صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رمزارز‌ها چطور زندگی ما را دگرگون می‌کنند؟

  • کد خبر: ۲۳۸۸۷۱
  • ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
بازار کریپتو، مفاهیم جدیدی را در زندگی ما جا انداخته و ما باید تکلیف خودمان را با آن روشن کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، لابد تابه‌حال کلمه «اشانتیون» به گوشتان خورده است. اشانتیون یک واژه فرانسوی است و به نمونه‌های کوچکی از محصولات مختلف گفته می‌شود که تولیدکننده با هدف بازاریابی و به‌طور رایگان در بازار پخش می‌کند. اگر تجربه گرفتن اشانتیون را داشته باشید می‌دانید که معمولا در فروشگاه‌های بزرگ یک میز تبلیغات کوچک قرار داده می‌شود و یک یا دو جوان رعنا هم پشت میز می‌ایستند و شما را به مصرف محصولی دعوت می‌کنند. خودم آخرین بار نوعی قهوه آماده را در لیوان‌های کوچک به عنوان اشناتیون سرکشیدم و تجربه خوبی هم بود.

ایردراپ نام جدید اشانتیون

تمام این چیز‌ها را تا اینجا نوشتیم که بتوانیم مفهوم «ایردراپ» را توضیح دهیم. تا پیش از اینکه بازار رمزارز‌ها شکل بگیرد به ارسال بسته‌های پشتیبانی یا انتقال نیرو از طریق بالگرد یا هواپیما ایردراپ می‌گفتند. اما بعد از شکل‌گیری بازار رمزارز‌ها و بعد از اینکه شرکت‌های مختلفی رمزارز‌های اختصاصی خودشان را به این بازار معرفی کردند، اصطلاح ایردراپ معنای جدیدی پیدا کرد. این شرکت‌ها با هدف بازاریابی و معرفی رمزارزشان به صورت محدود و البته رایگان به گروه‌های مخاطبشان رمزارز هدیه می‌کردند. 

در واقع توزیع رایگان رمزارز یا به‌اصطلاح ایردراپ رمزارز در زمان معرفی، یک سیاست قدیمی بازاریابی است. همان‌طور که شرکت‌های تولیدکننده دمنوش و بیسکویت در آغاز کار به‌طور رایگان به مردم اشانتیون می‌دهند، طراحان رمزارز نیز در آغاز راهشان به صورت ایردراپ به مردم رمزارز می‌دهند. پس تا اینجا اتفاق پیچیده‌ای رخ نداده و چیز عجیبی وجود ندارد. 

ما، تلگرام و ایردراپ

تا قبل از ماجرای ایردراپ «تون کوین» و «همستر» که در جامعه ایران فراگیر شد، خیلی از افراد با این مفاهیم آشنا نبودند. اما خب ایردراپ «تون کوین» در بستر تلگرام به صورت بازی عرضه شد و توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. در گام اول بیشتر افراد گمان می‌کردند که این بازی جنبه سرکاری دارد و درنهایت به جز زیان و هدررفت زمان چیزی عایدی مخاطبان آن نمی‌شود.

اما «تون کوین» توسط کارگزاری‌های مختلف به رسمیت شناخته شد و معاملات آن به راه افتاد و کسانی که به‌طور رایگان و از طریق بازی این رمزارز را دریافت کرده بودند توانستند کم یا زیاد از این محل پولی به جیب بزنند. این تجربه باعث شد که ایردراپ «همستر» توسط مردم جدی‌تر گرفته شود و مخاطبان بیشتری را با خود همراه کند. تون کوین توانست ۳۵ میلیون کاربر را به بازی خود جذب کند و اکنون کاربران بازی همستر از ۱۰۰ میلیون عبور کرده است. 

اما جالب است بدانید که همستر و تون کوین اولین ایردراپ دنیای ارز‌های دیجیتال نیستند. نخستین ایردراپ مربوط به پروژه AuroraCoin در سال ۲۰۱۴ است. این پروژه با هدف ایجاد یک ارز دیجیتال ملی برای کشور ایسلند راه‌اندازی شد که در آن هر شهروند ایسلندی که در سیستم ثبت احوال این کشور ثبت‌نام کرده بود، مقدار ۳۱.۸ واحد AuroraCoin دریافت کرد. 

علاوه بر این لابد می‌دانید که در بستر تلگرام و به طور کل در فضای اینترنت چندین ایردراپ دیگر به صورت بازی هم‌اکنون عرضه شده است. بازی‌هایی که احتمالا وقت شما را می‌گیرند و معلوم نیست درنهایت آورده‌ای برای شما داشته باشند، یا نه! نکته بسیار مهم همین است که بدانیم این ایردراپ‌ها چیزی بیشتر از بازی نیست و اگر هم در این بازی‌ها چیزی گیرمان بیاید، در واقع همان اشناتیون است و نه بیشتر!

خطر توهم دانایی

واقعیت این است که هم‌اکنون بیش از ۱۸ هزار رمزارز متفاوت در بازار عرضه شده است و هر روز نیز بر این تعداد افزوده می‌شود. تمامی این رمزارز‌ها به‌طور کلی به سه دسته آلت کوین، میم کوین و شت کوین تقسیم می‌شوند. ممکن است آشنایی شما با این بازار و حتی چندبار معامله رمزارز این حس را به شما القا کند که با این بازار آشنا هستید. 

اما واقعیت امر این است که بازار رمزارز‌ها بر اساس دانش و تکنولوژی روز پایه‌ریزی شده است و تا زمانی که شما با مفاهیم اولیه این بازار آشنا نباشید، ممکن است فعالیت شما در این بازار با مخاطرات فراوانی همراه باشد. ضمن آنکه نوسانات قیمتی در این بازار بسیار شدید است. حتما شنیده‌اید که تاکنون بارهاوبار‌ها این بازار تحت‌تأثیر یک توئیت یا اظهارنظر چهره‌های مطرح، همچون ایلان ماسک قرار گرفته است.

پس بی‌تردید باید حواستان را جمع کنید که اگر به هر نحوی وارد این بازار شدید و حتی اگر در قالب ایردراپ به‌طور رایگان به شما رمزارز داده شد و حتی از این طریق به پول هم رسیدید، تا زمانی که با مفاهیم بنیادی این بازار آشنا نشدید و به‌اصطلاح تحلیل فاندامنتال بازار رمز ارز را نیاموختید، وارد این بازار نشوید. همچنین معاملات در لحظه یا همان تحلیل تکنیکال داستان مفصلی دارد. 

فریب پکیج‌فروش‌ها را نخورید

«اینو ببینن، تو هم می‌خوای توی ۱۰ دقیقه، ۱۰۰ دلار به جیب بزنی»، «می‌خواهی توی خونه بشینی و زیر باد کولر درآمد دلاری داشته باشی!»، «من تونستم با کلاس‌های استاد قمپزیان پور توی ۱۰ جلسه به دانشی برسم و حالا با ۱۵ سال سن روزانه ۵۰۰ دلار درآمد دارم!» احتمالاً شما هم تاکنون با چنین تبلیغاتی روبه‌رو شده‌اید. نکته بسیار مهم این است که اگر کسی بتواند هر ۱۰ دقیقه، ۱۰۰ دلار و یا بیشتر از محل ترید یا معاملات رمز ارز به جیب بزند، هیچ‌وقت برای فروش پکیج یا بسته آموزشی خود این همه زحمت را به جان نمی‌خرد یا تخفیف ۹۰ درصدی ارائه نمی‌کند. 

محتوای بیشتر این دوره‌های آموزشی را به‌طور رایگان می‌توانید در یوتیوب یا آپارات پیدا کنید. محتوای دوره‌های پولی اغلب کپی‌برداری شده از روی همان دوره‌های اصولی و رایگان است. بیشتر فروشندگان دوره‌های آموزشی با روش‌های تبلیغاتی قدرتمند و البته با اتکا به دروغ از محل فروش دوره پول‌های کلان به جیب می‌زنند.

***

آلت کوین
بعد از بیت کوین عرضه شده است. تیم فنی قوی و نقشه راه ارزشمندی دارد. روند تغییر قیمت آن معمولا آهسته است.

شت کوین
تازه به بازار عرضه شده است. تیم مطرح و اهداف شاخصی ندارد. روند تغییر قیمت آن ناگهانی است.

میم کوین
پشتوانه آن سلبریتی‌ها یا اینفلوئنسر‌ها و تبلیغات است. هدف آن معمولا افزایش قیمت ناگهانی است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.