صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ترور ناموفق دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه این کشور، بار دیگر تاریخچه ترورهای موفق و ناموفق در سطح روسای جمهوری این کشور را از بایگانی تاریخ بیرون کشید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ از زمان تاسیس ایالات متحده آمریکا، چهار رئیس‌جمهور و یک نامزد ریاست جمهوری در نتیجه ترور کشته شدند. البته ترورهای ناموفق نیز در این کشور علیه رئیس جمهوری مستقر و پیشین وجود داشته است که مهم ترین آن در دنیای امروز سیاست، ترور ناموفق دونالد ترامپ جمهوری خواه بوده است. در این مطلب نگاهی به ترورهای سیاسی روسای جمهور ایالات متحده آمریکا خواهیم انداخت.

آبراهام لینکلن(۱۸۰۹-۱۸۶۵)

آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بود که توسط یک بازیگر تئاتر به نام جان ویلکس بوث در آمفی‌تئاتر فورد مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در صبح روز شنبه ۱۵ آوریل ۱۸۶۵ درگذشت.

 

لحظه ترور لینکلن در سالن اُپرا

جان ویلکس بوث بازیگر مشهور و جاسوس متفقین از مریلند بود. اگرچه او هرگز به ارتش کنفدراسیون ملحق نشد، اما با سرویس مخفی کنفدراسیون تماس داشت.

جیمز آبرام گارفیلد(۱۸۳۱-۱۸۸۱)

جیمز آبرام گارفیلد، بیستمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری خواه بود که روز دوم ژوئیه سال ۱۸۸۱ در ایستگاه راه‌آهن شهر واشینگتن به او سوءقصد شد.

لحظه ترور گارفیلد در یک ایستگاه قطار

وکیل جوانی که نتوانسته بود درشغل دلخواه خود استخدام شود به رئیس‌جمهوری تیراندازی کرد. گارفیلد به‌شدت زخمی شد و چندین هفته در کاخ سفید تحت درمان قرار گرفت.

سرانجام گارفیلد روز نوزدهم سپتامبر سال ۱۸۸۱ بر اثر عفونت و خونریزی داخلی درگذشت.

ویلیام مک کینلی(۱۸۴۳-۱۹۰۱)

ویلیام مک کینلی، بیست و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری خواه بود که در روز ۶ سپتامبر ۱۹۰۱ لئون چولگوش که تحت تأثیر آنارشیست‌هایی مانند اما گلدمن و الکساندر برکمن قرار داشت، دو گلوله به وی شلیک کرد که در اثر قانقاریا که توسط جراحات حاصله ایجاد شده بود در روز ۱۴ سپتامبر ۱۹۰۱ در ساعت ۲٫۱۵ دقیقهٔ بامداد در بوفالو در گذشت.

لحظه ترور مک کینلی

آخرین جمله معرف پیش از مرگ چنین بود: «آنچه خواست خداست انجام می‌شود، نه آنچه خواست ماست».

جان اف کندی(۱۹۱۷-۱۹۶۳)

جان اف کندی، سی و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از حزب دموکرات است که در روز جمعه ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر در دالاس، تگزاس به قتل رسید.

لحظه اصابت گلوله به کندی که منجر به مرگ وی شد

«لی هاروی اسوالد» در ساعت ۷ بعد از ظهر همان روز به جرم قتل یک مأمور پلیس دالاسی مجرم شناخته شد و در ساعت ۱۱:۳۰ شب به‌عنوان قاتل رئیس‌جمهور معرفی شد. اسوالد تنها دو روز بعد در ایستگاه پلیس دالاس توسط «جک روبی» به قتل رسید.

لحظه شلیک گلوله به قاتل جان اف کندی

رابرت.اف.کندی(۱۹۲۵-۱۹۶۸)

رابرت.اف.کندی، برادر کوچک جان.اف.کندی، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا بود که در جریان مبارزات انتخاباتی، لحظاتی بعد از پیروزی در ایالت کالیفرنیا در آشپزخانه هتل آمباسادور در شهر لس‌آنجلس، هدف گلولهٔ «سرحان سرحان»، دانشجوی ۲۴ سالهٔ فلسطینی‌تبار شهروند اردن، قرار گرفت و مانند برادر بزرگترش، جان اف کندی، کشته شد.

لحظاتی پس از کشته شدن رابرت.اف.کندی

رونالد ریگان(۱۹۱۱-۲۰۰۴)

رونالد ریگان، چهلمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری خواه است که در زمان ریاست جمهوری اش، هدف سوء قصد نافرجام قرار گرفت.

لحظه سوء قصد به رئیس جمهور ریگان

جان وارنوک هینکلی فردی است که در سال ۱۹۸۱ قصد جان وی را کرده‌ بود. با وجود آنکه این ترور نافرجام بود، ولی ریگان و دو محافظ عضو سرویس مخفی ایالات متحده زخمی شدند.

هینکلی در اظهار نظری عجیب، علت این ترور را تحت تأثیر قراردادن جودی فاستر بازیگر مشهور سینما اعلام کرده بود و اینک بیش از ۲۴ سال است که در بیمارستان روانی تحت مراقبت قرار دارد و هنوز ترخیص نشده است. 

دونالد ترامپ(۱۹۴۶)

دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری خواه است که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ رئیس دولت در واشینگتن بود و اینک نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور است.

ترامپ بامداد امروز، ۲۴ تیرماه در جریان یک سخنرانی انتخاباتی در شهر باتلر ایالت پنسیلوانیا هدف گلوله قرار گرفت و سوء قصد نافرجام را تجربه کرد. توماس متیو کراکس، جوان ۲۰ ساله، ضارب ترامپ بوده است.

ترامپ لحظاتی پس از ترور ناموفق

علاوه بر موارد فوق، فرانکلین روزولت در سال ۱۹۳۳، هری اس ترومن در سال ۱۹۵۰، جرالد فورد در سال ۱۹۷۵ و جورج بوش پسر در سال ۲۰۰۵ زمانی که رئیس‌جمهور بودند، هدف ترور نافرجام قرار گرفتند.

تئودور روزولت در سال ۱۹۱۲ و جورج والاس در سال ۱۹۷۲ زمانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودند هدف ترورهای نافرجام قرار گرفتند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.