صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

«افزایش نیم‌درصدی تقاضای طلاق» برآیند مقایسه آمار سامانه «تصمیم» در سه ماهه نخست امسال به‌نسبت مدت مشابه سال گذشته است که بر‌این‌اساس تعداد زوج‌هایی که امسال در این بازه زمانی تقاضا برای طلاق خود را در سامانه تصمیم ثبت کرده‌اند، به نسبت سه‌ماهه سال‌۱۴۰۲، قدری بیشتر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، این‌طور که معاون امور توسعه پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی اعلام کرد: مجموع پذیرش‌های سه‌ماهه امسال در سامانه تصمیم ۸ هزارو ۳۲۴ نفر است.

هادی قیصری در گفتگو با شهرآرا اظهار کرد: از تعداد کل پذیرش‌ها، ۲ هزارو ۵۸۷ مورد طلاق توافقی، ۹۴۳ مورد طلاق به درخواست زوج و ۴ هزارو ۷۷۴ مورد طلاق به درخواست زوجه بوده است. براساس اطلاعات این سامانه، ۲۷‌درصد از این موارد به سازش ختم شده است که درواقع حدود ۲ هزار مورد از مجموع آمار سازش کرده‌اند.

خشونت، اختلاف خانوادگی، نبود‌تفاهم و‌...

وی درباره بیشترین علت طلاق میان زوج‌ها، اظهار کرد: طبق اعلام افراد، بیشترین علت جدایی‌ها مربوط به خشونت، اختلافات خانوادگی، نبود تفاهم، نبود مهارت‌های زندگی و‌... است. اکنون هفتاد مرکز مشاوره فعال در حوزه طلاق در استان داریم که پنجاه مورد از آنها در مشهد قرار دارند. فعلا نیاز به افزایش این مراکز وجود ندارد و پشت‌نوبتی نیز نداریم.

قیصری با بیان اینکه ۱۶۱۰‌جلسه از این مشاوره‌ها رایگان انجام شده است، درباره اینکه مبنای تشکیل جلسات رایگان برای چه افرادی است، بیان کرد: جلسات مشاوره برای افرادی که تحت‌پوشش بهزیستی یا کمیته امداد قرار دارند یا خانواده‌های نیازمندی که توسط مراکز شناسایی می‌شوند، رایگان است و این هزینه‌ها توسط سازمان بهزیستی در قالب یاری‌برگ به مراکز پرداخت می‌شود.

پیشگیری، درمانِ قبل از طلاق

معاون امور توسعه پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان درباره تعرفه جلسات مشاوره، با اشاره به اینکه در سال جدید تعرفه این جلسات قدری افزایش پیدا کرده است، اما بازهم رقم بالایی نیست، افزود: این تعرفه در مشهد ۱۲۰‌هزار تومان و در شهر‌های دیگر بین ۱۰۰ تا ۱۱۰‌هزار تومان است؛ بنابراین این رقم به نسبت مشاوره‌های دیگر که تقریبا ۳۷۰ تا ۳۸۰‌هزار تومان است، کمتر است.

قیصری با بیان اینکه دست‌کم پنج جلسه مشاوره برای این افراد برگزار می‌شود که شامل سه جلسه روان‌شناسی، یک جلسه حقوقی و یک جلسه مذهبی است، گفت: مشاورانی که داریم، دست‌کم باید مدرک کارشناسی‌ارشد داشته باشند؛ همچنین به این دلیل که مشاوره طلاق شرایط خاصی دارد، برای مشاوران، جلسات ضمن‌خدمت نیز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت مشاوره پیش از ازدواج، تصریح کرد: خیلی از زوج‌هایی که اکنون در زندگی به نقطه‌ای رسیده‌اند که تصمیم به جدایی گرفته‌اند، اگر از اقدامات مشاوره پیشگیرانه سطح‌یک استفاده می‌کردند، شاید دچار چنین مشکلاتی نمی‌شدند؛ ضمن اینکه اگر معتقدیم یکی از معضلات زوج‌هایی که به طلاق می‌رسند، نبود مهارت‌های زندگی است، باید در دوره پیش از ازدواج یا ابتدای آن، این مهارت‌ها آموزش داده شوند؛ زیرا باید افراد نحوه تعامل، ارتباط مؤثر، کنترل هیجانات، مدیریت استرس و‌... را یاد بگیرند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.