صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

جمعی از نوجوانان محله احمدآباد مشهد، بنا به رسمی ۳۰ ساله، دسته عزای سیدالشهداء (ع) را در این محله برپا می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، امشب، شب عاشورای حسینی است. مانند چنین شبی در سال ۶۱ هجری بود که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش، در آن با یکدیگر همراه و هم قسم شدند تا نگذارند مسیر عدالت و آزادگی، بی رهرو بماند. گویا در تقدیر حبیب بن مظاهر ۷۵ ساله تا علی‌اصغر ۶ ماهه نیز اینچنین تاریخ‌سازی رقم خورده بود تا پرچم شیعه در اهتزاز نگه داشته شود و در موعد مقرر در دستان پرچمدار موعود قرار بگیرد.

اما جمعی از نوجوانان محله احمدآباد مشهد، سال‌ها است که بنا بر قراری قدیمی، شب عاشورای هر سال گرد هم می‌آیند تا نه تنها خود، بلکه دیگر مردم این محله را به مجلس ذکر حسین (ع) و یارانش دعوت کنند. قراری که شروع آن به سال ۱۳۷۰ باز می‌گردد و بنا بر آن، نوجوانان مسجد الرضا (ع)، مسجد سجاد (ع) و مسجد توفیق، بنا بر آن گذاشتند تا در یک هم‌افزایی، برای حسین (ع) و یاران عاشورایی او اقامه عزا کنند.

هر سال و در شب عاشورا، این حرکت از مقابل مسجد الرضا (ع) آغاز می‌شود و پس از طی مسیری در محله احمدآباد، به مسجد توفیق ختم می‌شود. حرکت، با جمعی حدودا ۵۰ نفره آغاز می‌شود و در مسیر، کم‌کم به آن افزوده می‌شود.

ذکر این جمعیت نوجوان که برخی از والدین و بز کار‌ها نیز توفیق همراهی آنها را پیدا می‌کنند، همان نوحه‌های قدیمی شب عاشورا است که بدیل و نظیری هم برای آن پیدا نمی‌شود: «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است، مکن‌ای صبح طلوع...» و «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد...»

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.