صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

قیمت خودرو‌های وارداتی چقدر است و با چه قیمتی به ایران می‌رسند؟

  • کد خبر: ۲۳۹۹۱۴
  • ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
پس از اعلام سخنگوی دولت مبنی بر تصویب آیین نامه واردات خودروی کارکرده برای همه ایرانیان، سرانجام این آیین نامه منتشر شد که جزئیات آن نشان می‌دهد اشخاص حقیقی امکان استفاده از ارز با منشا داخلی را ندارند و حتماً منشا ارز برای واردات خودرو باید خارجی باشد.
به گزارش شهرآرانیوز، همچنین طبق اظهارات مقام مسئول وزارت صمت، امکان واردات یک خودرو برای این اشخاص فراهم است و در عین حال امکان واردات هر برندی وجود ندارد. با این اوصاف، باید گفت کماکان برخی ابهامات درباره این آیین نامه باقی مانده است. 
 
چهارشنبه گذشته بهادری جهرمی سخنگوی دولت از آزادسازی واردات خودرو‌های کارکرده برای همه ایرانیان خبر داد. دیروز خبرگزاری تسنیم آیین نامه واردات این خودرو‌ها را منتشر کرد. همچنین «آقایی» سرپرست معاون حمل و نقل وزارت صمت نیز در برنامه تلویزیونی جزئیات بیشتری را درخصوص آیین نامه یادشده بیان کرد که مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این زمینه به شرح زیر است.

۲ محل تامین ارز

مطابق ماده ۲ این آیین نامه، سالانه سقف تعداد و ارزش واردات خودرو‌های کارکرده توسط کارگروهی متشکل از دستگاه‌های مختلف تعیین خواهد شد. ماده ۳ این دستورالعمل به تشریح چگونگی تامین ارز واردات این خودرو‌ها اختصاص دارد. در این قسمت قید شده که منابع ارزی مورد نیاز، با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل حاصل از صادرات (اعم از کالا و خدمات)، سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی (با تاییدیه سازمان سرمایه گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی از جمله منابع ارزی با منشا خارجی تامین خواهد شد. در این زمینه آقایی سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت افزوده است: اگر کسی ارز داخل کشور داشته باشد، باید مطابق ضوابط بانک مرکزی آن را خارج کند تا بتواند خرید خود را انجام دهد.

ضوابط فنی

سن خودرو‌ها در زمان واردات، باید بیشتر از سه سال و کمتر از ۵ سال باشد. این خودرو‌ها باید ضمن انطباق با استاندارد‌های سازمان ملی استاندارد، استاندارد یورو ۵ و بالاتر را داشته باشند. همچنین در این دستورالعمل قید شده که واردات خودرو‌های با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است.

دامنه خودرو‌های قابل قبول

ماده ۴ دستورالعمل یادشده نشان می‌دهد که فارغ از ضوابط فنی یادشده، دامنه انتخاب این خودرو‌ها توسط وزارت صمت تعیین خواهد شد. به این صورت که این وزارتخانه مکلف شده است فهرست نام‌های تجاری خودرو و مشخصات فنی قابل قبول را با در نظر گرفتن مصرف سوخت و نیز سهولت در دسترسی عمومی به قطعات و خدمات پس از فروش منتشر کند. البته «آقایی» مقام مسئول وزارت صمت تاکید کرده که اگر واردکننده‌ای قصد داشت تا از خارج از فهرست اعلامی وزارت صمت، خودرو وارد کند، باید تعهد کند که خدمات پس از فروش را تامین می‌کند.

شرایط واردات توسط ۳ گروه

در آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده، سه گروه شامل شرکت‌های واردکننده، شرکت‌های حمل و نقل و نیز اشخاص حقیقی با شروطی علاوه بر موارد فوق، مجاز به واردات شده اند. در این راستا شرکت‌های واردکننده یعنی شرکت‌هایی که دارای تاییدیه خدمات پس از فروش مورد تایید وزارت صمت هستند، به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی می‌توانند ثبت سفارش انجام دهند. دومین گروه، شرکت‌های حمل و نقل یعنی شرکت‌های مورد تایید وزارت راه و شهرسازی هستند که صرفاً به منظور تامین خودرو‌های مورد نیاز شبکه حمل و نقل عمومی می‌توانند از محل ارز حاصل از صادرات خدمات، ثبت سفارش داشته باشند. البته تاکید شده که خودرو‌های واردشده از این طریق، تا ۱۰ سال قابلیت تعویض پلاک به خودروی شخصی را ندارند. اما سومین گروه، اشخاص حقیقی هستند که صرفاً به منظور استفاده شخصی می‌توانند خودرو وارد کنند با این شرط که ضمن رعایت سایر ضوابط از جمله ضوابط ارزی، امکان واگذاری خودروی وارداتی تا ۵ سال را ندارند. «آقایی» مقام مسئول وزارت صمت در این باره توضیح داده و گفته است که به نظر می‌رسد هر فرد با کد ملی، فقط امکان واردات یک خودرو را دارد، اما هنوز اطلاع رسانی دقیقی در این باره انجام نشده است. اما در ابتدای کار و با توجه به شرایط تامین ارز، به هر فرد اجازه داده می‌شود که یک خودرو وارد کند. به گفته وی، در این راستا، نیاز به داشتن کارت بازرگانی نیست بلکه هر فرد می‌تواند با ثبت آماری در گمرک و اخذ تاییدیه از گمرک خودرو وارد کند.

تعرفه واردات همچنان نامشخص

اگر چه «آقایی» مقام مسئول وزارت صمت گفته است که خودرو‌های بنزینی باید بر اساس حجم موتور و قیمت آن، تعرفه گمرکی پرداخت کنند و در این راستا، تعرفه گمرکی برای خودرو‌های کارکرده و نو به یک اندازه است، با این حال آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده، به مطلب دیگری اشاره دارد. بر این اساس قید شده که پیشنهاد نرخ سود بازرگانی خودرو‌های کارکرده وارداتی به گونه‌ای تعیین می‌شود که ضمن کاهش قیمت خودرو‌های یادشده، از شکل گیری هرگونه امتیاز ویژه اقتصادی برای واردکنندگان جلوگیری کند.

قیمت وارداتی‌ها به چه ارقامی می‌رسد؟

اگر چه همان طور که بیان شد، تعرفه واردات خودرو‌های کارکرده مشخص نشده، اما اگر بخواهیم برآوردی از قیمت چند خودرو داشته باشیم، می‌توان به جدول خودرو‌های زیر از بازار‌های منطقه‌ای اشاره کرد:
منبع: ایران جیب
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.