آثار راه‌یافته به بخش«فیلم» شصت‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشهد-مهروشید با داوری ابراهیم ایرج‌زاد، ابوالحسن داوودی، امید شمس، بابک خواجه‌پاشا، حسین نمازی، مرتضی علیزاده و مهدیه محمدی، انتخاب و معرفی شدند.

در مجموع، ۶۷ اثر به بخش «فیلم» شصت‌‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشهد-مهروشید راه‌ یافتند که از این تعداد، ۴۶ اثر داستانی، ۱۲ اثر مستند، ۳ اثر تجربی و ۶ اثر پویانمایی هستند.

به همین بهانه، گفتگویی با مدیر انجمن سینمای جوانان دفتر مشهد انجام داده‌ایم، که در ادامه می‌خوانید.

تأکید بر ژانرهای سینمایی، رویکرد جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان

محسن جهانی درباره برگزاری این جشنواره گفت: این دوره از جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان به‌میزبانی مشهد برگزار می‌شود. این رویداد هرساله به‌میزبانی شهر‌های مختلف برگزار می‌شود و دوره بعدی یعنی سال آینده، در قزوین برپا خواهد شد. مشهد بعد از چهار سال دوباره درخواست میزبانی خود را ارائه کرد و این شد که دوره شصت‌ونهم، پذیرای ده استان کرمان، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، گلستان، سیستان‌و‌بلوچستان، سمنان، مازندران، قم، اصفهان و نیز استان خراسان‌رضوی باشد.

جهانی همچنین درباره دلیل جابه‌جایی تاریخ این رویداد توضیح داد: در ابتدا، تاریخ برگزاری در خردادماه بود که باتوجه به شهادت رئیس‌جمهور و برگزاری انتخابات و پس از آن فرارسیدن محرم و صفر، جشنواره به شهریورماه منتقل شد و از هفدهم تا بیستم شهریور در خدمت هنرمندان، فیلم‌سازان و عکاسان خواهیم بود.

این فیلم‌ساز مشهدی که از دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران است، ایجاد تنوع و تکثر در انواع فیلم کوتاه و تأکید بر ژانر‌های سینمایی را رویکرد این دوره از جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان عنوان کرد و افزود: تأکید بر سینمای بومی در اولویت انتخاب و داوری است تا فیلم‌سازان به این سمت‌وسو حرکت کنند.

جهانی خاطرنشان کرد: این جشنواره در دو بخش اصلی فیلم کوتاه و عکس برگزار می‌شود. فیلم کوتاه شامل مستند، فیلم داستانی و انیمیشن است. بخش عکس نیز شامل تک‌عکس و مجموعه‌عکس است. فراخوان آن قبل از عید اعلام شد و مهلت ثبت‌نام تا بیستم فروردین ادامه داشت. آثار پس از ارسال به دبیرخانه تهران و انتخاب هیئت داوران، مورد داوری قرار گرفت و در حال حاضر، آثار راه‌یافته هم در بخش عکس و هم در بخش فیلم انتخاب شده‌اند.

مدیر انجمن سینمای جوانان دفتر مشهد با بیان اینکه هیئت انتخاب و داوری در این جشنواره مشترک است، اظهار کرد: هفت نفر از افراد شاخص سینمایی هیئت انتخاب و داوری بخش فیلم را برعهده دارند؛ ابوالحسن داوودی، بابک خواجه‌پاشا، مهدیه قطب‌الدین‌محمدی، ابراهیم ایرج‌زاد، امید شمس، حسین نمازی و مرتضی علیزاده که به عنوان کارگردان سینمای ساکن در مشهد در این جشنواره در هیئت داوران حضور دارند.

وی تصریح کرد: ما به دبیرخانه تهران تأکید کردیم، حضور چهره شاخصی از شهر مشهد را در هیئت داوران انتظار داریم. مرتضی علیزاده یکی از کارگردانان مشهدی و ساکن مشهد هستند که اکنون فیلم «بی‌بدن» را روی پرده سینما دارند.

مدیر انجمن سینمای جوانان دفتر مشهد درخصوص بخش عکس جشنواره نیز با اشاره به حضور هیئت انتخاب سه‌نفره از اساتید عکاسی، کیارنگ علایی، فاطمه بهبودی و صمد قربان‌زاده را به عنوان داوران این قسمت معرفی کرد.

این هنرمند یادآور شد: ۶۷ فیلم در این رویداد انتخاب شده‌اند که از این تعداد،۴۶ اثر داستانی، ۱۲ اثر مستند، ۳ فیلم تجربی و ۶ اثر پویانمایی است.

جهانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حضور هفت اثر از مجموعه فیلم رویش، آن را نهادی فعال با جوانان مستعد و هنرمند دانست که در فضای فیلم کوتاه، آثار بسیار درخشانی را ساخته‌اند، و ابراز کرد: تعدادی از این آثار را که در جشنواره حضور دارند، قبلاً دیده‌ام. خوشحالم که هنرمندان شهر ما در این رویداد حضور دارند و مجموعه رویش قابلیت خود را این‌گونه به اثبات رساند.

وی در زمینه فعالیت‌های انجمن سینمای جوان تصریح کرد: در حال حاضر، پویایی بسیار خوبی در انجمن سینمای جوان دیده می‌شود و اکنون چند فیلم کوتاه در حال ساخت بوده که تلاش براین است تا آثار تولیدی به جشنواره فیلم کوتاه تهران برسد. بحث آموزش ما نیز بسیار خوب پیش می‌رود و دوره‌های آموزشی تک‌درس را برای تابستان در نظر گرفته‌ایم که به صورت حرفه‌ای، یکی از حیطه‌های تخصصی سینما را به هنرجو درس خواهند داد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.