صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

قطعنامه «دهه سازمان ملل متحد برای مقابله با توفان های گرد و غبار» روز چهارشنبه به وقت محلی ( ۱۰ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳ ) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اجماع جهانی به تصویب رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، پیش نویس قطعنامه دهه سازمان ملل برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار» از سوی گروه ۷۷ که شامل ۱۳۴ کشور در حال توسعه است، به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد. جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از گروه ۷۷ درباره این قطعنامه مذاکراتی انجام داد تا سرانجام این مذاکرات به نتیجه رسید.

قطعنامه دهه مقابله با توفان‌های گرد و غبار مجددا از توفان‌های گرد و غبار به عنوان یک معضل جدی جهانی نام برده و تصریح کرده است که توفان‌های گرد و غبار آسیب‌های جدی اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و زیست میحطی بر ساکنان کشور‌های متاثر از این معضل جهانی وارد کرده است.

این قطعنامه همچنین توفان‌های گرد و غبار را مانعی برای تحقق اهداف ملی کشور‌ها برای دستیابی به توسعه پایدار می‌داند. براساس بند یک اجرائی این قطعنامه، سازمان ملل متحد سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۴ را به عنوان دهه مقابله با توفان‌های گرد و غبار اعلام کرده است.

قطعنامه هدف از نامگذاری این دهه را به عنوان دهه مقابله با توفان‌های گرد و غبار، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی به منظور پیشگیری، توقف و کاهش اثرات منفی توفان‌های گرد و غبار بویژه در کشور‌های آسیب پذیر اعلام و سال ۲۰۲۹ را سال بازنگری و بازبینی در اجرای قطعنامه اعلام کرده و در همین جهت از دبیرکل سازمان ملل متحد می‌خواهد تا گزارش اجرای قطعنامه را در سال مذکور به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کند.

پیشنهاد ارائه دهه مقابله با توفان‌های گرد و غبار از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه و این پیشنهاد در قطعنامه مقابله با توفان‌های گرد و غبار در هشتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر ۲۰۲۳ به تصویب رسیده بود.

این یازدهمین قطعنامه‌ای است که از سال ۲۰۱۶ در مجمع عمومی سازمان ملل درباره مقابله با توفان‌های گرد و غبار به تصویب می‌رسد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.