صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نخست وزیر هند برای نخستین بار از زمان جنگ روسیه و اوکراین برای یک سفر ۲ روزه در حالی به مسکو رفته که روابط بین هند و روسیه به دلیل پیچیده شدن باعث شده تا مسکو به چین که رقیب اصلی هند محسوب می‌شود، نزدیکتر شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نارندرا مودی نخست وزیر هند با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در محل اقامت او در حومه مسکو دیدار کرد.

مودی آخرین بار برای شرکت در نشستی در ولادیووستوک در ۲۰۱۹ به روسیه رفته و با پوتین دیدار داشت.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۲ طرف همچنین در سپتامبر ۲۰۲۲ در ازبکستان و در نشست شورای همکاری شانگهای دیدار کرده بودند.

مودی با انتشار تصویری از ورودش به مسکو در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) به زبان‌های روسی و انگلیسی نوشت: «منتظر تعمیق بیشتر مشارکت استراتژیک ویژه و ممتاز بین ملت‌هایمان هستیم.»

وی در حالیکه تصویری دیگر از بغل کردن خودش و پوتین را منتشر کرده بود، نوشت: «روابط قوی‌تر بین کشور‌ها به نفع مردم است.»

مودی از پوتین در شبکه ایکس بخاطر میزبانی در محل اقامتش در «نوو-اگاریوو» حومه مسکو تشکر کرد و گفت که مشتاقانه منتظر گفتگو‌های روز سه شنبه است که امیدوار است «به تقویت بیشتر پیوند‌های دوستی بین هند و روسیه کمک کند.»

روسیه از زمان جنگ سرد روابط قوی با هند داشته است و اهمیت آن به عنوان یک شریک تجاری کلیدی از زمانی که کرملین در فوریه ۲۰۲۲ نیرو‌های خود را به اوکراین فرستاد، افزایش یافته است. چین و هند به دنبال تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده به خریداران اصلی نفت روسیه تبدیل شده‌اند. به گفته تحلیلگران، هند اکنون بیش از ۴۰ درصد از واردات نفت خود را از روسیه دریافت می‌کند.

هند در دوران نخست وزیری مودی، از محکوم کردن اقدام نظامی روسیه در اوکراین اجتناب و در عین حال بر ضرورت حل و فصل مسالمت آمیز تاکید کرده است.

با این حال، با نزدیک شدن روسیه به چین، شراکت بین مسکو و دهلی پر تنش شده است. مودی به طور مشخص از نشست هفته گذشته سازمان همکاری شانگهای، یک گروه امنیتی که توسط مسکو و پکن تاسیس شده است، از حضور در قزاقستان دوری کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.