«در روزهای محرم و صفر، اقامهی عزای سیدالشهدا(ع) در حسینیه حرم رضوی و صحن قدس حال و هوایی وصفنشدنی دارد. دوستی با ائمه و کمک خواستن از ایشان در همهی مسائل زندگی راهگشاست و به دوستانم دوستی با ائمه(ع) و پناه بردن به ایشان را توصیه میکنم.»
آنچه خواندید دیدگاه سید امیرعلی میرهادی است، ۹ ساله و دانشآموز پایهی سوم دبستان شماره۱ پسرانهی امامحسین (ع).
او از چهارسالگی، با حفظ شعر در مهد قرآنی و همچنین پیشدبستانی امامحسین شروع به آموزش قرآن کرده و نخستینبار در هفتسالگی در صحن آزادی برای برنامهی رادیو زیارت در سالروز شهادت امامرضا(ع) اجرای دکلمه داشته و پس از آن برای اجرای برنامه در شام شهادت امامرضا(ع) نیز دعوت شده است.
اکنون پس از گذراندن دورههای تخصصی این رشته، از دکلمهخوانان حرم رضوی است. با سید امیرعلی که دلیل خود برای انتخاب این راه را محیط مذهبی خانواده و علاقه به شعرخوانی و مداحی برای اهلبیت(ع) میداند گفتگو کردهایم.
از دکلمهخوانی تا حفظ قرآن
دکلمهخوانی یعنی بیان شعرهایی در وصف و مدح و مرثیه برای اهلبیت(ع). گاهی مضمون این ابیات شامل آیات قرآنی و احادیث است که زمینه را برای حفظ موضوعی آیات و احادیث نیز پدید میآورد.
با تشویق مربی پرورشی مدرسهمان، همزمان با دکلمهخوانی، جزء۳۰ و بخشهایی از جزء یک و آیات مرتبط با بعضی اجراها را حفظ کردهام.
اکنون هم با شرکت در کلاسهای حفظ قرآن در دارالقرآن خاتمالأنبیا برای پیشرفت در روخوانی و تجوید و حفظ کل قرآن تلاش کرده و در هر جلسهی کلاس، یک صفحه را حفظ میکنم. علاوه بر حفظ، معنی آیات را نیز آموختهام.
روزی یک ساعت به حفظ شعر و مطالعهی کتب اشعار آیینی میپردازم که در دکلمهخوانی برایم مفید بوده است. شعرها را پدر و مادرم یا گروه دکلمهخوانان حرم برایم انتخاب میکنند.
با توجه به نوع مناسبت، همهی تلاشم از شعرخوانی توجه دادن مخاطب به اهلبیت و زنده نگهداشتن ایشان در قلب مردم است.
حال خوب من و انس با ائمه(ع)
انس با قرآن و یادگیری اشعاری در وصف اهلبیت(ع) سبب افزایش یادگیری و آسان شدن درس خواندن برای من و افزایش حافظهام شده است. یک ساعت تمرین دکلمه و دو ساعت حفظ قرآن جزو برنامه روزانهام است.
علاقهی بسیاری به هیئتهای مذهبی و شرکت در فعالیتهای آنها دارم و در مراسم هیئت بیتالحسین(ع) شرکت میکنم. گاهی نیز توفیق شعرخوانی در مجالس این هیئت و مسجد محلهی خودمان (مسجد سبحان) را داشتهام.
حال خوب، تندرستی، احساس امنیت و آرامش و اعتمادبهنفسی را که بهویژه هنگام دکلمهخوانی دارم از توفیقات مأنوس شدن با قرآن و ائمهی اطهار(ع) میدانم.
پیروز میدان
از کلاس اول در مسابقات حفظ قرآن در ناحیه و مدارس امام حسین(ع) شرکت کرده و هرسال موفق به کسب مقام برتر شدهام. امسال مقام اول رشتهی مداحی ناحیهی ۶ را هم به دست آوردهام. همچنین تاکنون چندهزار بیت شعر در مدح و وصف حضرات معصومین(ع) حفظ کردهام.
مدتی هم شاهنامهخوانی و نقالی انجام داده و دو سال نیز در جشنواره جابر برگزیده شدهام. به فوتبال علاقهمندم و تابستانها در دورههای این رشته ورزشی شرکت میکنم. گواهی دورههای مبتدی و تکمیلی خوشنویسی با مداد را به دست آوردهام و در کلاسهای خوشنویسی با خودکار شرکت میکنم.
در زمینهی درسی هم جزو برترینهای مدرسه هستم و درس خواندن و در کنار آن حافظ قرآن شدن، ادامهی دکلمهخوانی و ورود حرفهای به زمینهی مداحی هدف اولم است و دوست دارم در آینده نویسندهی کتاب داستان برای نوجوانان بشوم زیرا به نویسندگی خیلی علاقه دارم.
مشوقم ابتدا خانواده و پدر و مادرم و لطف ائمه(ع) بهویژه امامرضاجان است، سپس همراهی و یاری آقای قاسمی، مسئول گروه دکلمهخوانان حرم، و استادانم آقایان اطاعتی، یعقوبیآل، قربانپور و قاسمپور که همواره قدردان ایشان هستم.
عشق به امام حسین(ع)
با توجه به سن کم، مخاطبهایم از اینکه این همه شعر را از حفظ اجرا میکنم به وجد میآیند. خوشحال میشوند و در زمان اجرا و پایان آن مرا مورد لطف خود قرار میدهند.
محرم سال پیش در هیئت رضوان مدرسهی مداحی رضوان و در بیتالحسین(ع) فعالیت داشتم. هم برایشان شعرخوانی میکردم و هم به عوامل اجرای مراسم کمک میکردم.
دربارهی امام حسین(ع) کتابهای زیادی مطالعه کرده و با شرکت در مراسم و استفاده از منبرها اطلاعاتی را به دست آوردهام. هرسال در این دو ماه برنامههایی را در جاهای مختلف حرم و همچنین حسینیه حرم اجرا کردهام و از این بابت بسیار شاکرم.