صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اتاق اصناف مشهد جلسه‌های توجیهی تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم را با حضور مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی و تعدادی از رؤسای اتحادیه‌ها برگزار کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، مطابق سنوات گذشته با صدور دستورالعمل تکمیل و تنظیم تبصره ماده ۱۰۰ که پرداخت مالیات اصناف را تسهیل می‌کند، اتاق اصناف مشهد مقدس جلسه‌های توجیهی تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم را با حضور مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی و تعدادی از رؤسای اتحادیه‌ها برگزار و چگونگی اجرا و شناخت معافیت‌های مالیاتی را در این دستورالعمل بررسی می‌کند.

در همین راستا صبح شنبه ۲۹ تیرماه نیز جلسه‌ای در محل سازمان امور مالیاتی استان خراسان رضوی با حضور شاکررضا مریدی، مدیرکل امورمالیاتی استان خراسان رضوی و هادی مخملی رئیس و حسین صیادی نایب رئیس اتاق اصناف و جمعی از نمایندگان اصناف با هدف شناخت معافیت‌های مالیاتی و مزایای تبصره ۱۰۰ برای صنوف مختلف، برگزار شد.

شاکررضا مریدی، مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی، در این جلسه به تفاوت‌ها و مزایای امسال تبصره ماده ۱۰۰ پرداخت و اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی در راستای شفاف‌سازی و رعایت عدالت مالیاتی و همچنین حذف تکالیف مؤدیان شناسنامه‌دار و خُرد، با توجه به تجارب سال‌های گذشته و بازخورد‌های دریافتی و رفع موارد پیشنهادی از سوی اتحادیه‌ها و تشکل‌ها، امسال نیز نسبت به بارگذاری فرم تبصره ۱۰۰ در سامانه با شرایطی اقدام کرده است.

وی افزود: گروه اول مؤدیانی هستند که به صورت انفرادی حجم فروش و خدمات آنها در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ میلیارد تومان باشد. گروه دوم مؤدیانی هستند که به صورت مشارکتی، حجم فروش و ارائه خدمات آن‌ها بیش از ۳۶ میلیارد تومان باشد. چنانچه مؤدیان گروه دوم و سوم، حجم فروش و معاملات و ارائه خدمات آن‌ها به صورت انفرادی بیش از ۱۸ میلیارد تومان یا مشارکتی بیش از ۳۶ میلیارد تومان باشد، سازمان نسبت به ارسال اظهارنامه پیش‌فرض اقدام می‌کند و اگر مؤدیان نسبت به تمکین و ارسال اظهارنامه پیش‌فرض اقدام کنند، در راستای ماده ۹۷ همانند مؤدیان موضوع تبصره ۱۰۰ بدون رسیدگی نسبت به صدور برگ قطعی اقدام می‌کنند. شایان ذکر است این موضوع برای اولین‌بار است که انجام می‌شود.

مریدی با اشاره به موضوع عدم محاسبه اجاره پرداختی در فرم تبصره ۱۰۰ که یکی از سؤالات پرتکرار و مهم مؤدیان مالیاتی در سال‌های گذشته بود، عنوان کرد: امسال سازمان امور مالیاتی برای اولین بار آیتمی را به فرم تبصره ۱۰۰ اضافه کرده که طی آن در ابتدای ورود به فرم تبصره ۱۰۰ از مؤدی در خصوص مالک یا مستأجر بودن سؤال می‌شود. در صورتی که مستأجر باشد و مبلغ اجاره را وارد کند به صورت سیستمی درصدی از اجاره پرداختی از مالیات کسر می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی ادامه داد: مؤدیانی که تیک استیجاری را در سامانه مربوط فعال کنند، دو گزینه برای آن‌ها نمایش داده می‌شود که گزینه اول مالیات بدون کسر اجاره و گزینه دوم مالیات با کسر اجاره پرداخت است. به عنوان مثال مؤدی به ما مراجعه کرد که ۱۷ میلیون تومان در سامانه برای وی منظور شده بود که با راهنمایی و زدن تیک استیجاری، مالیات وی به هفت میلیون تقلیل پیدا کرد.

وی با اشاره به اقدام مؤثر دیگر سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: یکی از شرایط کسر اجاره از مالیات این است که موجر تیک استیجاری مستأجر را تایید کند، اگر این کار توسط موجر انجام شود، سازمان امور مالیاتی حسب مقررات نسبت به مطالبه مالیات و جرایم مربوطه از موجر اقدام می‌کند.

مریدی در خصوص مزایا و محسنات تبصره ماده ۱۰۰ بیان کرد: عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی، عدم ارائه اسناد و مدارک، قطعی‌سازی بدون رسیدگی به پرونده، پرداخت مالیات در ۱۰ قسط مخصوص مؤدیانی که فاقد بدهی سال‌های قبل باشند و در صورت ارائه چک الکترونیکی در ۱۵ قسط و همچنین بخشودگی ۱۰۰ درصد جرایم دوران تقسیط از جمله این مزایا است.

مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی با اشاره به مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و سایر تکالیف مؤدیان گفت: با توجه به اینکه بارگذاری تبصره ۱۰۰ به صورت تدریجی است، چنانچه تا تاریخ ۱۲ مردادماه فرم تبصره ۱۰۰ برای مؤدیان در سامانه بارگذاری نشده باشد، مؤدیان باید نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. ضمنا با توجه به اینکه ۱۰۰ درصد فرایند تبصره ماده ۱۰۰ و اظهارنامه به صورت الکترونیکی است؛ بنابراین مؤدیان مالیاتی این امر را به روز‌های آخر موکول نکنند.

وی اضافه کرد: فرم تبصره ماده ۱۰۰ تدریجی بارگذاری می‌شود، مؤدیانی که فرم تبصره آنها بارگذاری شده در اسرع وقت نسبت به علامت‌دار کردن یا به عبارتی تیک تایید و ارسال فرم خود به سازمان اقدام کنند.

مریدی در پاسخ به مشکلات برخی از مؤدیان در این خصوص که بدون اطلاع آن‌ها فرم تبصره ۱۰۰ توسط کافی‌نت‌ها ارسال شده است، خاطرنشان کرد: امسال از جمله تمهیداتی که اندیشیده شده، این است که قبل از ارسال فرم یا اظهارنامه، کد و رمز محرمانه‌ای برای تلفن همراه مؤدی ارسال می‌شود که تا این رمز در جای مخصوص خود در سامانه درج نشود، اظهارنامه به سازمان ارسال نخواهد شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.