به گزارش شهرآرانیوز، فعالان اقتصادی بر این باورند که روند بازار خودرو نیز مانند دیگر بازارها متأثر از سیاستهای دولتی، نرخ تورم و نوسانات ارزی است. اگرچه رویدادهای سیاسی و برخی حوادث نیز در این روند بی تأثیر نیستند. چنانکه در بازار خودرو مشهد نیز از ابتدای سال ۱۴۰۳ شاهد اتفاقات چشمگیری نبودیم. نه تعاملات خرید و فروش و نه افزایش یا کاهش قیمتها به اندازهای بود که بتوان از آن به عنوان شوک در بازار خودرو صحبت کرد.
اگرچه حوادث اخیر نظیر حادثه برای رئیس جمهور شهید و برگزاری انتخابات بر این بازار بی تأثیر نبود، اما پیش از این نیز پیش بینی شده بود که تا آخر خردادماه به دلیل شرایط زمانی شاهد تغییرات آنچنانی در بازار راکد خودرو نباشیم و با شروع فصل تعطیلات و آغاز سفرها این بازار دوباره رونق میگیرد. البته ثبت نام نمایندگیها نیز در این بین عامل دیگری بود که بر قیمت خودروها در بازار تأثیرگذار بود. در این باره گفت وگویی با رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران خودرو مشهد داشتیم که در ادامه میخوانید.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران خودرو مشهد در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه از ابتدای امسال بازار در سکوت کامل است، میگوید: البته باتوجه به اینکه برخی خودروسازان از افزایش قیمت خودرو صحبت کرده اند، احتمال افزایش قیمت وجود دارد، اما در خودروهای مدل بالا و در خودروهای مدل پایین افزایش چندانی نخواهیم داشت.
حسین حسینی با بیان اینکه از اوایل خرداد تاکنون در خودروهای خارجی و ایرانی کاهش قیمت داشتیم، بیان میکند: در خودروهای خارجی ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون کاهش قیمت و در خودروهای ایرانی تا ۳۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشتیم. دلیلش هم برابر نبودن عرضه و تقاضا، نبود خریدار در بازار و حوادثی است که در کشور اتفاق افتاد. وی در ادامه میافزاید: دلیل دیگر اینکه نمایندگیها خیلی ثبت نام داشته اند و این مسئله باعث شد اغلب مردم به سمت ثبت نام خودرو در نمایندگیها بروند و خودروهایشان را، چون خریداری در بازار نبود زیر قیمت میفروختند.
وی درباره بازار خودرو در مشهد بیان میکند: مشهدیها بیشتر خودروهای چینی میخرند، ۶۰ درصد چینی و ۴۰ درصد ایرانی. خودروهای کرهای و خودروهای گران قیمت در مشهد خرید و فروش نمیشود. میانگین خرید مشهدیها بین ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیاردتومان است.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران خودرو مشهد با تأکید بر اینکه مردم به هیچ عنوان نباید در نمایندگیها خودرو ثبت نام کنند، به بیان دلایل میپردازد و میگوید: شرکتها به وعدههای خود عمل نمیکنند. ثبت نام را انجام میدهند و پولها را میگیرند ولی در تحویل بدقولی میکنند. اگر نظر من را بخواهید به مردم میگویم در این زمینه سرمایه گذاری نکنید. چون زمان بر است و تا زمانی که خودرو را تحویل میدهند ارزش پولی که در ابتدا پرداخت کرده اند در بازار بیشتر حفظ میشود. مردم هم در این روال بسیار اذیت میشوند و ناراضی هستند.
حسینی بیان میکند: شرکتها در قراردادها سه ماه کاری را قید میکنند و بعد مسئله تأخیر را در نظر میگیرند که به نظرم از ابتدا این شیطنت مشخص است که میخواهند خودرو را دیر تحویل بدهند. منطقی این است که مردم به اندازه پولشان از بازار خودرو بخرند، اما پولشان را به شرکتها ندهند.