صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فروش ارز اربعین از هفتم مرداد ۱۴۰۳، توسط هفت بانک عامل ملی، تجارت، صادرات، ملت، پست‌بانک، پارسیان و سپه آغاز می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، بانک مرکزی باتوجه به درپیش‌بودن ایام اربعین حسینی(ع) و در راستای تکریم هم‌وطنان ایرانی و تسهیل شرایط عزیمت آن‌ها به عتبات عالیات در سال جاری، دستورالعمل «ترتیبات تأمین و عرضه ارز دینار به زائرین اربعین حسینی(ع) در سال ۱۴۰۳» را به هفت بانک عامل ملی، تجارت، صادرات، ملت، پست‌بانک، پارسیان و سپه ابلاغ کرد.

متن دستورالعمل مورد اشاره به شرح زیر است:

۱- فروش ارز (اسکناس) به زائرین متقاضی اربعین حسینی، حداکثر به مبلغ ۲۰۰، ۰۰۰ دینار عراق، به هر زائر به نرخ فروش اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران (ETS) خواهد بود. ضمناً دریافت هرگونه کارمزد و یا هزینه از متقاضی به جزء معادل ریالی ارز مورد تقاضا (بر اساس نرخ مرکز مبادله)، ممنوع است.

۲- تأمین و پرداخت ارز از محل منابع امانی بانک مرکزی که در اختیار آن بانک قرار می‌گیرد انجام خواهد شد. در این ارتباط مقتضی است هماهنگی لازم را با اداره عملیات ارزی این بانک به عمل آورند.

۳- فروش ارز به زائرین بالای پنج سال (متولدین ۰۱/۰۶/۱۳۹۸ به قبل) از تاریخ هفتم مرداد ۱۴۰۳ تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳ با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه یا «برگه تردد اربعین» معتبر زائر، ثبت در سامانه "نظارت ارز (سنا) " در سرفصل «ارز زیارتی اربعین» (کد سرفصل ۵۰) و با الزام درج کد رهگیری در سامانه مربوطه امکان‌پذیر است.

ضمناً کد رهگیری در سامانه مربوطه (کد ملی متقاضی) پس از طی فرآیند ثبت‌نام در سامانه سماح، فعال می‌گردد.

مقتضی است بانک عامل اقدام لازم جهت توجیه کابران سامانه سنا نسبت به ثبت دقیق موارد صدر الاشاره و علی الخصوص ثبت محل تأمین ارز فروخته شده را اتخاذ کند.

تبصره: در خصوص زائرین بین ۵ تا ۱۵ سال باید اصل شناسنامه به جای کارت ملی ارائه شود.

۴- آن بانک ضمن اطلاع‌رسانی درخصوص اسامی و آدرس شعب منتخب، باید ترتیبی اتخاذ نماید که شعب منتخب در کلیه ایام غیرتعطیل در محدوده تاریخ اعلام شده در بند (۳)، نسبت به فروش ارز به زائرین گرامی اقدام کنند. همچنین لازم است در شرایط مقتضی بنابر دستور این بانک آمادگی لازم برای تداوم فعالیت فروش در ایام تعطیل را هم وجود داشته باشد.

۵- سرپرستان خانوار می‌توانند به‌منظور خرید ارز اربعین اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) با در دست داشتن کلیه مدارک هویتی خود و اعضای خانواده به شعب آن بانک مراجعه نمایند. عدم حضور سایر اعضای خانواده در شعب فروش ارز بلامانع بوده و سرپرست خانوار می‌تواند با کارت‌بانکی خود نسبت به خرید ارز برای اعضای خانواده خود اقدام کند.

۶- فروش ارز بابت سرفصل فوق، محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.

۷- به‌منظور رفاه حال زائرین و در صورت فراهم بودن شرایط، فروش ارز در بستر سامانه‌های اینترنتی بانک‌های عامل، با احراز هویت کامل مشتری و پذیرش کلیه مسئولیت‌های مترتب از سوی آن بانک امکان‌پذیر است. ضمناً در این ارتباط لازم است آن بانک قبلا ًهماهنگی لازم را با اداره پایش بازار ارز این بانک به‌عمل آورند.

۸- مقتضی است آن بانک اقدامات لازم جهت انجام عملیات بازخرید مازاد ارز فروخته شده از زائرین محترم را حسب دستور این بانک تا روز چهارشنبه مورخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ با نرخ خرید اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران (ETS) معمول نماید. لازم به توضیح است عملیات بازخرید اسکناس فروخته شده در سرفصل مزبور فاقد هرگونه کارمزد است.

تبصره ۱: بازخرید ارز فروخته شده در سرفصل مزبور صرفاً توسط بانک اولیه عامل فروش مجاز است.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.