صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

حریم مهندسی گسل‌های ۹ شهر خراسان رضوی مشخص شد

  • کد خبر: ۲۳۸۲۷۷
  • ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
مدیر دفتر شمال شرق مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی گفت: حریم مهندسی گسل‌های ۹ شهر بزرگ استان خراسان رضوی تعیین و توسط این دفتر منتشر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، سارا آتشی گلستان با اعلام این خبر، اظهار کرد: منظور از حریم مهندسی گسل، حریمی است که برای یک گسل لرزه زا در نظر گرفته می‌شود که در آن سازه‌ها از اثرات حوزه نزدیک گسل مانند گسیختگی سطحی، جنبش شدید زمین، جابه جایی و زمین لغزش در مناطق با توپوگرافی و شیب زیاد تاثیر می‌پذیرند.

وی بیان کرد: در همین راستا در طول سه سال گذشته ۵۷ مورد شتاب نگاشت (ثبت شتاب زمین در طول زلزله) در استان خراسان رضوی مشخص شد که ۱۱ مورد آن مربوط به مشهد است، برای تعیین سه شتاب نگاشت جدید دیگر نیز مکاتبه‌های لازم انجام گرفته است.

مدیر دفتر شمال شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به تشریح عملکرد این دفتر در خصوص ترویج رعایت مقررات ملی ساختمان در ساختمان سازی پرداخت و گفت: در ۲ سال گذشته با توجه به بحران انرژی و ابلاغ رسمی ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، نشست‌های متعددی با دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار و چک لیست‌هایی تهیه شد تا به موضوعات مرتبط با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان پرداخته شود.

آتشی افزود: مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ضوابط طرح، محاسبه و اجرای عایق کاری حرارتی پوسته خارجی، سیستم‌های تاسیسات گرمایی، سرمایی، تهویه، تهویه مطبوع، تامین آب گرم مصرفی را در ساختمان سازی مشخص می‌کند.

وی اظهار کرد: در همین راستا برای نخستین بار در خراسان رضوی یکی از ساختمان‌های وزارت راه و شهرسازی در مشهد موفق به دریافت درجه سبز طلایی (ساختمان بسیار کم مصرف انرژی) شد و به عنوان "ساختمان سبز" لقب گرفت.

به گفته وی، در واقع ساختمان سبز نوعی طراحی و ساخت است که نسبت به ساختمان‌های استاندارد آسیب کمتری به ساکنان و محیط زیست وارد می‌کند، زیرا مطابق با استاندارد‌های خاصی طراحی و ساخته می‌شود.

ایران در کمربند زلزله خیز خاورمیانه قراردارد و تمام نقاط کشور با خطر زلزله‌های بزرگ رو به رو هستند. خراسان رضوی ۹۰ گسل را در دل خود جای داده است که ۲۱ گسل از این تعداد فعال است.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.